بررسیلپ تاپ

بررسی ریزر بلید 18

ریزر دستگاه های بازی سطح بالایی را تولید می کند و ریزر بلید 18 2023، آخرین نسخه از سری لپ تاپ های خود، به سنت ادامه می دهد. به لطف CPU و GPU قدرتمند لپ تاپ گیمینگ، صفحه نمایش بزرگ و سیستم شش بلندگو، متوجه خواهید شد که ریزر 18 همچنان به سنت عملکرد بالا ادامه می دهد.

از ریزر بلید 17 تا لپ تاپ 15 اینچی بلید جدید ریزر، این شرکت همچنان گیمرها را با دستگاه های خود تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه ریزر شهرت خود را به عنوان یک شرکت لوازم جانبی بازی شروع کرد، اما این برند برخی از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ را نیز معرفی کرده که نشان می‌دهد یک لپ‌تاپ بازی می‌تواند چه باشد، و یلید 18 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ریزر بلید 18 2023 خواهیم پرداخت. پس در ادامه بررسی با ایستگاه آی تی همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • پردازنده: نسل 13 اینتل Core i9-13950HX (با 24 هسته/32 رشته)
  • کارت گرافیک: NVIDIA GeForce RTX 4090
  • سیستم عامل: ویندوز 11 خانگی
  • نمایشگر: 18 اینچ، رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل، نرخ تازه سازی 240 هرتز، نسبت 16 به 10
  • حافظه: حداکثر 32 گیگابایت رم DDR5-5600MHz و 1 ترابایت PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD
  • ارتباطات: وای فای 6E و بلوتوث 5.3
  • پورت ها: سه USB-A 3.2 Gen 2، یک Thunderbolt 4 USB-C 3.2 Gen 2، یک USB-C 3.2 Gen 2، یک HDMI 2.1، یک UHS-II SD card reader، یک اترنت شبکه
  • باتری: لیتیوم یون داخلی 91.7 وات ساعت
  • صوتی: پورت هدفون/میکروفون 3.5 میلی متری، میکروفون آرایه داخلی، صدای فضایی THX، پشتیبانی از کدک 7.1 از طریق HDMI

طراحی و کیفیت ساخت

اولین چیزی که در مورد ریزر بلید 18 متوجه خواهید شد ظاهر محکم آن است. شاسی دستگاه از جنس آلومینیوم T6 است که روکش مشکی مات قابل توجهی دارد. روکش آن یک پوشش ضد اثر انگشت داشته که به خوبی باعث می شود علائم کمتر دیده شوند. در زیر لبه درب، وب کم و آرایه میکروفون دوگانه قرار دارند. در پشت لپ‌تاپ یک آرم بزرگ سبز رنگ ریزر وجود دارد که وقتی لپ‌تاپ روشن بوده، روشن می‌شود.

وقتی باز است، صفحه نمایش 18 اینچی را خواهید دید که بافت مات تری نسبت به صفحه نمایش های فوق بازتابنده دارد. روی بدنه کیبورد RGB و در دو طرف آن سیستم بلندگو قرار دارد. زیر صفحه کلید یک ترک پد بزرگ قرار دارد که طول آن حدود شش و نیم اینچ است. در پایین، سیستم دو فن بزرگ ریزر را می بینید که در سیستم خنک کننده اتاق بخار بلید 18 استفاده می شود.

از آنجایی که ریزر بلید 18 2023 به عنوان جایگزین دسکتاپ تبلیغ می شود، منطقی است که این دستگاه دارای پورت هایی زیادی باشد. در سمت چپ، پورت پاور، RJ45 (درگاه اترنت)، 2 پورت USB 3.2 Gen Type-A، یک پورت USB 3.2 Gen Type-C و پورت ترکیبی هدفون/میکروفون 3.5 میلی متری را خواهید دید. سمت راست دارای کارت خوان UHS-II SD، پورت Thunderbolt 4 (USB Type-C)، درگاه HDMI و قفل امنیتی Kensington است.

صفحه‌کلید آن نیز بسیار عالی است و با نورپردازی RGB با هر کلید عرضه می‌شود، اگرچه ممکن است برخی از اینکه ریزر حتی در لپ‌تاپ‌هایی به این بزرگی جایی برای نومپد پیدا نمی‌کند، کمی نگران باشند. با این حال، سفارشی‌سازی نور RGB برای هر کلید در برنامه Razer Synapse بسیار سرگرم‌کننده و آسان است. از لحاظ اندازه و وزن نیز، این دستگاه دارای 21.90 در 275.40 در 399.90 میلیمتر ابعاد و 3.2 کیلوگرم وزن است.

صفحه نمایش

پنل 240 هرتزی یکی از ویژگی های برجسته در بلید 18 است که از قدرتمندترین لپ تاپ ریزر پشتیبانی می کند. رزولوشن پیش‌فرض QHD+ آن 2560×1600 در ویندوز 11 با مقیاس دسکتاپ 125 درصد روی صفحه نمایش 16:10 است و همه چیز واضح به نظر می‌رسد. از آنجایی که شما یک پردازنده گرافیکی موبایل سری RTX 40 با هر نوع دیگری دریافت می کنید، NVIDIA G-Sync از پارگی صفحه در حین بازی جلوگیری می کند، صرف نظر از اینکه چه نرخ تازه سازی را انتخاب می کنید.

دستگاه ریزر دارای یک کلید ساده برای تغییر خودکار به 60 هرتز هنگام استفاده از بلید 18 روی باتری است تا به افزایش عمر قابل حمل آن کمک کند. می‌توانید از ویندوز برای تغییر بیشتر تنظیمات صفحه‌نمایش استفاده کنید، اما دسترسی سریع به نرخ‌های تازه‌سازی استاندارد می‌تواند هنگام هدف قرار دادن بازی‌ها یا رسانه‌های خاص مفید باشد. اگر می‌خواهید از ویژگی‌های RTX در برنامه‌های خلاقانه استفاده کنید، تغییر به درایورهای NVIDIA Studio توصیه می‌شود، اما این روند هنوز به اندازه کافی ساده نیست که ارزش آن را در لپ‌تاپ بازی احساس کنید.

ریزر ادعا می کند که بلید 18، 100 درصد از طیف رنگی DCI-P3 را پشتیبانی می کند، اگرچه در تست های بنچمارک با استفاده از رنگ سنج، حداکثر 99 درصد بود. با این حال، یک درصد به سختی چیزی برای شکایت است، و نمایه کالیبراسیون پیش فرض پر جنب و جوش است و هیچ چیز غیرعادی به نظر نمی رسد. زمان پاسخ 3 میلی‌ثانیه به اندازه برخی از رقبا در 1 میلی‌ثانیه کم نیست، اما شک داریم که کسی متوجه شود. هر چیزی زیر 5 میلی‌ثانیه برای بازی خوب است، بنابراین شکایتی وجود ندارد.

عملکرد و عمر باتری

بلید 18 با کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 و تراشه قدرتمند Core i9-13950HX اینتل ارائه می شود. از اجرای اپلیکیشن ها و بازی ها سنگین گرفته تا گشت و گذار در اینترنت، ایجاد گرافیک، ویرایش ویدیو و مصرف رسانه، ریزر بلید 18 2023 همه این کارها را بدون مشکل انجام می‌دهد.

همچنین با بهره مندی از گرافیک انویدیا GeForce RTX 4090، می تواند از پس هر بازی از “Solitaire” مایکروسافت گرفته تا عنوان “Cyberpunk 2077” را اجرا کند. بلید 18 دارای یک پردازنده Core i9 اینتل است که سریعتر و کارآمدتر از i7 می باشد. میزان مولتی تسکینگ که می توانید روی لپ تاپ انجام دهید قابل توجه است. حتی هنگام دانلود فایل‌های بزرگ و پخش ویدیو از یوتیوب، جابجایی از طریق برنامه‌ها و تب‌ها به سرعت رعد و برق است. علاوه بر این، ریزر بلید 18 دارای 1 ترابایت فضای ذخیره سازی SSD پرسرعت و حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم DDR5-5600MHz می باشد.

دفاع از عمر باتری یک لپ تاپ بازی کمی بی ثمر به نظر می رسد. اکثر گیمرها می‌دانند که اجزای داخل این ماشین‌های قابل حمل دقیقاً به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن شناخته نشده‌اند، بنابراین هر چیزی که در طول چند ساعت طول می‌کشد جای شگفتی است. انصافاً، بلید 18 در طول تست باتری PCMark 10 در محیط اداری مدرن، 4 ساعت و 51 دقیقه دوام آورد، اما این یک لپ‌تاپ اداری نیست.

ریزر ادعا می کند که بلید 18 می تواند “بیش از 5 ساعت” انرژی باتری را مدیریت کند، که بر اساس تجربه مان قانونی به نظر می رسد. با این حال، باتری قابل تعویض توسط کاربر نیست، بنابراین این تعداد به ناچار در طول زمان کاهش می یابد. اگر می‌خواهید نرخ به‌روزرسانی را از 240 هرتز به 60 هرتز کاهش دهید و گزینه‌های مختلف برق را در ویندوز 11 و برنامه همراه Razer Synapse فعال کنید، می‌توانید از آن به عنوان یک ماشین بهره‌وری در یک سفر طولانی استفاده کنید.

با قرار دادن پردازنده گرافیکی موبایل انویدیا GeForce RTX 4090 به عنوان گزینه پیش فرض، Blade 18 در تست باتری بازی PCMark 10 امتیاز واقعی 1 ساعت و 5 دقیقه را به دست آورد. این ترکیب اینتل و انویدیا به انرژی اضافی متکی است، بنابراین هرگز عملکرد یکسانی را در طول بازی های قابل حمل مشاهده نخواهید کرد.

جمع بندی

هنوز به این فکر می‌کنید که آیا باید یک لپ‌تاپ مخصوص بازی بخرید یا یک دسکتاپ؟ بازیگران برتر مانند ریزر ثابت می کنند که برای بازی به دسکتاپ نیاز ندارید. و در حالی که لپ تاپ گیمینگ ریزر بلید 18 گران است، دارای ویژگی هایی بوده که قیمت را توجیه می کند. در این لپ‌تاپ، شما رایانه‌ای دریافت می‌کنید که GPU و CPU قوی را برای یک بازی چندرسانه‌ای فوق‌العاده متعادل می‌کند.

این ویژگی، همراه با سیستم بلندگوی باورنکردنی، نرخ تازه سازی 240 هرتز و وضوح QHD+، آن را برای مصرف (یا ایجاد) همه انواع رسانه عالی می کند. آنچه در قدرت به دست می آورید، در قابل حمل بودن آن را رها می کنید، اما اگر می توانید با یک لپ تاپ سنگین تر کنار بیایید، نباید یک بار و چند وقت یک بار آن را در دست بگیرید. هنوز هم قابل حمل است، اما اگر مسافت های طولانی را طی می کنید، برای سنگینی آن برنامه ریزی کنید.

مزایا

  • نمایشگر با نرخ تازه سازی بالا
  • بلندگوهای سطح بالا با THX Spatial Audio
  • پردازنده لایت اسپید اینتل Core i9
  • قدرت کافی برای تبدیل شدن به یک جایگزین دسکتاپ
  • پردازنده گرافیکی انویدیا GeForce RTX 4090

معایب

  • ساختار سنگین آن باعث می‌شود کمتر سفر پسند باشد
  • تنظیم صفحه کلید گاهی اوقات کوچک و ناخوشایند به نظر می رسد
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا