سخت افزار

5 راه برای جلوگیری از خرابی باتری لپ تاپ گیمینگ

باتری ها انرژی زیادی را در یک فضای بسیار فشرده ذخیره می کنند و وقتی همه چیز به درستی کار می کند، از مزایای آن بهره مند می شویم. و چه زمانی باتری شروع به از کار افتادن می کند؟ شما به طور بالقوه با یک فرار حرارتی روبرو هستید. این رویداد فاجعه بار زمانی رخ می دهد که یک سلول باتری بیش از حد گرم می شود و منجر به یک دومینوی تولید گرما می شود. نتیجه؟ باتری که می تواند منفجر شود.

اگر باتری شما به دلیل خراب شدن شروع به متورم شدن کند و توسط قاب لپ تاپ محدود شود، احتمال فرار حرارتی بیشتر می شود و فشار داخلی افزایش می یابد که می تواند منجر به انواع پیامدهای ناخوشایند شود. از طرف دیگر، باتری به سادگی شاسی لپ‌تاپ را پاره می‌کند، زیرا آنقدر بزرگ می‌شود که نمی‌توان آن را نگه داشت.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل نیاز به انرژی زیاد و طراحی‌های باریک که همیشه اجازه اتلاف گرما بهینه را نمی‌دهند، تا حدودی بیشتر در معرض این خطر هستند. در حالی که احتمال خراب شدن باتری لپ‌تاپ بازی شما، در واقعیت بسیار کم است (اگرچه صفر نیست!) چند کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا باتری خود را یکپارچه نگه دارید.

1. حداکثر حد شارژ پایین تر را تعیین کنید

باتری‌ها تعداد چرخه‌های شارژ محدودی دارند، اما شارژ کردن باتری تا حداکثر ظرفیت آن نیز می‌تواند مشکل خودش باشد. کمی شبیه دویدن ماراتن است؛ استرس زا است و می تواند باتری را زود فرسوده کند. بسیاری از تولید کنندگان به شما اجازه می دهند حداکثر میزان شارژ را تعیین کنید. این بدان معناست که باتری در درصد معینی، مثلاً 80 درصد، شارژ نمی‌شود، حتی اگر به برق متصل بماند. این عمل کوچک می‌تواند به افزایش طول عمر باتری و جلوگیری از تورم یا ترکیدن آن کمک کند.

2. به لپ تاپ خود خنک کننده اضافی بدهید

گرما یکی از مشکلات اصلی باتری است و لپ‌تاپ‌های بازی می‌توانند پس از ساعت‌ها کارکردن پردازنده و گرافیک پیشرفته در اوج خود، بسیار داغ شوند. برای خود یک پد خنک کننده لپ تاپ تهیه کنید. این یک کیت زیبا است که زیر لپ‌تاپ شما قرار می‌گیرد و از فن‌هایی برای خنک کردن دستگاه استفاده می‌کند. این به ویژه زمانی مفید است که در یک جلسه بازی شدید تا زانو هستید و نمی توانید هیچ فشاری را تحمل کنید، به خصوص اگر منجر به خاموش شدن اضطراری شود. حتی بهتر از آن، یک پد خنک کننده می تواند لپ تاپ بازی شما را نیز کم سر و صدا کند.

3. لپ تاپ خود را کم ولتاژ کنید

در اینجا یک نکته مفید وجود دارد: لپ تاپ خود را کم ولتاژ کنید! به عبارت ساده، Undervolt به معنای کاهش ولتاژی است که به پردازنده لپ تاپ شما وارد می شود. ولتاژ کمتر به معنای گرمای کمتر است که به نوبه خود به معنای استرس کمتری بر باتری شما است. هرچند احتیاط کنید. ولتاژ کم می تواند باعث بی ثباتی سیستم شود اگر به درستی انجام نشود.

خوشبختانه، ابزارهایی مانند Extreme Tuning Utility اینتل برای پزدارنده یا MSI Afterburner برای کمک وجود دارد. برخی از این ابزارها حتی حالت‌هایی با هوش مصنوعی دارند که می‌توانند بهترین ولتاژ را بدون ورودی شما پیدا کنند. به طور کلی، کاهش ولتاژ نمی تواند برای همیشه به چیزی آسیب برساند و بدترین چیزی که می تواند اتفاق بیفتد ناپایداری است. همانطور که گفته شد، مانند اورکلاک، ولتاژهای رایانه خود را کاملاً با مسئولیت خود مختل می کنید.

4. باتری را خارج کنید (به طور موقت)

اگر در حال برنامه‌ریزی یک ماراتن بازی در حالی که به برق وصل هستید، باتری را خارج کنید. این باعث کاهش گرما و استرس باتری می شود. فقط مطمئن شوید که لپ تاپ شما می تواند بدون باتری با برق AC کار کند. همچنین، اگر باتری را ذخیره می‌کنید، آن را در حدود 50 درصد شارژ نگه دارید تا از تخلیه کامل آن جلوگیری کنید، که همچنین یک ناقوس مرگ بالقوه برای باتری لیتیومی است.

فقط توجه داشته باشید که این روزها بسیاری از لپ‌تاپ‌ها باتری ندارند که به راحتی و با خیال راحت جدا شوند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ هنوز احتمال بیشتری دارد که باتری نداشته باشند که به راحتی بیرون می‌آید، اما اگر مجبور هستید یک جعبه ابزار برای جدا کردن باتری بیرون بیاورید، قرار نیست بارها و بارها آن را خارج کرده و دوباره وارد کنید.

5. تنظیمات برق خود را مدیریت کنید

آخرین اما مهم، فراموش نکنید که تنظیمات برق خود را مدیریت کنید! برای کاربران ویندوز، می‌توانید تنظیمات پاور پلن را پیکربندی کنید (و لینوکس ابزارهای بهینه‌سازی باتری را نیز دارد). می توانید به سیستم دستور دهید تا عملکرد پردازنده را شماره گیری کند یا صفحه را پس از مدت زمان مشخصی از زمان بیکاری کم کند. این ترفندها می تواند به کاهش مصرف انرژی و گرما کمک کند که به نوبه خود استرس باتری را کاهش می دهد.

بیشتر لپ‌تاپ‌های بازی ابزارهای مدیریتی مخصوص به خود را دارند که به شما امکان می‌دهد بین از پیش تنظیم‌های مختلف قدرت انتخاب کنید. بنابراین می‌توانید بین عملکرد همه جانبه یا مشخصات عملکرد متوسط‌تر انتخاب کنید و در عین حال از گرما و نویز کمتری بهره مند شوید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا