نرم افزار و اینترنت

8 ابزار آنلاین برای مشاهده نسخه های قدیمی وبسایت ها

چه فقط کنجکاو باشید که وب‌سایت‌های قدیمی را ببینید یا بخواهید اطلاعاتی را پیدا کنید که دیگر در وب وجود ندارند، دانستن نحوه مشاهده نسخه‌های قدیمی وب‌سایت‌ها می‌تواند مفید باشد. این مقاله شما را با چند ابزار و ترفند برای بازگشت به گذشته و مشاهده نسخه های قدیمی وب سایت ها آشنا می کند.

1. Wayback Machine

Wayback Machine منبع اصلی برای یافتن صفحات وب قدیمی است. این پروژه ای از Internet Archive است، یک کتابخانه غیرانتفاعی از وب سایت ها، نرم افزارها، فیلم ها و کتاب ها. Wayback Machine که در سال 1996 تأسیس شد، اسنپ شات های هزاران وب‌سایت را به‌طور منظم گرفته و ذخیره می‌کند. در حال حاضر، این وب‌سایت میزبان 818 میلیارد صفحه وب است که باعث می‌شود باور کنیم چیزی از اینترنت پاک نمی‌شود.

برای پیدا کردن نسخه قدیمی هر وب سایت، URL را در نوار جستجوی Wayback Machine تایپ کنید. سپس این ابزار یک جدول زمانی سال به سال را با خطوط سیاه نشان می دهد که زمان گرفتن عکس های فوری را نشان می دهد. در زیر جدول زمانی، تقویمی وجود دارد که تاریخ و زمان دقیق اسکرین شات را نشان می دهد. برای مشاهده عکس فوری، مکان نما را روی تاریخ دایره شده نگه دارید و زمان را انتخاب کنید.

شانس به خاطر سپردن URL دقیق هر صفحه وب که سال ها پیش وجود داشته، بسیار کم است. بنابراین اگر URL را فراموش کرده اید، می توانید از جستجوی پیشرفته استفاده کنید و صفحه وب را با کلمات کلیدی پیدا کنید. برای کسانی که نیاز دارند مرتباً به گذشته برگردند، Wayback Machine یک افزونه مرورگر و برنامه تلفن همراه نیز دارد. اگر می ترسید هر صفحه وب (یا اطلاعات فعلی آن) را در آینده از دست بدهید، می توانید از Wayback Machine بخواهید آن را با استفاده از قابلیت Save Now بایگانی کند. همچنین می توانید از این ابزار برای مشاهده محتوای تار در وب سایت ها استفاده کنید.

2. Archive.today

در پشت صفحه اصلی ساده archive.today یک کتابخانه عظیم از وب سایت ها قرار دارد که در طول سال ها بایگانی شده اند. برای مشاهده نسخه قدیمی هر وب سایت، می توانید URL آن را جستجو کنید. سپس archive.today تمام اسنپ شات های آن وب سایت را به ترتیب زمانی معکوس نمایش می دهد. این ابزار همچنین برخی از اپراتورهای جستجو را برای اصلاح نتایج شما پیشنهاد می کند.

بهتر از همه، گزینه ای برای دانلود صفحه وب به عنوان یک فایل ZIP و اشتراک گذاری صفحه وجود دارد. مانند Wayback Machine، شما همچنین می توانید ابزاری را برای ضبط و بایگانی هر وب سایت برای استفاده در آینده درخواست کنید. اگرچه کتابخانه وب‌سایت‌های بایگانی‌شده آن به بزرگی آرشیو اینترنت نیست، اما همچنان می‌تواند به شما کمک کند تا جواهرات قدیمی اینترنت را کشف کنید یا اطلاعاتی را که اکنون در دسترس نیستند، بیابید. همچنین دارای یک افزونه کروم مفید است.

3. OldWeb.today

OldWeb.today فقط مجموعه ای از صفحات وب آرشیو شده نیست. این وب‌سایت عمدتاً آرشیوها را از بایگانی اینترنت می‌کشد، اما آنها را روی مرورگرهای قدیمی شبیه‌سازی شده خود اجرا می‌کند تا شما را به روزهای اولیه اینترنت بازگرداند. با استفاده از این وب سایت، می توانید وب زنده را از طریق مرورگرهای قدیمی نیز مرور کنید. این مرورگرها شامل نسخه های مختلف Navigator، Internet Explorer، Firefox و Mosaic هستند.

بارگیری نتایج اغلب زمان زیادی طول می کشد، شاید به این دلیل که قول می دهد روزهای اولیه اینترنت را بازگرداند. با این وجود، این یک وب‌سایت خوب برای مشاهده آرشیوها، احیای وب‌سایت‌های نوستالژیک دهه 90 یا نشان دادن مشکلاتی که در آن روز به کودکان شما مرور می‌کردند است.

4. Library of Congress

کتابخانه کنگره آرشیو رسمی کنگره آمریکا است که سوابق گسترده ای از کتاب ها، روزنامه ها، تصاویر، صفحات وب و سایر مطالب را نگهداری می کند. هدف برنامه آرشیو وب آن حفظ تمام محتوای موجود در وب است و منبع قابل اعتمادی برای مشاهده آرشیوهای وب در اختیار محققان قرار می دهد.

جستجوی هر URL در صفحه آرشیو وب آن یک جدول زمانی و تقویم را نشان می دهد. صفحه نتایج کاملاً شبیه ماشین Wayback است. می توانید هر صفحه وب قدیمی را در یک پنجره جدید باز کنید و سایر اسنپ شات های را با دکمه های قبلی و بعدی مرور کنید.

5. صفحات ذخیره شده در موتورهای جستجو

اگر می خواهید نسخه نسبتا جدیدتر هر وب سایتی را مشاهده کنید، می توانید صفحات کش شده توسط موتورهای جستجو را مشاهده کنید. برای انجام این کار، صفحه‌ای را که می‌خواهید ببینید جستجو کنید، روی فلش کشویی در کنار URL نتیجه کلیک کنید و روی Cached کلیک کنید. سپس موتور جستجو آخرین نسخه کش شده صفحه را به جای نسخه زنده نمایش می دهد. در گوگل، پس از کلیک بر روی نماد سه نقطه، Cached را مشاهده خواهید کرد.

اگر از کروم استفاده می‌کنید و از قبل می‌دانید URL دقیقی که نسخه ذخیره‌شده آن را می‌خواهید مشاهده کنید، می‌توانید cache: را قبل از URL در نوار آدرس اضافه کنید (مثلاً cache:makeuseof.com). به این ترتیب گوگل به جای صفحه زنده، نسخه کش شده را به شما نشان می دهد. مراقب باشید که با کلیک بر روی هر لینک در صفحه ذخیره شده، شما را به وب زنده هدایت می کند. برای این منظور می توانید از ابزارهای Google Cache viewer نیز استفاده کنید.

6. Web Cache Viewer

این افزونه مشاهده نسخه های قدیمی وب سایت را بسیار ساده تر می کند. فقط کافی است به وب سایتی بروید که می خواهید نسخه قدیمی آن را ببینید، روی صفحه کلیک راست کرده و Web Cache Viewer را انتخاب کنید. برنامه افزودنی پنجره جدیدی را باز می کند که آخرین صفحه کش شده را نشان می دهد.

اگرچه این افزونه اسنپ شات ها را از Internet Archive و Google Cache می‌کشد و هیچ سابقه‌ای ندارد، اما به شما اجازه می‌دهد تا آرشیوهای وب را به راحتی مشاهده کنید.

7. UK Web Archive

بایگانی وب انگلستان (UKWA) مجموعه دیگری از وب سایت های قدیمی است که هدف آن ذخیره سازی تمام وب سایت های انگلستان حداقل یک بار در سال است. برخلاف اکثر ابزارهای دیگر، UKWA به شما امکان می دهد بر اساس عبارت، کلمه کلیدی و همچنین URL جستجو کنید. اگرچه برخی از محتواها فقط در محوطه کتابخانه قابل مشاهده هستند، می توانید صفحات وب زیادی را به صورت آنلاین پیدا کنید.

UKWA دارای یک صفحه موضوعات و مضامین است که مجموعه‌های مختلف آرشیو شده را بر اساس علایق دسته‌بندی می‌کند. همچنین می‌توانید از وب‌سایت درخواست کنید تا هر وب‌سایت بریتانیا را بخزد و ذخیره کند. UKWA یک منبع قابل اعتماد و معتبر است، به ویژه برای مشاهده وب سایت های قدیمی دولتی بریتانیا.

8. Memento Time Travel

Memento Time Travel به عنوان یک جمع‌آوری آرشیو وب به شما امکان می‌دهد در مسیر حافظه حرکت کنید و وب‌سایت‌های قدیمی را مشاهده کنید. Memento از شما می خواهد که هر URL و زمانی را در گذشته وارد کنید. سپس صفحه وب درخواستی را در ده‌ها آرشیو آنلاین از جمله موارد ذکر شده در بالا جستجو می‌کند و نزدیک‌ترین عکس را به تاریخ وارد شده نشان می‌دهد.

به غیر از دیدن اسنپ شات ها، شما می توانید صفحه وب را به صورت HTML جاسازی کنید. Memento Time Travel یک افزونه کروم نیز دارد که به شما امکان می دهد با کلیک راست روی هر وب سایتی، آرشیوها را مشاهده کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا