نرم افزار و اینترنت

6 نرم افزار برتر اورکلاک برای افزایش عملکرد کامپیوتر

اورکلاک (به انگلیسی: Overclocking) عملی است که منجر به سرعت‌بخشیدن به اجزاء سخت‌افزاری کامپیوتر می‌شود. اورکلاک را عمدتاً برای پردازنده مرکزی (به انگلیسی: CPU) و پردازنده گرافیکی (به انگلیسی: GPU) انجام می‌دهند. در واقع با اورکلاک کردن سخت‌افزاری عملکرد و کارکرد کامپپوتر را بهبود می‌بخشد.

با بالابردن کلاک اجزای سخت‌افزاری تعداد انجام عملیات در هر ثانیه افزایش می‌یابد و عملکرد سیستم بالا می‌رود و سرعت انجام عملیات افزایش می‌یابد. بنابراین، ما بهترین برنامه‌های اورکلاک را فهرست کرده ایم تا به شما در اورکلاک کردن پردازنده (CPU) و کارت گرافیک (GPU) کمک کنند.

بهترین نرم افزار اورکلاک پردازنده گرافیکی

1. Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU)

این ابزار اورکلاک اینتل برای رایانه های ویندوزی بوده که عمدتاً برای استفاده با پردازنده های خودش است. اینتل XTU به شما امکان می دهد پردازنده خود را اورکلاک، دما را کنترل و کامپیوتر خود را تست استرس کنید. علاوه بر این، Intel XTU همچنین میزان استفاده از پردازنده و خوانش دما را در اختیار شما قرار می دهد، که می توانید از آنها برای نظارت بر موفقیت اورکلاک و اینکه آیا باعث بروز مشکلاتی در عملکرد می شود استفاده کنید.

در صورت اورکلاک بد CPU، کامپیوتر شما ممکن است مسدود شود و در نهایت خاموش شود. برای رفع این مشکل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که رایانه خود را دوباره راه اندازی کنید، برنامه Intel XTU را باز کنید و تنظیمات اورکلاک خود را به حالت عادی بازگردانید. این یک نرم افزار نسبتاً پیشرفته است، به همین دلیل است که اگر قبلاً پردازنده خود را اورکلاک نکرده اید، پیشنهاد می کنیم از این برنامه خودداری کنید. اما اگر تجربه اورکلاک کردن پردازنده‌ها را دارید، اینتل XTU یکی از بهترین نرم‌افزارهای اورکلاک پردازنده در بازار است.

2. AMD Ryzen Master

AMD Ryzen Master با رویکرد جامع خود برای اورکلاک یکی از بهترین نرم افزارهای اورکلاک پردازنده است. این را به عنوان پاسخ AMD به ابزار اورکلاک اینتل در نظر بگیرید. همراه با اورکلاک پردازنده، AMD Ryzen Master با تنظیمات از پیش تعیین شده برای اورکلاک کردن رم و پروفایل های حافظه برای افزایش عملکرد رم DDR3 ارائه می شود.

همانطور که می دانید، AMD Ryzen Master به طور خاص برای پردازنده های AMD ساخته شده، بنابراین توصیه می شود اگر پردازنده Ryzen دارید از این نرم افزار استفاده کنید. با این حال، از آنجایی که پردازنده های رایزن AMD در حال حاضر عملکرد استثنایی ارائه می دهند، احتمالاً نیازی به اورکلاک کردن بیشتر آنها ندارید.

3. CPU Tweaker

CPU Tweaker یک ابزار سبک وزن اما قدرتمند برای تنظیم CPU است که به شما امکان می دهد پردازنده خود را اورکلاک کنید تا عملکرد پردازش رایانه خود را افزایش دهید. با ویژگی های کنترل دقیق آن، بهترین عملکرد اورکلاک ممکن را بدون فریز شدن های مکرر و صفحه آبی که اورکلاک های ناپایدار معمولا تجربه می کنند، دریافت می کنید.

یکی از نکات منفی CPU Tweaker این است که پیچاندن سر خود کمی سخت است، زیرا رابط کاربری آنقدرها برای مبتدیان نیست. با این حال، اگر یک اورکلاکر با تجربه هستید، این ابزار را دوست خواهید داشت.

بهترین نرم افزار اورکلاک پردازنده گرافیکی

حالا بیایید به سراغ بهترین برنامه های اورکلاک برای GPU شما برویم. بار دیگر، بسته به اینکه کارت گرافیک NVIDIA یا AMD دارید، انتخاب شما متفاوت خواهد بود.

1. MSI Afterburner

MSI Afterburner نرم افزار رایگانی است که به شما امکان اورکلاک کردن پردازنده های گرافیکی NVIDIA و AMD را می دهد. MSI Afterburner به همراه یک نمای کلی از سخت افزار خود، به شما امکان می دهد سرعت فن رایانه خود را با پروفایل های فن سفارشی، معیارسنجی و ضبط ویدیو کنترل کنید.

علاوه بر این، MSI Afterburner با پوسته های کاربر سفارشی، پشتیبانی چند زبانه و نرم افزار مبتنی بر Furmark ارائه می شود تا کارت گرافیک شما را به حداکثر پتانسیل خود برساند و عملکرد بازی شما را افزایش دهد.

2. EVGA Precision X1

EVGA Precision X1 یکی دیگر از نرم‌افزارهای عالی و رایگان برای گیمرهایی است که می‌خواهند لپ‌تاپ یا رایانه‌ بازی خود را به سطح بالاتری برسانند. EVGA Precision X1 به شما امکان می دهد تا حداکثر 10 پروفایل کاربری سفارشی برای اورکلاک کردن کارت گرافیک های انویدیا خود به راحتی ایجاد کنید.

با این حال، می‌خواهیم به سرعت اشاره کنیم که برخلاف MSI Afterburner، اپلیکیشن Precision X1 از پردازنده‌های گرافیکی AMD پشتیبانی نمی‌کند زیرا EVGA کارت‌های گرافیک AMD را تولید نمی‌کند. و اگرچه EVGA دیگر حتی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا نمی‌سازد، Precision X1 همچنان از RTX 4090 پشتیبانی می‌کند. با این حال، اگر از کارت‌های جدیدتری مانند RTX 4070 یا RTX 4060 استفاده می‌کنید، Afterburner گزینه سازگارتری خواهد بود.

EVGA Precision X1 دارای چندین تنظیمات مفید است. به عنوان مثال، می‌توانید لغزنده ولتاژ GPU را برای کنترل دقیق‌تر تنظیم کنید، از آن برای اورکلاک با یک کلیک با حالت خطی آن استفاده کنید و با حالت اسکن، منحنی ولتاژ/فرکانس بهینه را برای کارت گرافیک خود پیدا کنید.

3. ASUS GPU Tweak II

اگر از اینکه EVGA Precision X از کارت‌های گرافیک AMD پشتیبانی نمی‌کند ناراحت شدید، مطمئناً می‌توانید ASUS GPU Tweak II را بررسی کنید. از آنجایی که ایسوس یک شریک برد الحاقی برای پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA و AMD است، GPU Tweak چه با تیم قرمز و چه با تیم سبز مشکل سازگاری را برای شما ایجاد نمی‌کند.

در حالی که MSI Afterburner و EVGA Precision X کنترل دقیق تری روی اورکلاک شما با لغزنده های فانتزی ارائه می دهند، ASUS GPU Tweak به شما این امکان را می دهد که گرافیک خود را با یک کلیک اورکلاک کنید، مشروط بر اینکه در حین نصب حالت ساده را انتخاب کنید. می‌توانید بین حالت OC برای بالاترین اورکلاک، حالت بازی برای تقویت جزئی و حالت بی‌صدا زمانی که به یک عملیات بی‌صدا نیاز دارید، یکی را انتخاب کنید.

البته، اگر کنترل اضافی را می‌خواهید، می‌توانید در هر زمان به حالت Advanced بروید و با لغزنده‌ها بازی کنید. حتی می توانید پروفایل های سفارشی مانند سایر ابزارهای اورکلاک بالا را اضافه کنید و بسته به وظیفه خود بین آنها جابجا شوید.

سوالات متداول در مورد اورکلاک

بیایید به پاسخ چند سؤالی که مردم اغلب در مورد اورکلاک کردن CPU و GPU خود می پرسند نگاه کنیم.

آیا اورکلاک ایمن است؟ هر دو اورکلاک CPU و GPU نسبت به چند سال پیش که سیستم های خنک کننده به اندازه امروز کارآمد نبودند بسیار ایمن تر هستند. صرف نظر از این، همیشه باید در حین اورکلاک مراقب دمای CPU خود باشید تا مطمئن شوید که گرما عملکرد آن را کاهش نمی دهد.

آیا اورکلاک برگشت پذیر است؟ در بیشتر موارد، اورکلاک به راحتی قابل برگشت است. تمام نرم افزارهای اورکلاک CPU و GPU که در اینجا توضیح دادیم به شما امکان می دهد تنظیمات اورکلاک خود را با فشار دادن یک دکمه بازنشانی کنید. با این حال، اگر پردازنده شما راه اندازی نشد، می توانید تنظیمات بایوس خود را بازنشانی کنید تا همه چیز به حالت پیش فرض کارخانه برگردد.

آیا اورکلاک خطرناک است؟ اورکلاک به اندازه گذشته خطرناک نیست. پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک در حال حاضر توانایی بیشتری برای مدیریت گرما دارند زیرا سیستم‌های خنک‌کننده در طول سال‌ها بهبود یافته‌اند. علاوه بر این، سازندگان پردازنده و مادربرد اغلب با در نظر گرفتن اورکلاک، سخت افزار ویژه ای را تولید می کنند که مناسب اورکلاک است.

آیا اورکلاک کردن ارزشش را دارد؟ بستگی به سخت افزار شما دارد. این روزها پردازنده های بسیار توانا و قدرتمندی مانند سری AMD Ryzen 7000 و پردازنده های Raptor Lake نسل سیزدهم اینتل در بازار وجود دارد. کارت‌های گرافیک مدرن مانند پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 4000 نیز بسیار قدرتمند هستند و نیازی به اورکلاک ندارند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا