بررسیموبایل و تبلت

بررسی ناتینگ فون 2

ناتینگ فون 2 یک سال پس از اولین گوشی Nothing به نمایش در می آید و به عنوان یک دنباله شگفت انگیز شکل می گیرد که به اندازه کافی ارتقاهای مرتبط را ارائه می دهد: صفحه نمایش بهبود یافته، سخت افزار پرچمدار، دوربین های بهتر و شارژ سریع تر. ناتینگ فون 2 در واقع از نسل قبلی خود پیروی می کند و آنچه که بسیاری به عنوان یک ترفند فکر می کردند – Glyph UI – اینجا باقی مانده و عملکردهای جالب جدیدی را ارائه می دهد.

قابل توجه ترین ارتقاء چیپست بوده و اکنون به جای اسنپدراگون 778G در مدل قبلی، از تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 استفاده می کند. به همین ترتیب، ناتینگ فون از کلاس میان رده به گوشی پرچمدار ارتقا یافته است. حال در این مقاله به نقد و بررسی گوشی ناتینگ فون 2 می پردازیم تا ببینیم چه امکاناتی را برای ما به همراه دارد.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 162.1×76.4×8.6 میلیمتر، 201 گرم؛ جلو شیشه ای (گوریلا گلس)، پشت شیشه ای، قاب آلومینیومی؛ چراغ های LED متعدد در پشت (اعلان ها، پیشرفت شارژ، چراغ پر شدن دوربین)، چراغ قرمز چشمک زن در پشت (نشانگر ضبط ویدیو)، IP54
  • صفحه نمایش: 6.7 اینچ LTPO OLED، یک میلیارد رنگ، نرخ تازه سازی متغیر 120 هرتز، استاندارد HDR10+، روشنایی 1600 نیت (پیک)، وضوح 1080×2412 پیکسل
  • چیپست: کوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، گرافیک Adreno 730.
  • حافظه: 8/12 گیگابایت رم، 128/256/512 گیگابایت فضای ذخیره سازی UFS 3.1
  • نرم افزار: اندروید 13، رابط کاربری Nothing OS 2.0
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.9، فوق عریض 50 مگاپیکسلی f/2.2
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل f/2.5
  • باتری: 4700 میلی آمپر ساعت؛ سیمی 45 وات، بی سیم 15 وات، بی سیم معکوس 5 وات.
  • قابلیت اتصال: 5G؛ دو سیم کارته؛ وای فای 6; بلوتوث 5.3; NFC.
  • متفرقه: خواننده اثر انگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)؛ بلندگوهای استریو

جعبه Nothing Phone (2) ساده و دقیق است. کابل شارژ USB-C و دفترچه راهنمای آن کاملاً در جای خود قرار دارند و منتظر بیرون آوردن آنها هستند، در حالی که خود فون (2) در سمت دیگر جعبه منتظر می ماند و در کاغذ شفاف و شفاف پیچیده شده است.

طراحی و کیفیت ساخت

ناتینگ فون (2) بسیار شبیه فون (1) است و این چیز بدی نیست. در جلو صفحه نمایش 6.7 اینچی احاطه شده و یک قاب فلزی تخت و شیشه شفاف در پشت وجود دارد. LED های Glyph همان شکل های قبلی هستند و سیم پیچ شارژ بی سیم نیز به همین شکل است. البته یکی دوتا تفاوت هم هست اولاً، فون (2) به دلیل نمایشگر 6.7 اینچی از فون (1) بزرگتر است. و سپس یک شیشه کمی خمیده وجود دارد که باعث می شود فون (2) در دست شما طبیعی تر و راحت تر احساس شود. شیشه از همه طرف به سمت قاب خم شده است.

LEDهای Glyph به وضوح قابل مشاهده هستند و به نظر می رسد که همان شکل های قبلی هستند. اما دقیقاً اینطور نیست. اکنون سه وقفه وجود دارد: در C اطراف دوربین و در G در اطراف سیم پیچ شارژ بی سیم. در حالی که پنل پشتی شفاف است، شما فراتر از LEDها را نخواهید دید، زیرا بقیه قسمت های داخلی گوشی به طرز ماهرانه ای پنهان شده اند تا از شلوغی بیش از حد پنل پشتی جلوگیری شود و در نتیجه تجربه جذاب را از بین ببرند.

می‌توانید چراغ‌های Glyph را از نرم‌افزار کنترل کنید، و برخی از ویژگی‌های جدید وجود دارد که بعداً در بخش نرم‌افزار در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. چیزی که در حال حاضر باید بدانید این است که آن LEDها چند منظوره و کاملا مفید هستند. پنل پشتی از شیشه گوریلا ساخته شده است. شیشه صفحه نمایش تماما تخت است و دوباره توسط Corning ساخته شده، اما ما نمی دانیم که کدام نسخه از گوریلا گلس آن نیز است.

فریم میانی از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده و روکش مات دلپذیری دارد. همچنین نسبت به سال گذشته لاغرتر است. ناتینگ فون (2) دارای استاندارد IP54 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب است. فون (1) دارای رتبه IP53 بود، به این معنی که مدل جدید حتی با وجود اینکه هنوز کاملاً ضد آب نیست، حفاظت از آب را بهبود بخشیده است.

صفحه نمایش 6.7 اینچی LTPO OLED بیشتر قسمت جلویی را اشغال می کند – کنترل نرخ به روز رسانی بهبود یافته و روشنایی بالاتری نسبت به قبلی دارد. حاشیه‌ها حتی در همه طرف‌ها و به نازکی آیفون‌های اخیر هستند. پنل صفحه دارای سوراخ کوچکی در اطراف بالا است – در اینجا می توانید دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی را مشاهده کنید. در بالای صفحه نمایش جلوپنجره گوشی قرار دارد که به عنوان یک بلندگوی استریو نیز عمل می کند.

پشت کمی خمیده است، و LED های Glyph ظریف هستند، اما حتی زمانی که چشمک نمی زنند، قابل مشاهده هستند. اطراف دوربین دوگانه یک C مانند، / یکی در کنار دوربین، یک G مانند در اطراف سیم پیچ شارژ بی سیم، و یک i شکل در اطراف پایین وجود دارد. بسته به مدلی که می‌گیرید، همه قسمت‌های داخلی با قطعات پلاستیکی/کابلی/فیلم سیاه یا سفید پوشیده شده‌اند.

دو دوربین 50 مگاپیکسلی دارای حلقه‌های فلزی بیرون زده‌ای هستند که اطرافشان را احاطه کرده‌اند و هنگام استفاده روی میز، گوشی را کمی لرزان می‌کنند. در کنار دو دوربین یک فلاش تک LED و چیزی که به نظر می رسد یک سنسور است، احتمالاً دمای رنگ است. و در بالای فلاش می توانید میکروفونی را که به سختی قابل رویت بوده، مشاهده کنید. چیز دیگری وجود دارد که نمی توانید فوراً ببینید – یک LED قرمز کوچک که می تواند در حین فیلمبرداری فعال باشد. می توانید آن را از داخل تنظیمات دوربین فعال/غیرفعال کنید.

دو کلید مجزای صدا در سمت چپ و کلید پاور/قفل به تنهایی در سمت راست قرار دارد. قسمت بالایی یک میکروفون دیگر را در خود جای داده است. و در نهایت، می توانید سینی سیم، میکروفون اصلی، درگاه USB-C و دیگر بلندگوی استریو را در پایین گوشی مشاهده کنید. ناتینگ فون (2) دارای ابعاد 162.1 در 76.4 در 8.6 میلی متر و وزن 201 گرم است

صفحه نمایش

ناتینگ فون (2) با صفحه نمایش ارتقا یافته از فون (1) عرضه می شود. پنل 6.7 اینچی AMOLED همچنین وضوح 1080 در 2412 را ارائه داده و به لطف پنل LTPO نرخ تازه سازی متغیر 120 هرتز دارد. بنابراین، اولد 6.7 اینچی از نرخ تازه سازی 120 هرتز، پاسخ لمسی 240 هرتز، عمق رنگ 10 بیتی و HDR10+ پشتیبانی می کند.

همچنین صفحه نمایش حداکثر 1000 نیت روشنایی در فضای باز و تا 1600 نیت روشنایی را فراهم می کند. ما تست نمایش خود را کامل کردیم و اعداد به همان اندازه که وعده داده شده، عالی هستند. در آزمایشات، 1000 نیت حداکثر روشنایی خودکار و 500 نیت هنگام کنترل روشنایی به صورت دستی گرفته شد. حداقل روشنایی که در پنت سفید اندازه گیری کردیم فقط 3 نیت بود.

صفحه نمایش ناتینگ فون (2) از فضاهای رنگی DCI-P3 و sRGB پشتیبانی می کند. شما می توانید بین حالت های رنگی Alive و Standard از تنظیمات نمایش انتخاب کنید که هر کدام به ترتیب با DCI-P3 و sRGB مطابقت دارند. انتخاب پیش‌فرض Alive است، اما مهم نیست که کدام را انتخاب کنید، دقت رنگ با ارائه عالی در سراسر صفحه، شامل رنگ‌های سفید و خاکستری، همیشه برجسته است.

ناتینگ فون (2) به عنوان گوشی هوشمند با قابلیت HDR10 و HDR10+ توسط برنامه‌های اسکن سخت‌افزاری شناخته می‌شود، اما نه یوتیوب و نه نتفلیکس آن را به‌عنوان چنین تشخیص ندادند. حداکثر گزینه موجود برای همه پلتفرم‌های استریمینگ، وضوح 1080p (Widevine L1) بود اما بدون HDR.

عمر باتری و شارژ

ناتینگ فون (2) دارای حجم باتری 4700 میلی آمپر ساعتی است که با 55 دقیقه زمان شارژ کامل با استفاده از یک شارژر 45 واتی تقویت شده است. باتری ناتینگ فون (2) در طول استفاده معمولی و روزانه حدود 18 ساعت دوام می آورد که برای صفحه نمایشی با این سطح از روشنایی، اندازه کلی آن و چیپست قدرتمندتر خوب است.

طرفداران شارژ بی‌سیم خوشحال خواهند شد که بدانند فون (2) از Qi پشتیبانی می‌کند، هرچند تا 130 دقیقه طول می‌کشد تا شارژ کامل شود. سوال بزرگ برای تلفن های هوشمند Nothing این است که چگونه رابط Glyph بر عمر باتری تأثیر می گذارد. مانند فون (1)، Glyphهای ارتقا یافته فون (2) تأثیر قابل توجهی بر عمر باتری ندارند. به طور کلی، باتری فون (2) خوب است. هر چیزی که شما را در تمام طول روز بدون نیاز به کابل برق نگه می دارد ایده آل است.

نرم افزار و رابط کاربری

اندروید به bloatware معروف است. تولیدکنندگان به‌طور مداوم سعی می‌کنند اپلیکیشن ها، افزونه ها و موارد دیگر را به گوشی‌های ما وارد کنند و فضا را اشغال کنند و توجه را طلب کنند. رویکرد شرکت به این موضوع کمی با جمعیت متفاوت است. Nothing OS 2.0 با افزودن ویجت‌های بیشتری نسبت به قبل، به جای اینکه برنامه‌های متعددی را در گلوی شما قرار دهد، بر روی تجربه اندروید 13 استوار می‌شود. در آن، سفارشی سازی با تمرکز قوی بر صفحه اصلی و صفحه قفل، کلیدی است.

خارج از جعبه، فون (2) با تم تیره و تاریکی عرضه می شود که به گوشی کمی لبه و سبکی منحصر به فرد و متمرکز می دهد. با آن، نمادهای تک رنگ Nothing را دارید که با حال و هوا مطابقت داشته باشد، اما مانند هر مجموعه آیکونی، این حالت را می توان با اپلیکیشن های نامناسب خارج از لیست اپلیکیشن های برتر شکست.

با این حال، Nothing OS 2.0 کاری را انجام نمی دهد که بسیاری از لانچرهای دیگر سازنده اندروید در انجام آن ناکام مانده اند، یعنی اینکه ما را از دستیابی به گزینه ای سفارشی مانند Nova در ده دقیقه اول استفاده باز می دارد. انتقال سریع و روان بین برنامه ها و ادغام عمیق خوب است، اما مهمتر از همه، بسیار پایدار است. ما در طول آزمایش خود با مشکلی در Nothing OS 2.0 مواجه نشدیم، و واضح است که Nothing روی OS 1.0 با ایده قوی درباره اینکه چه چیزی برای تکرار جدید کار می کند و چه چیزی کار نمی کند، ساخته نشده است. مانند فون (1)، ناتینگ متعهد به ارائه سه سال به روز رسانی به فون (2)، با چهار سال وصله امنیتی که هر دو ماه یکبار تحویل داده می شود، است.

عملکرد و کارایی

ناتینگ فون (2) همان چیزی است که بسیاری از طرفداران فون (1) در سال گذشته در لیست آرزوهای خود قرار داده بودند – یک چیپست پرچمدار. اکنون این گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 است که یک ارتقا نسبت به فون 1 به حساب می آید. اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در ناتینگ فون (2) نسخه کوچک شده چیپست اصلی با سرعت کلاک پایین تر در هر سه کلاستر هسته است.

این تراشه شامل هسته اصلی Cortex-X2 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، 3 هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A510 است. این باید تقاضای کلی انرژی را کاهش دهد. این چیپ ست همچنان بر اساس لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده و برای کارهای گرافیکی فشرده به پردازنده گرافیکی Adreno 730 متکی است.

Nothing Phone (2) در سه پیکربندی حافظه (UFS 3.1 + LPDDR5X) – 8 گیگابایت رم + 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی، 12 گیگابایت رم + 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی و 12 گیگابایت رم + 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی موجود است. امتیاز CPU ناتینگ فون (2) با دیگر گوشی‌های هوشمند دارای اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 برابری می‌کند و کاملاً انتظار می‌رود که کمتر از Zenfone 10 و تراشه SD 8 Gen 2 آن باشد.

نمرات GPU خارج از صفحه نشان می‌دهد که Nothing Phone (2) به خوبی مجهز است تا تجربه بازی در سطح پرچم‌دار را در حال حرکت ارائه دهد. متاسفانه، ناتینگ فون (2) از بازی با نرخ فریم بالا پشتیبانی نمی کند.

کیفیت دوربین

Nothing Phone (2) دارای دو دوربین 50 مگاپیکسلی در پشت است؛ یک دوربین اصلی با زاویه دید عریض و یک دوربین ثانویه فوق عریض با قابلیت‌های ماکرو. انواع چراغ ها برای کمک به شما در تاریکی، نشانگر فیلمبرداری و سه میکروفون وجود دارد. دوربین اصلی ناتینگ فون (2) از تصویرگر 50 مگاپیکسلی Sony IMX890 1/1.56 (Nord 3) با پیکسل‌های 1.0 میکرومتری استفاده می‌کند. این دوربین با لنز 23 میلی‌متری f/1.88 لرزشگیر اپتیکال همراه است و از PDAF پشتیبانی می‌کند. این دوربین به طور پیش فرض با کیفیت 12.5 مگاپیکسل فیلمبرداری می کند.

دوربین فوق عریض از سنسور 50 مگاپیکسلی JN1 سامسونگ با رنگ Tetracell استفاده می کند. این سنسور به طور قابل توجهی کوچکتر از تصویرگر اصلی 50 مگاپیکسلی – نوع 1/2.76 اینچی با 0.64 میکرومتر است. سنسور پشت یک لنز 14 میلی متری f/2.2 قرار دارد.  این دوربین از PDAF پشتیبانی می کند و می تواند تا فاصله 4 سانتی متری فوکوس کند، به این معنی که می توانید با آن عکس ماکرو بگیرید و حالت ماکرو اختصاصی در دسترس است. در سمت دیگر دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی Quad-Bayer را خواهید دید.

هر دو دوربین از حالت شب خودکار پشتیبانی می کنند. هنگامی که صحنه برای حالت شب مناسب است – یک نماد ماه در منظره یاب ظاهر می شود، به این معنی که حالت شب فعال است (مانند آیفون ها). معمولاً از زمان نوردهی 1s-2s در هر دو دوربین استفاده می کند. هیچ راه دیگری برای دسترسی به حالت شب وجود ندارد.

دوربین اصلی به طور پیش فرض 12.5 مگاپیکسل را ذخیره می کند و آن ها عالی هستند. جزئیات حل شده زیادی وجود دارد، نویز در صورت وجود کم و وضوح درست است، اما نه بیش از حد – چیزی که این روزها نادر است. کنتراست در همه عکس‌ها بالا است، محدوده دینامیکی خوب است اما بسیار وسیع نیست، و بازنمایی رنگ به راحتی دوست‌داشتنی و دقیق است، گاهی اوقات شاید یک درجه اشباع‌تر از واقعیت باشد، اما نه همیشه.

زوم 2x Super High Res بسیار خوب کار می کند. عکس‌های زوم‌شده‌ای که با فون (2) گرفته شد، جزئیات و وضوح خوبی دارند. مناطق پیچیده تر کمی مصنوعی به نظر می رسند، اما به غیر از آن – عملکرد خوب و عکس های زوم شده بسیار خوب هستند. تا آنجا که به رنگ‌ها، کنتراست، محدوده دینامیکی، کاهش نویز مربوط می‌شود – آنها با تصاویر پیش‌فرض مطابقت دارند – به این معنی که در سراسر صفحه عالی هستند.

خروجی 50 مگاپیکسلی خوب است، اما عالی نیست. جزئیات در بهترین حالت متوسط هستند و نمی‌توانیم بگوییم که می‌توانیم جزییات بیشتری نسبت به عکس‌های زوم شده 2 برابری استخراج کنیم. در ناتینگ فون (2) سنسور عمق وجود ندارد و حالت پرتره کاملاً به هوش مصنوعی متکی است. حالت شب خودکار در هر سه دوربین در دسترس است، اما تنها زمانی فعال می شود که شرایط برای آن مناسب باشد (به معنی در نور کم). شما نمی توانید زمان نوردهی آن را کنترل کنید (معمولاً 1-2 ثانیه). شما فقط می توانید انتخاب کنید که از آن استفاده کنید یا نه.

عکس هایی که در شب با حالت خودکار شب گرفتیم فوق العاده هستند. آنها دقیق و واضح هستند، با نوردهی و بازتاب رنگ عالی، پردازش کاهش نویز ماهر، و محدوده دینامیکی گسترده با حداقل هایلایت های دمیده شده هستند. خاموش کردن حالت شب، عکسی مشابه روشن و رنگارنگ را باز می‌گرداند، اما کمی نویزتر، جزئیات کمی کمتر و با افت جزئی در محدوده دینامیکی. و به همین دلیل است که توصیه نمی کنیم حالت خودکار شب را غیرفعال کنید.

حالت شب خودکار هنگام استفاده از زوم 2 برابری هرگز فعال نمی شود. و برخلاف بسیاری از تلفن های دیگر، Phone (2) در واقع از Super Res Zoom در شب استفاده می کند و تعداد زیادی عکس قابل استفاده را ذخیره می کند. آنها جزئیات متوسطی دارند، اما اشباع رنگ عالی، نوردهی خوب و محدوده دینامیکی گسترده را نسبت به نمونه های 1x حفظ می کنند. حالت شب خودکار همچنین عکس‌های عالی را از دوربین فوق عریض ارائه می‌کند – جزئیات کافی، نوردهی عالی و محدوده دینامیکی، نویز کم و همان رنگ‌های زنده وجود دارد.

ناتینگ فون (2) با هر سه دوربین فیلم می گیرد. دوربین های اصلی و فوق عریض ویدیو تا 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط می کنند و 1080p در هر دو سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه وجود دارد. دوربین سلفی به فیلم برداری 1080p@30fps محدود شده است.

جمع بندی

تفاوت عمده بین ناتینگ فون (1) و فون (2) قیمت است. فون 1 با قیمتی معادل 500 دلار عرضه شده بود و برای یک گوشی میان رده محکم بد نیست، اما قطعاً گزینه های ارزان تر و رقابتی در دسترس بودند. با فون (2)، قیمت ها افزایش یافته، و حالا از 599 دلار برای مدل 8/128 گیگابایتی شروع و تا 799 دلار برای پیکربندی 12/512 گیگابایتی افزایش می یابد.

ناتینگ فون (2) قیمت بسیار رقابتی داشته و شاید در مقابل گلکسی S23، آیفون 13، پیکسل 7، وان پلاس 11 و غیره قرار گیرد. این یک بازار گوشی‌های هوشمند پرمشغله و رقابتی است، اما پیشرفت‌های Nothing Phone (2) باید به آن‌هایی که می‌خواهند یک گوشی میان‌رده عالی را پیدا کنند، سبک خاص خود را پیدا کرده و نامی برای خود ایجاد کنند، به محبوبیت ثابتی تبدیل شود. رویکرد منحصر به فرد آن در طراحی، هم در گوشی و هم در سیستم عامل آن، حداقل باید کسانی را که به دنبال چیز جدیدی هستند جذب کند، حتی اگر هویت زیربنایی آن “اسلب شیشه ای” باشد.

مزایا

  • طراحی منحصر به فرد شیشه ای با رابط Glyph و رتبه IP54.
  • نمایشگر Bright Fluid AMOLED، نرخ تازه سازی تطبیقی، حاشیه های باریک
  • عمر باتری عالی، شارژ سریع
  • بلندگوهای استریو با صدای بلند
  • عملکرد درجه یک، اتلاف گرما خوب
  • عکس ها و فیلم های عالی از همه دوربین ها، در روز و شب
  • رابط کاربری دوست داشتنی

معایب

  • بدون بازی با نرخ فریم بالا
  • دارای رتبه IP68 نیست
  • بدون شارژر داخل جعبه
منبع
gsmarenamakeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا