سخت افزار

USB4 در مقابل Thunderbolt 4: شباهت ها و تفاوت ها

USB4 و Thunderbolt 4 در عرض یک سال از یکدیگر منتشر شدند و در حالی که شباهت هایی بین این دو رابط کامپیوتری وجود دارد، تقریباً به همان اندازه تفاوت وجود دارد. آنها با هم، یک تغییر چشمگیر در اتصالات سخت افزاری از پورت های یکبار مصرف به رابط های چند منظوره را نشان می دهند که می توانند برای دستیابی به هر چیزی مورد استفاده قرار گیرند. بیایید به برخی از موارد مشترک این مشخصات و نحوه تمایز بین آنها بپردازیم.

مشخصات فنی

مشخصات هر دو پروتکل ارتباطی برای مقایسه آسان در زیر در کنار هم ذکر شده است.

پارامتر USB4 Thunderbolt 4
کانکتور بله بله

حداقل پهنای باند

20 گیگابیت بر ثانیه 40 گیگابیت بر ثانیه
حداقل پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه 40 گیگابیت بر ثانیه
حداقل نیازهای خروجی ویدیو یک نمایشگر 4K دو نمایشگر 4K
حداقل الزامات انتقال داده USB 3.2-10Gbps PCIe – 32Gbps
USB 3.2 – 10Gbps
بیدار شدن از خواب ضروری است خیر بله
حفاظت DMA مبتنی بر VT-d اینتل خیر بله
شبکه تاندربولت خیر بله
حداقل توان تحویل (حداکثر) 7.5 وات (حداکثر 240 وات) 15 وات (240 وات)
کابل های یونیورسال 40 گیگابیت در ثانیه تا طول 2 متر خیر بله

USB 4.0 چیست؟

USB 4.0 که به طور رسمی به عنوان USB4 نامیده می شود، توسط USB Implementers Forum در 29 آگوست 2019 منتشر شد. USB4 معماری رابط را تعریف می کند و نه نوع اتصال را، اما انجمن استفاده از کانکتور USB-C را برای پورت ها و کابل های USB-4 الزامی می کند.

USB4 مبتنی بر پروتکل Thunderbolt 3 است که اینتل در سال 2019 آن را بدون حق امتیاز ساخت. در نتیجه، حداکثر پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد و گیمرها از اینکه بدانند USB4 در نهایت به اندازه کافی سریع است تا از پردازنده های گرافیکی خارجی پشتیبانی کند، خوشحال خواهند شد. همانند سایر نسخه‌های USB، USB4 با نسل‌های قدیمی‌تر، مانند USB 3.2 و USB 2.0 سازگار است.

USB4 از چندین حالت جایگزین، از جمله Thunderbolt، DisplayPort و MHL در حالت Alt پشتیبانی می‌کند، اما حالت Alt HDMI را از USB 3.0 حذف می‌کند. به جای یک ویژگی اختیاری، گواهی USB4 برای لپ‌تاپ‌ها و داک‌ها مستلزم آن است که همه پورت‌های USB-C دوان استریم از DisplayPort 2.0 پشتیبانی کنند، که این پورت‌ها را قادر می‌سازد تا ویدیوهای 8K و 16K را با فرکانس 60 هرتز نمایش دهند.

همچنین از DisplayPort و تونل PCIe پشتیبانی می کند، اگرچه دومی اختیاری است. این اجازه می دهد تا در هنگام ارسال داده های ترکیبی، سرعت انتقال سریع تری داشته باشید. حداقل توان خروجی نیز به 7.5 وات می رسد، از 4.5 وات در USB 3.0، اما حداکثر توان تحویلی 240 وات باقی می ماند. یکی دیگر از کارهایی که USB4 بهتر از نسخه های قبلی خود انجام می دهد این است که لوگوهایی آموزنده تر دارد.

Thunderbolt 4 چیست؟

Thunderbolt 4 برای اولین بار در ژانویه 2020 در نمایشگاه Consumer Electronic (CES) معرفی و بعداً در جولای 2020 منتشر شد. این رابط از همان رابط USB-C مانند Thunderbolt 3 و USB4 استفاده می کند، اما تفاوت های کلیدی خاصی بین USB-C و USB-C وجود دارد.

با این حال، بهبودهایی که در Thunderbolt 4 نسبت به نسخه قبلی ایجاد شده، که بر خلاف USB4، فوراً آشکار نیست. به عنوان مثال، Thunderbolt 4 حداکثر پهنای باند Thunderbolt 3 را با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه دارد، اما نرخ انتقال داده از طریق خطوط PCIe را از 16 به 32 گیگابیت بر ثانیه افزایش می دهد. تاندربولت 4 قادر است دو نمایشگر 4K با فرکانس 60 هرتز (از یک صفحه نمایش 4K در تاندربولت 3) یا یک نمایشگر 8K با فرکانس 60 هرتز تغذیه کند. Thunderbolt 4 مستلزم آن است که لپ‌تاپ‌ها و داک‌ها حداقل دارای یک پورت برای شارژ با حداقل توان 15 وات باشند.

همچنین دارای ویژگی Wake from Sleep است که به یک صفحه کلید یا ماوس متصل اجازه می دهد تا رایانه را از حالت خواب خارج کند. دارای حفاظت مستقیم از دسترسی به حافظه (DMA) است که با جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به حافظه به محافظت در برابر حملات فیزیکی DMA کمک می کند. پشتیبانی از داک هایی با حداکثر چهار پورت Thunderbolt 4، سه پورت رو به داون استریم و یک پورت آپ استریم را ارائه می دهد. Thunderbolt 4 با هویت کانکتور یونیورسال و DisplayPort، PCIe و USB4 (و نسل های دیگر) سازگار است. همچنین با نسخه‌های دیگر Thunderbolt سازگار است.

شباهت ها و تفاوت ها

شما در مورد مشخصات خوانده اید، اما شباهت ها و تفاوت های خاص بین این دو چیست؟

شباهت ها

هر دو پروتکل از کانکتور USB Type-C برای انتقال داده و برق و اتصال دستگاه ها استفاده می کنند. شباهت های دیگر عبارتند از همان حداکثر پهنای باند، پشتیبانی از DisplayPort و توانایی تامین انرژی دستگاه ها. همچنین، USB4 بر اساس پروتکل مشابه Thunderbolt 4.0 ساخته شده که هر دو رابط را با هم سازگار می کند. این بدان معناست که دستگاه هایی که از Thunderbolt 4 پشتیبانی کرده، از USB 4 نیز پشتیبانی می کنند و بالعکس. با این حال، دستگاه های Thunderbolt 4 دارای ویژگی ها و قابلیت های اضافی فراتر از دستگاه های USB 4 خواهند بود.

تفاوت ها

در مورد تفاوت ها، Thunderbolt 4 اساساً USB4 با ویژگی های اضافی است. این به شما اطمینان می دهد که بهترین چیزی را که USB4 ارائه می دهد را دریافت می کنید، تعداد نمایشگرهای 4K را که می توانید از یک پورت واحد اجرا کنید، پهنای باند پایه و حداقل رتبه انرژی را دو چندان می کنید. همچنین دارای حداقل سرعت انتقال داده 32 گیگابیت بر ثانیه است و از برخی ویژگی های دیگر مانند بیدار شدن از حالت خواب، حفاظت DMA و درگاه شارژ اجباری پشتیبانی می کند.

اگرچه کانکتورها شکل یکسانی دارند، اما معمولاً می‌توانید یک پورت USB را از یک تاندربولت با لوگوی کنار درگاه تشخیص دهید. درگاه های USB4 دارای نماد USB و “20” یا “40” خواهند بود. کابل‌های Thunderbolt 4 معمولاً دارای پیچ رعد و برق با یک عدد 4 در زیر هستند. با این حال، شناسایی پورت های Thunderbolt 4 در رایانه ها بدون نگاه کردن به برگه مشخصات امکان پذیر نیست.

کابل های Thunderbolt همچنین قادر به کار غیرفعال هستند، یعنی بدون مدار الکتریکی داخلی. این بدان معناست که کابل‌های معمولی (بدون تقویت‌کننده) می‌توانند حداکثر پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه را حتی در طول دو متر حفظ کنند، در حالی که USB4 قادر به پشتیبانی از 40 گیگابیت بر ثانیه در کابل‌های دو متری یا بیشتر نیست و سرعت داده را به 20 گیگابیت بر ثانیه کاهش می‌دهد. لپ‌تاپ‌ها و داک‌های دارای USB4 ارزان‌تر از لپ‌تاپ‌های دارای Thunderbolt 4 به دلیل حداقل الزامات کمتر خواهند بود. پروتکل USB4 نیز احتمالاً به همین دلیل در بین کاربران گسترده تر است.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا