بررسیکنسول و بازی

بررسی کنسول دستی ایسوس ROG Ally

پس از موفقیت باورنکردنی نینتندو سوییچ، بازار کنسول های دستی دوران رنسانس را پشت سر گذاشته است. در حالی که سونی و مایکروسافت واکنشی مشابه نشان نداده‌اند، ما شاهد شورش شگفت‌انگیز رقبا از بخش بازی‌های رایانه‌ای بوده‌ایم. شاید یکی از غیرمنتظره ترین مهمانی هایی که کلاه خود را به رینگ انداخت، Valve با استیم دک بود.

ترکیبی از نرم‌افزارهای سفارشی که در فروشگاه استیم این شرکت طراحی شده‌اند و سخت‌افزار با کیفیت معقول با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به این معنی است که Steam Deck برای بسیاری به موفقیتی فوری دست می‌یابد. ایسوس که مایل به ادامه تماشای حاشیه نیست، اکنون تصمیم گرفته که با ROG Ally به مبارزه بپیوندد. مانند برخی دیگر از بازیگران بازار، ایسوس با رویکرد بسته بندی کامل سیستم عامل ویندوز 11 پیش رفته است.

این به این معنی است که دیگر به دانلود بازی‌ها فقط از Steam وابسته نیستید و اساساً یک رایانه ویندوزی کامل با فرم فاکتور فوق‌العاده فشرده دارید. پردازنده های جدید سری AMD Ryzen Z1، صفحه نمایش 120 هرتزی VRR و چراغ های چشمک زن معمولی ROG را به آن اضافه کنید، ما دستور العملی برای یک دستگاه نسبتاً جذاب داریم.

طراحی و کیفیت ساخت

ROG Ally دارای بسته بندی نسبتاً ساده ای است که عمدتاً فقط کنسول و آداپتور برقی در جعبه است. این شارژر که بدون شک از یکی از لپ تاپ های ایسوس برداشته شده، دارای کابل نسبتاً طولانی و سنگینی است که استفاده از آن و حمل آن برای دستگاهی به اندازه Ally، ناخوشایند است. همچنین یک پایه کوچک برای کنسول در زیر درب جعبه وجود دارد. ظاهراً از کاغذ ساخته شده و بسیار سست است.

ROG Ally دارای فرم فاکتور کنسول بازی دستی استاندارد با نمایشگر در وسط و تقسیم کنترل در کناره است. ما دیگر در عصر نمایشگرهای دوتایی تقسیم‌شده و لولاهای تاشو دستگاه‌های دستی اولیه نینتندو نیستیم و هیچ گونه شادی منافات جداشدنی برای سوییچ وجود ندارد. بسته به اینکه چگونه به آن نگاه می کنید، می توانید بگویید که کمتر حقه بازی است یا شاید کمتر تخیلی است.

ROG Ally یک طراحی تمیز و تا حدودی محفوظ برای یک محصول ROG دارد. کل بدنه از دو تکه پوسته پلاستیکی سخت برای جلو و پشت تشکیل شده است. چند بافت مختلف در اینجا وجود دارد که رایج ترین آنها یک روکش دانه ریز است که ظاهری مات به آن می بخشد. دستگیره های کناری دارای الگوی دانه درشت تری برای گرفتن بیشتر هستند و قسمت پشتی دارای چند الگوی موج دار مختلف است.

برای کنترل‌ها، ROG Ally به دنبال طرح‌بندی شبیه به کنترلر بی‌سیم Xbox است. چهار دکمه فیس یا اکشن دریافت می کنید که دارای نام آشنای ABXY هستند. D-pad در سمت چپ زیر جوی استیک سمت چپ قرار گرفته، که ممکن است برخی افراد را دچار مشکل کند، اما حتی پس از سال ها استفاده بین کنترلرهای ایکس باکس و پلی استیشن، هرگز این مورد آزاردهنده نیست. دکمه های نمایش و منو به همراه دکمه های اختصاصی برای ویژگی های نرم افزار ایسوس در دو طرف نمایشگر قرار گرفته اند. در بالای دستگاه دکمه های شولدر و تریگر با روکش بافتی قرار دارند. و در نهایت، در پشت دو دکمه اضافی قابل تخصیص گرفتن وجود دارد.

همه دکمه‌ها و جوی استیک‌های واحد بررسی ما به خوبی کار می‌کردند. دکمه های فیس به همان اندازه روی یک کنترلر ایکس باکس مناسب با میزان حرکت و لمس خوب کار می کردند. اگر پوشش بسیار براق را کنار بگذارید که باعث می شود همیشه کثیف به نظر برسد، D-pad بسیار خوب بود. جوی استیک ها می توانستند از چسبندگی بیشتری در اطراف لبه ها استفاده کنند، با این حال به خوبی کار می کردند.

دکمه های بامپر و تریگر نیز به خوبی طراحی شده اند. بامپر طبق معمول پرتاب کوتاه‌تری داشت و بازخورد کلیکی بیشتری داشت و تریگر حرکت طولانی‌تری داشت، اگرچه نه به اندازه کنترلرهای مناسب. با این حال، استفاده از هر دو احساس خوبی داشت، اگرچه فاقد عملکرد بازخورد لمسی کنترلر بی‌سیم ایکس باکس بود.

ROG Ally بسیار کوچکتر و سبکتر از Steam Deck است. هرگز در دست احساس دلهره‌آوری نمی‌کند و نگه‌داشتن آن برای مدت طولانی بدون تکیه‌گاه یا حمل آن در کیف بسیار آسان‌تر است. نکته منفی این است که چسبندگی آن نیز کمی کمتر است. Steam Deck دارای دستگیره های قابل توجهی است که به انگشتان شما اجازه می دهد چیزی برای گرفتن داشته باشند در حالی که دستگیره های ROG Ally تا حدودی کم عمق هستند. برای اطمینان از جمع و جور ماندن ROG Ally، یک معامله ضروری بود، اما کسانی که دست‌های بزرگ‌تری دارند، Steam Deck را راحت‌تر خواهند یافت.

ROG Ally دارای نورپردازی RGB است، اما فقط به حلقه‌های اطراف جوی استیک محدود می‌شود. هر حلقه فقط دو ناحیه دارد، اما رنگ ها به خوبی با هم ترکیب می شوند. نورپردازی می‌تواند بسیار روشن‌تر باشد، بسیار روشن‌تر از خود نمایشگر، اما خوشبختانه، در سطح بسیار پایین‌تری از جعبه تنظیم شده است و می‌توان آن را به طور کامل غیرفعال کرد. همچنین می‌توانید نور را به گونه‌ای تنظیم کنید که با موسیقی، بازی‌های سازگار، یا دمای پردازنده یا استفاده از آن همگام شود.

بالای دستگاه چیزهای زیادی دارد. یک دکمه پاور وجود دارد که نقش اسکنر اثر انگشت را نیز عمل می کند. سپس دو LED وضعیت برای شارژ و روشن شدن درست در کنار کنترل‌های صدا وجود دارد. یک کانکتور بزرگ برای اتصال پردازنده های گرافیکی اکسترنال به همراه یک رابط USB-C و یک اسلات کارت microSD و یک جک هدفون وجود دارد.

صفحه نمایش و صدا

ROG Ally دارای صفحه نمایش لمسی 7 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل و نرخ تازه سازی 120 هرتز است. نمایشگر از نرخ نوسازی متغیر با یک پنجره رفرش 48 تا 120 هرتز پشتیبانی می کند و کمتر از این حد، جبران نرخ فریم پایین شروع می شود. صفحه نمایش از رنگ 8 بیتی با پوشش کامل sRGB، حداکثر روشنایی 500 نیت، زمان پاسخگویی 7 میلی‌ثانیه، اما بدون HDR پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر ROG Ally بسیار خوب است و با نقطه سفید و اشباع رنگ نسبتاً دقیق، عملکرد رنگ بسیار خوبی را از دستگاه دریافت می کنید. زوایای دید نیز خوب است و صفحه نمایش نسبتاً روشن می شود تا بتوان در فضای باز از آن استفاده کرد، اما هیچ تنظیم خودکار روشنایی وجود ندارد، بنابراین باید هر بار آن را به صورت دستی تغییر دهید. عملکرد زمان پاسخ نیز مناسب است و هیچ حرکت دنباله دار یا شبح معکوس اتفاق نمی افتد. صفحه نمایش لمسی نیز پاسخگو بود.

صفحه نمایش دارای حالت های 60 هرتز و 120 هرتز است و می توانید به سرعت از طریق Command Center بین این دو جابجا شوید. تغییر به فرکانس 60 هرتز چندان صرفه جویی در مصرف برق را به همراه نمی آورد و شما ویژگی VRR را از دست خواهید داد، بنابراین ارزش آن را ندارد که به زحمت بیفتید. همچنین می‌توانید بین 720p و 1080p جابه‌جا شوید، اما باز هم ارزش استفاده از آن را ندارد، زیرا بهتر است رزولوشن رندر درون بازی را کاهش دهید یا از فناوری‌های ارتقای تصویر مانند FSR استفاده کنید زیرا وضوح HUD را حفظ می‌کنند و تصویر رندر شده را ارتقا می‌دهند.

کیفیت نمایشگر و عملکرد ROG Ally مطمئناً در مقایسه با Steam Deck در سطح متفاوتی قرار دارد. وضوح بالاتر، نرخ تازه سازی بالاتر و عملکرد رنگ بهتری دریافت می کنید. این باعث می شود تصمیم Valve برای استفاده از یک پنل زیرزمینی مقرون به صرفه تر به نظر برسد. با این حال، صفحه نمایش Ally هنوز نمی تواند از نظر کیفیت تصویر با صفحه نمایش OLED سوییچ رقابت کند.

کنتراست بی‌نهایت و سیاهی بی‌نقص OLED را نمی‌توان شکست داد، و پنل ROG Ally مطمئناً همچنان سیاه‌های خاکستری مشخصی دارد که پنل‌های LCD نمی‌توانند از شر آن خلاص شوند. پنل های OLED همچنین زمان پاسخگویی بهتری دارند و در حالی که پنل Ally مطمئناً شل نیست، کمتر از 1 میلی ثانیه بهتر از 7 میلی ثانیه است.

حالا برای صدا. ROG Ally دارای مجموعه ای از بلندگوهای استریو رو به جلو است. بلندگوها صدای زیادی دارند اما به طور پیش فرض کمی بیش از حد روشن و ریز هستند. اپلیکیشن Dolby Atmos به این امر کمک می کند و می توانید صدای متعادل تری را با یک صحنه صوتی گسترده تر دریافت کنید. به طور کلی، بلندگوها می توانند صدای بسیار خوبی داشته باشند. Ally همچنین دارای میکروفون داخلی است. اینها می توانند برای چت صوتی درون بازی و همچنین تماس های Discord بسیار مفید باشند. با این حال، دوربینی وجود ندارد، بنابراین تماس‌ها باید کاملاً صوتی باشند، که خوب است.

سخت افزار و اتصال

ROG Ally با جدیدترین سری پردازنده های AMD Ryzen Z1 عرضه می شود. Ryzen Z1 پایه دارای 6 هسته ای پردازشی و 12 رشته Zen4 و 4 CU RDNA3 گرافیک است. در همین حال، Z1 Extreme دارای 8 هسته پردازشی  و 16 رشته و 12 CU گرافیک است. ایسوس فقط مدل Z1 Extreme را در برخی بازارها ارائه می دهد و این دقیقاً همان چیزی است که واحد بررسی ما در حال اجرا است. به غیر از APU، هیچ تفاوت دیگری بین دو نوع ROG Ally وجود ندارد. هر دو دارای یک حافظه 16 گیگابایتی LPDDR5 با فرکانس 6400 مگاهرتز و حافظه 512 گیگابایتی Gen4 NVMe M.2 SSD هستند.

هیچ گزینه دیگری برای حافظه و ذخیره سازی در دسترس نیست، که اگر بخواهید در حین خرید، Allly خود را به مشخصاتی مطمئن تر ارتقا دهید، ایده آل نیست. در حالی که هیچ کاری نمی توانید در مورد حافظه انجام دهید، راه هایی برای ارتقاء حافظه وجود دارد. ساده ترین روش استفاده از کارت microSD است. ایسوس ادعا می کند که کمترین ضرر در عملکرد بارگذاری در مقایسه با SSD داخلی دارد. و در نهایت، شما همچنین می توانید SSD داخلی 2230 M.2 را با SSD دیگری تعویض کنید و ایسوس حتی یک راهنمای رسمی در مورد نحوه انجام این کار دارد.

با 16 گیگابایت حافظه تقسیم شده بین سیستم و گرافیک، می توانید در مورد تخصیص تصمیم بگیرید. به طور پیش فرض، سیستم 4 گیگابایت را به گرافیک اختصاص می دهد، اما می توان آن را از طریق برنامه Armory Crate تنظیم کرد. می توانید بین گزینه های 1، 2، 3، 4 و 8 گیگابایتی یکی را انتخاب کنید. یک گزینه 6 گیگابایتی ترجیح داده می شود زیرا جهش از 4 گیگابایت به 8 گیگابایت کاملاً قابل توجه است و بیش از حد از بقیه سیستم فاصله می گیرد.

Ally دارای حسگرهای ژیروسکوپ و شتاب سنج داخلی است. با توجه به اینکه بازی‌های PC با این ویژگی‌ها طراحی نشده‌اند، اینها کمی بی‌مورد به نظر می‌رسند. تنها بازی هایی که می توانند از این سخت افزار بهره ببرند، بازی های موبایلی مانند Asphalt 9 در مایکروسافت استور هستند. ROG Ally دارای یک سیستم خنک کننده دو فن با یک لوله حرارتی است که گرما را در هر دو هیت سینک انتقال می دهد. برخلاف محفظه های بخار، هیت پایپ به طور متوسط تحت تأثیر جهت گیری و گرانش قرار می گیرند، اما ایسوس ادعا می کند که هیت پایپ “ضد گرانش” ایجاد کرده که بدون توجه به نحوه نگه داشتن دستگاه، کارایی خود را حفظ می کنند.

دو فن محوری از طریق توری های نسبتاً محدود در پشت تنفس می کنند، که به نظر می رسد بیشتر برای زیبایی شناسی طراحی شده اند تا عملکرد. فیلترهای هوای مشبک بیشتری در پشت توری ها قرار داده شده است. ایسوس ادعا می‌کند که قاب پشتی روی دما تأثیر زیادی ندارد، اما ما متوجه بهبود 8 تا 10 درجه‌ای با برداشتن روکش در هنگام تست استرس شدیم که بی‌اهمیت نیست.

از نظر اتصال، ROG Ally یک پورت USB-C 3.2 Gen2 را ارائه می‌کند که بخشی از رابط موبایل بزرگتر ROG XG، کانکتور اختصاصی ایسوس برای وصل کردن پردازنده‌های گرافیکی خارجی است. پورت USB-C از داده، برق، اترنت و همچنین خروجی ویدیو از طریق اتصال DisplayPort 1.4 با استفاده از آداپتورهای مناسب پشتیبانی می کند. تک پورت گاهی اوقات محدود کننده به نظر می رسد زیرا حتی برخی از گوشی های ROG ایسوس دارای دو پورت USB هستند.

اگر می خواهید Allly خود را به یک نمایشگر خارجی وصل کنید و صفحه کلید و ماوس را وصل کنید، باید یک داک USB با چندین پورت یا یک واحد Asus ROG XG Mobile داشته باشید. برای اتصال بی سیم، Wi-Fi سه باند 6E 802.11ax و بلوتوث 5.2 وجود دارد. هر دو در طول تست خوب کار کردند.

عملکرد و کارایی

ROG Ally را می توان در پنج حالت عملکرد مختلف استفاده کرد. سه مورد اول Performance، Turbo و Silent هستند که می‌توان به سرعت از طریق پوشش ایسوس جابجا شد. همچنین می‌توانید یک پروفایل دستی با محدودیت‌های توان سفارشی و پروفایل‌های فن ایجاد کنید، و در نهایت، می‌توانید از پروفایل عملکرد پیش‌فرض ویندوز که در آن سیستم‌عامل محدودیت‌های قدرت و فن‌ها را کنترل می‌کند، استفاده کنید.

سه حالت اول مرتبط‌ترین حالت‌ها در اینجا هستند. حالت سایلنت 10 وات و حالت پرفورمنس 15 وات را هدف قرار می دهد. حالت توربو با باتری 25 وات کار می کند، اما زمانی که به آداپتور برق با توان 65 وات یا بالاتر وصل می شود، به حالت 30 وات تغییر می کند. اعداد رتبه بندی شده تنها نشانگرهای تقریبی از میزان مصرف انرژی هستند. حالت 10 وات می تواند تا 15 وات، 15 وات تا 20 وات بالا بکشد و حالت 30 وات می تواند تا 50 وات بالا برود. آنها همچنین می توانند کمتر از اعداد رتبه بندی شده بسته به بار بکشند.

برای آزمایش، روی حالت های 15 وات و 30 وات تمرکز کردیم. حالت 15 وات برای استفاده قابل حمل با باتری بسیار منطقی است، در حالی که حالت 30 وات زمانی که به برق وصل می‌شود، منطقی‌تر است. حالت 10 وات استفاده بسیار محدودی دارد زیرا به شدت کارایی تراشه را از دست می‌دهد، و به غیر از رمان‌های بصری دو بعدی و پلتفرم‌های پیمایش جانبی، ژانرهای زیادی وجود ندارد که بتوان در این حالت قدرت بدون متحمل شدن زیان‌های سنگین عملکردی بازی کرد. حالت 25 واتی روی باتری نیز چندان منطقی نیست، زیرا انرژی زیادی مصرف خواهید کرد، و ROG Ally دقیقاً ظرفیت باتری برای مقابله با چنین مصرف انرژی را ندارد.

تمام تست های زیر در 1080p در تنظیمات متوسط یا معادل آن انجام شد. همه بازی‌ها با API اجرا می‌شدند که بهترین عملکرد را داشت، که در اکثر موارد DirectX 12 بود، به جز در موارد نادری مانند Fortnite و Control، که DirectX 11 عملکرد بهتری داشت. تمام تست ها با بایوس نسخه 322 انجام شد که در زمان تست آخرین نسخه بود. نسخه جدیدتر 323 در زمان انتشار در دسترس بود. با این حال، تمام آزمایشات تا آن زمان کامل شده بود، بنابراین تغییراتی که بیش از 322 به ارمغان می آورد در این بررسی پوشش داده نمی شود.

حالت 30 وات میانیگین FPS 1% پایین 0.1% پایین
A Plague Tale Requiem 32.5 24.3 10.7
Control 31.2 19.2 13.4
Cyberpunk 2077 30.1 18.7 12.7
Dead Space (2023) 24.5 11.8 7.7
Death Stranding 47.9 30.5 6.5
DIRT 5 51.3 38.3 25.3
Doom Eternal 74.8 49.3 29.9
Elden Ring 40.1 28.6 26
F1 2022 70.1 36.5 27.5
Fortnite 61.3 41.9 27.5
Forza Horizon 5 63.5 52.8 48.9
God of War 32.6 28.6 17.8
Grand Theft Auto V 100.3 68.6 54
Hitman 3 39.1 31 16.2
Hogwarts Legacy 33.2 16.6 5.2
Horizon Zero Dawn 40.5 24.1 13.2
Metro Exodus 55 41 35.9
Need for Speed Unbound 47.1 31.3 5
Overwatch 2 95.4 63.2 55.1
Red Dead Redemption 2 37.4 27.3 18.9
Resident Evil Village 60.7 45.3 39.6
Returnal 26.5 16.3 13.2
Rocket League 114.8 53.2 48.4
Spider-Man: Miles Morales 42.1 15.2 12
Shadow of the Tomb Raider 41.3 32.8 15.8
The Last of Us Part I 22.8 20.6 18.3
The Witcher 3 40.5 33.7 29.7
Uncharted 4 37.8 30.4 26.9

هنگامی که در حالت 30 وات کار می کرد، ROG Ally اغلب عملکردی را ارائه می داد که از پلی استیشن 4 پایه بیشتر بود. این امر به ویژه هنگام آزمایش عناوین شخص اول سونی مانند God of War، Death Stranding و Horizon Zero Dawn در 1080p با استفاده از تنظیمات معادل کنسول مشهود بود، جایی که Ally اغلب به راحتی بیش از 30 فریم در ثانیه بود که PS4 در این بازی ها اجرا می کرد.

در 15 وات، Ally به عملکرد پلی استیشن 4 نزدیک می شود، که با توجه به ناکارآمدی استفاده از DirectX در مقایسه با API های بومی که بازی ها می توانند روی کنسول ها استفاده کنند، بد نیست. در مقایسه با استیم دک، ROG Ally بسیار قدرتمندتر است. پردازشگر گرافیک یک نسل جدیدتر است و پردازنده دو نسل جدیدتر است. هر دو حافظه و SSD نیز سریعتر هستند. ناگفته نماند که Ally همچنین می تواند بیش از دو برابر انرژی APU خود را تامین کند و بازی ها به صورت بومی و نه از طریق لایه سازگاری اجرا می شوند. وقتی کنار هم قرار می گیرند، به این معنی است که ROG Ally می تواند عملکردی مشابه یا بهتر در 1080p نسبت به آنچه Steam Deck در 720p مدیریت می کند ارائه دهد.

پس بازی در ROG Ally چگونه است؟ همانطور که در بالا ذکر شد، وقتی وصل می‌شوید، اساساً تجربه‌ای شبیه به PS4 را در کف دست خود خواهید داشت. این یعنی وضوح 1080p، تنظیمات متوسط و 30 فریم بر ثانیه عمدتاً پایدار. این ممکن است برای نردهای رایانه‌ای زیاد به نظر نرسد، اما نه Steam Deck و نه قطعا سوئیچ نمی‌توانند به این تجربه نزدیک شوند. در آن وضوح و حتی با تنظیمات کاهش یافته، بازی ها خیره کننده به نظر می رسند، و نرخ فریم ثابت 30 فریم در ثانیه همچنان می تواند تجربه ای کاملا لذت بخش را در بسیاری از بازی ها ارائه دهد، به خصوص وقتی در نظر داشته باشید که روی چه چیزی بازی می کنید.

در حالت قابل حمل 15 وات، باید با کاهش تنظیمات و فعال کردن فناوری‌های ارتقاء مقیاس تصویر مانند FSR برای حفظ 30 فریم در ثانیه، تهاجمی‌تر عمل کنید. صادقانه بگوییم، این حالت برای بازی عناوین بزرگ AAA نیست. قدرت کافی برای دور زدن CPU و GPU وجود ندارد و سیستم عملکرد GPU را در اولویت قرار می دهد و باعث می شود CPU دچار مشکل شود. این را می توان در نتایج 1% و 0.1% مشاهده کرد که به دلیل گلوگاه CPU دچار مشکل می شوند. حالت 15 وات با بازی‌های مستقل ساده‌تر که عالی به نظر می‌رسند و با نرخ فریم بالا اجرا می‌شوند، حتی با این بودجه توان محدود، بهترین کار را دارد.

حالت 15 وات میانگین FPS 1% پایین 0.1% پایین
A Plague Tale Requiem 21 14.1 10.5
Control 30.4 23 22.1
Cyberpunk 2077 26.6 12.7 6.9
Dead Space (2023) 13.5 6.1 4.3
Death Stranding 30.3 17.2 15.3
DIRT 5 33.7 24.2 19.7
Doom Eternal 61.7 41.5 25.6
Elden Ring 26.7 22.5 16.4
F1 2022 47.2 30.8 20.2
Fortnite 44.9 25.7 16.5
Forza Horizon 5 56.6 46.7 43.2
God of War 22.7 19.3 8.8
Grand Theft Auto V 74.9 54.3 48.5
Hitman 3 36.2 29.2 15.8
Hogwarts Legacy 30 15.7 6.1
Horizon Zero Dawn 28.9 15.2 8.7
Metro Exodus 39.8 29.7 23.7
Need for Speed Unbound 38.2 25.7 3.3
Overwatch 2 85.9 55.1 41.4
Red Dead Redemption 2 26.7 19.7 12.8
Resident Evil Village 48.5 38.2 34.5
Returnal 21.5 14.1 10.1
Rocket League 105.9 50.5 45.5
Spider-Man: Miles Morales 28.1 9.4 7
Shadow of the Tomb Raider 35.6 26.4 14.3
The Last of Us Part I 17.6 14.8 14.1
The Witcher 3 32.6 26.8 25.2
Uncharted 4 33.6 25.4 21.9

در واقعیت، اینجاست که هنگام استفاده از یک کنسول قابل حمل بیشترین لذت و ارزش را پیدا کردیم. ایده اجرای جدیدترین و بهترین عناوین AAA در حال حرکت مطمئناً فریبنده است و ROG Ally آن را ممکن می‌سازد، مطمئناً بیش از هر چیز دیگری که پیش از آن بود. همچنین این مسئله وجود دارد که چندین عنوان اصلی AAA روی سخت افزاری مانند این به خوبی کار نمی کنند.

نتایج بنچمارک ممکن است در ناحیه تست شده با حافظه کش سایه زن گرم شده خوب به نظر برسند، اما ممکن است مکان های دیگری در بازی وجود داشته باشد که عملکرد به طور کامل از بین برود، به خصوص در اولین اجرا. Elden Ring می‌تواند حتی در بهترین رایانه‌های کاملاً معتدل باشد و در Ally، به‌طور تصادفی دارای زمان‌های فریم بزرگی است. Death Stranding اغلب هنگام سوار شدن بر موتور سیکلت غیرقابل بازی بود زیرا بازی سعی می کرد به سرعت داده ها را پخش کند. Fortnite دارای لکنت‌های کامپایل شیدر طولانی بود که بر گیم‌پلی تأثیر می‌گذاشت، اما حالت پخش مجدد که برای بنچمارک استفاده می‌شد را تحت تأثیر قرار نمی‌داد.

امروزه بسیاری از بازی‌های کامپیوتر AAA به دلیل کامپایل کردن شیدر بلادرنگ دچار لکنت هستند. بسیاری نیز نیازهای VRAM و CPU خود را بسیار افزایش داده اند. هیچ‌کدام از اینها برای کنسول‌ها مشکلی ندارند، زیرا نرم‌افزارهای سفارشی دریافت می‌کنند، اما مطمئناً برای دستگاه‌هایی مانند ROG Ally که اساساً یک رایانه است، مشکلی ایجاد نمی‌کنند. به عنوان مثال، Hogwarts Legacy دارای سه گانه Shader Compilation و Traversal Stuttering، استفاده زیاد از CPU و نیازهای بالای VRAM است. پخش این عنوان در Ally به دلیل لکنت مداوم و زمان بارگذاری طولانی هنگام ورود یا خروج از مناطق، اغلب می تواند دردناک باشد. هیچ مقدار تنظیم تنظیمات نمی تواند روزی را که این اتفاق می افتد نجات دهد زیرا مشکل مربوط به کد بازی است.

اگر منصف باشیم، این مشکل مختص ROG Ally نیست. با این حال، این مسائل خاص به طور نامتناسبی بر رایانه‌های کندتر تأثیر می‌گذارد، بنابراین، Ally بیشتر از رایانه‌های دسکتاپ یا لپ‌تاپ‌های بازی قدرتمند ضربه می‌خورد. این قسمتی است که Steam Deck نسبت به Allly یا هر رایانه سنتی ویندوزی مزیت دارد زیرا بیشتر شبیه به یک کنسول عمل می کند. Valve از سخت افزار ثابت Steam Deck و سیستم پیش کش شیدر Proton به نفع خود استفاده می کند و سایه ها را از قبل بر روی سرورهای خود می سازد و آنها را با دانلود برای عناوین محبوب اضافه می کند.

با از پیش ساخته شدن حافظه کش سایه‌زنی، بازی‌ها باید منابع کمتری را برای ساختن آن‌ها در زمان واقعی صرف کنند، که منجر به لکنت کمتری در کامپایل سایه‌بان در Steam Deck می‌شود، چیزی که حتی سریع‌ترین سخت‌افزار بازی رایانه‌های دارای ویندوز نمی‌تواند به آن ببالد. The Ally چنین مزیتی ندارد، بنابراین در این بازی ها مانند هر رایانه ویندوز دیگری لاگ دارد.

ROG Ally عملکرد SSD خوبی از درایو Gen4 Micron دارد. در نتیجه سرعت بارگذاری در بازی ها قابل احترام بود، اما گلوگاه اصلی در طول بازی احتمالاً حافظه مشترک LPDDR5 خواهد بود، زیرا هیچ حافظه ویدیویی اختصاصی برای پردازشگر گرافیکی وجود ندارد. این به این معنی است که در بازی‌هایی که این مشکل را دارند، پنجره‌های بازشو واضح‌تری را در هنگام ورود دارایی‌ها از حافظه و لکنت پیمایش واضح‌تر مشاهده خواهید کرد. اگر در مورد ROG Ally به عنوان یک رایانه تعجب می کنید، مطمئناً زمانی که یک صفحه نمایش خارجی و همچنین صفحه کلید/ماوس را وصل کنید قابل استفاده است. عملکرد Z1 Extreme نیز کاملاً مناسب است و در صورت تمایل می توانید مقدار زیادی کار انجام دهید.

Cinebench R23 تک هسته ای: 1766
چند هسته ای: 14315
Geekbench 6 تک هسته ای: 2507
چند هسته ای: 10531
7-Zip فشرده سازی: 70593

غیرفشرده سازی: 100174

Corona 10 پرتو (Rays): 4389048
Blender کلاس روم (پردازنده): 06:28:95

همچنین می توانید یک گرافیک اکسترنال را با استفاده از واحد ROG XG Mobile به ROG Ally متصل کرده و سپس به یک مانیتور خارجی وصل کنید. این به نظر ما یک سناریوی واقع بینانه نیست که در آن هر کسی بخواهد از متحد استفاده کند. شما بهتر است یک کامپیوتر مخصوص بازی تهیه یا از لپ تاپ استفاده کنید. The Ally هپتیک ضعیف دارد. در حالی که هر دو Switch و Steam Deck در این زمینه عملکرد بهتری دارند، هپتیک Ally بیشتر شبیه وزوز ضعیفی است که در تجربه اول باعث شد فکر کنیم از بلندگوها می آید.

عمر باتری

ROG Ally یک باتری 40 وات ساعتی دارد که به دو سلول تقسیم شده است. هنگام بازی در حالت 15 وات، بهترین چیزی که می‌توانستیم از سیستم دریافت کنیم، حدود یک ساعت و نیم زمان گیم‌پلی در حین استفاده از هدفون بود و روشنایی صفحه نمایش روی 70 درصد تنظیم شد. حالت کمتر قابل استفاده 10 وات باید بهتر عمل کند، اما با یک باتری 40 وات ساعتی، بهترین حالتی که شما به آن نگاه می کنید، چهار ساعت است، و در واقع، کمتر از آن خواهد بود.

عمر باتری باعث می شود تا قابلیت استفاده از دستگاه کاهش یابد. تست بالا با نرخ فریم باز و بار 100 درصد GPU انجام شد، اما حتی با محدود کننده‌های فریم و تنظیمات کاهش یافته، با حالت 15 وات بیشتر از چند ساعت نگاه نمی‌کنید، که یک بار دیگر، حداقل را برای اکثر بازی ها در نظر بگیرید.

ایسوس یک شارژر 65 واتی در جعبه ارائه می دهد که بیشتر شبیه به یکی از شارژرهای لپ تاپ آنها است. شارژر حدود یک ساعت و چهل دقیقه طول می کشد تا Ally را به طور کامل در هنگام خاموش شدن شارژ کند. گزینه‌هایی در برنامه MyASUS وجود دارد که از شارژ شدن باتری بیش از یک نقطه خاص جلوگیری می‌کند تا طول عمر آن افزایش یابد، اما این باعث کاهش عمر باتری محدود می‌شود.

نرم افزار

بر خلاف سیستم‌عامل و نرم‌افزار سفارشی موجود در کنسول‌ها و همچنین سیستم‌عامل SteamOS خانگی Valve، ایسوس تصمیم گرفته است که نسخه کامل Windows 11 Home را روی ROG Ally نصب کند. مزایای این روش به راحتی قابل مشاهده است. ویندوز احتمالاً بهترین پلتفرم برای اجرای بازی‌ها در حال حاضر است، زیرا طیف فوق‌العاده متنوعی از عناوین قدیمی و جدید برای بازی در آن و پتانسیل انجام کارهایی مانند شبیه‌سازی و مودینگ در دسترس است.

به عنوان یک سیستم عامل دسکتاپ تمام عیار، اساساً هیچ محدودیتی برای کارهایی که می توانید انجام دهید وجود ندارد، و با کمی تدبیر، می توانید هر بازی را اجرا کنید. ایسوس همچنین از این جنبه از Allly در بازاریابی خود استفاده می کند. برخلاف Switch که محدود به عناوینی است که به صورت بومی برای آن ساخته شده، و Steam Deck که در واقع نمی تواند هر عنوان را در فروشگاه Steam اجرا کند، Ally عملا هیچ محدودیتی ندارد.

متأسفانه، اینجاست که ستایش نرم افزار به پایان می رسد. ویندوز روی یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی با تنها کنترل‌های صفحه بازی یک کابوس قابل استفاده است. شما به راحتی در استفاده از سوئیچ یا حتی Steam Deck که هر دو دارای سیستم ناوبری کاملاً قابل استفاده لمسی و مبتنی بر گیم پد هستند که استفاده از آنها بسیار آسان است، ندارید.

حتی کارهای اساسی مانند راه اندازی دستگاه می تواند بسیار دشوار باشد. شاید ویندوز 11 نسبت به نسخه های قبلی برای لمس بهینه تر باشد اما هرگز برای صفحه نمایشی به این کوچکی طراحی نشده است. اغلب اوقات، شما سعی می کنید به هدفی روی صفحه ضربه بزنید که می تواند به طور کامل با نوک انگشت شما پوشانده شود. روی یک فیلد نوشتاری ضربه بزنید و صفحه‌کلیدی که ظاهر می‌شود 2/3 صفحه، از جمله قسمت متن را پوشش می‌دهد.

تضاد بین این و استیم دک نمی تواند واضح تر باشد. در حالی که هر دو از یک سیستم عامل دسکتاپ کامل در دل خود استفاده می کنند، Steam Deck واقعاً مانند یک کنسول است در حالی که Ally فقط احساس استفاده از یک رایانه ویندوزی را دارد. تنها چیزی که مانع از یک فاجعه کامل می شود این است که اکثر مردم باید حداقل تا حدودی با ویندوز آشنا باشند تا این کار را انجام دهند.

کمکی نمی کند که نسخه ویندوز در ROG Ally در واقع فقط نسخه استوک است که از وب سایت مایکروسافت با چند برنامه ایسوس دانلود می کنید. این بدان معناست که شما تمام نرم افزارهای bloatware، از جمله آزمایشی مایکروسافت آفیس را دریافت می کنید، که به سختی در رایانه های دسکتاپ قابل تحمل است، چه رسد به یک کنسول بازی دستی.

دو اپلیکیشن ایسوس عبارتند از MyASUS و Armory Crate SE. برنامه MyASUS جایی است که می‌توانید درایورهای خود را به‌روزرسانی کنید، چند تنظیمات را تغییر دهید و اطلاعات پشتیبانی را پیدا کنید. این برنامه ای است که با تمام نوت بوک های ایسوس ارائه می شود. همچنین برای این دستگاه بدون تغییر است و به دلیل رابط کاربری کوچک آن که به وضوح برای چنین صفحه نمایش لمسی کوچکی طراحی نشده، غیرقابل استفاده است.

Armory Crate SE تمام کارهای سنگین را در اینجا انجام می دهد. این نرم افزار، بازی‌های شما را از تمام فروشگاه‌های مختلفی که آنها را دانلود کرده‌اید مدیریت می‌کند، عملکرد و پارامترهای خنک‌کننده شما را تغییر می‌دهد، کنترل‌های گیم‌پد و همچنین نور را تنظیم می‌کند. Armory Crate خوشبختانه با هر دو صفحه لمسی و کنترل گیم پد قابل استفاده است و به معنای واقعی کلمه تنها برنامه ای است که در دستگاه احساس راحتی می کند.

Armory Crate همچنین Command Center را فعال می کند که با دکمه سمت چپ صفحه قابل دسترسی است. در اینجا، می‌توانید کارهایی مانند تغییر مشخصات قدرت، تغییر پروفایل‌های بازی، راه‌اندازی نمایشگر بلادرنگ (که بسیار مناسب است)، محدود کردن FPS، تغییر وضوح و نرخ تازه‌سازی و موارد دیگر انجام دهید. اینها را می توان از طریق برنامه سفارشی کرد.

متأسفانه نرم افزار ایسوس در هنگام تست کاملاً باگ داشت. کلیدهای ضامن در مرکز فرماندهی اغلب کار نمی کنند. مانیتور بلادرنگ در یک نقطه از کار افتاد. میانبرهای Show Desktop و End Task نیز به طور مرموزی در برخی موارد کار نمی کنند. عملکرد محدود کننده FPS به معنای واقعی کلمه حتی یک بار هم کار نکرد. صفحه کتابخانه بازی نیز مدت‌ها پس از حذف عناوین به نمایش آن‌ها ادامه داد و حذف دستی آن‌ها باعث شد که پس از راه‌اندازی مجدد برنامه دوباره بازگردند.

جمع بندی

ROG Ally هنگامی که در بهترین حالت خود قرار دارد یک دستگاه بسیار شایسته است. هنگام اجرای بازی، متوجه خواهید شد که عملکرد Ryzen Z1 Extreme چقدر خوب است، نمایشگر VRR 120 هرتزی چقدر خوب به نظر می رسد، کنترلر ها چقدر خوب کار می کنند و خنک کننده چقدر بی صدا است. زمانی که Ally در منطقه خود قرار گرفت، شکست ناپذیر است و بسیار فراتر از آنچه در دستگاه های دیگر خواهید یافت.

چیزی که دستگاه را از کار می اندازد، نرم افزار و عمر باتری است. ویندوز 11 در یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی ناکارآمد است، به این معنی که هر زمانی که صرف تعامل با Ally خارج از بازی می شود، ناخوشایند است. بدتر شدن اوضاع عمر باتری است، که محدودیت‌های بسیار واقعی را برای مکان و زمان استفاده از دستگاه و میزان ارزشی که می‌توانید از حمل آن در اطراف یا خرج کردن 700 دلار برای آن بدست آورید، ایجاد می‌کند. مطمئناً Ally یک محصول خاص است، حتی در بازار کنسول‌های دستی که قبلاً هم به‌خوبی عرضه می‌شوند.

اگر قبلاً یک گیمر رایانه هستید که دیگر نمی‌توانید زمان کافی را جلوی رایانه خود بگذرانید، اما به راهی برای ادامه بازی‌های خود در هر زمان و مکان نیاز دارید، مطمئناً این دستگاه کار بسیار خاص شما را برطرف می‌کند. اما برای جذابیت بیشتر به نرم افزار بهتر و عمر باتری بیشتر نیاز دارد.

مزایا

  • نسبتا جمع و جور و سبک با کیفیت ساخت خوب
  • عملکرد صفحه نمایش عالی
  • بهترین عملکرد در کلاس پردازنده Ryzen Z1 Extreme
  • کنترلرهای گیم پد راحت و با عملکرد خوب
  • عملکرد خنک کننده خوب
  • نرم افزار انعطاف پذیر و بدون محدودیت

معایب

  • عمر باتری غیر قابل توجه
  • تجربه رابط کاربری ضعیف
  • قرارگیری حسگر اثر انگشت نامناسب.
  • لمسی ضعیف
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا