فناوری

آنچه تحلیلگران فناوری در مورد آینده هوش مصنوعی مولد می گویند

طبق تحقیقات سال 2023، بیشتر مردم نگران پیامدهای هوش مصنوعی مولد بر امنیت داده ها، اخلاقیات و سوگیری هستند. در واقع، 81 درصد از مشتریان می‌خواهند که یک انسان در جریان باشد و خروجی‌های هوش مصنوعی تولیدی را بررسی و تأیید کند. تنها 37 درصد از مشتریان به دقت خروجی های هوش مصنوعی به اندازه خروجی های یک کارمند اعتماد دارند.

این تحقیق نشان داد که با تبدیل شدن به جریان اصلی هوش مصنوعی، شکاف اعتماد بیشتر می‌شود. برندها برای افزایش کارایی و در عین حال بهبود تعامل با مشتری، به هوش مصنوعی مولد روی می آورند. مشتریان (محتاط از خطرات فناوری) خواستار یک رویکرد متفکرانه مبتنی بر اعتماد هستند. 80 درصد از مشتریان می گویند که برای انسان ها مهم است که خروجی های هوش مصنوعی را تأیید کنند.

ابهام زدایی از هوش مصنوعی می تواند به میزان قابل توجهی ترس پیرامون آن را کاهش دهد. اگر بتوانیم هوش مصنوعی را از یک جعبه سیاه مات به یک مکعب شیشه‌ای شفاف منتقل کنیم، می‌توانیم نحوه استفاده از این فناوری را دوباره تنظیم کنیم. می توان یک استدلال قوی داشت که هر مدل پایه هوش مصنوعی باید دارای امتیاز FICO باشد.

آخرین گزارش وضعیت فناوری اطلاعات در سال 2023 توسط Salesforce، نظرسنجی از 4300 تصمیم گیرنده و رهبر فناوری اطلاعات، نشان داد که از هر 10 مدیر ارشد فناوری اطلاعات، 9 نفر معتقدند که هوش مصنوعی مولد به جریان اصلی تبدیل شده است. این گزارش نشان داد که هوش مصنوعی و اتوماسیون زیربنای کارایی و نوآوری است.

اتوماسیون فرآیندها در حال افزایش است زیرا کسب و کارها کمربندهای خود را محکم کرده و به دنبال افزایش کارایی هستند، در حالی که پیشرفت در هوش مصنوعی باعث می شود IT تعیین کند که چگونه – نه اگر – مسئولانه سازمان های خود را به جلو سوق دهد. 86 درصد از رهبران فناوری اطلاعات بر این باورند که هوش مصنوعی مولد در آینده نزدیک نقش برجسته ای در سازمان آنها خواهد داشت.

به گفته مک کینزی، 50 درصد سازمان ها در سال 2022 از هوش مصنوعی استفاده کردند. IDC پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های جهانی هوش مصنوعی تنها در سال 2023 به میزان خیره‌کننده 26.9 درصد افزایش یابد. یک نظرسنجی اخیر از متخصصان خدمات مشتری نشان داد که پذیرش هوش مصنوعی بین سال‌های 2020 – 2022 تا 88 درصد افزایش یافته است. آخرین تحقیقات McKinsey تخمین می زند که هوش مصنوعی مولد می تواند سالانه معادل 2.6 تریلیون دلار به 4.4 تریلیون دلار در 63 مورد استفاده اضافه کند. هوش مصنوعی مولد شیوه کار ما را متحول خواهد کرد.

به گفته شرکت تحقیقاتی Valoir، یک نظرسنجی نشان می‌دهد که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که 40 درصد از میانگین روز کاری را خودکار کند. استفاده گسترده از هوش مصنوعی مولد، آگاهی عمومی را در مورد توانایی آن در افزایش بهره وری و کارایی و همچنین خطرات آن افزایش داده است.

بنابراین، بزرگترین و تأثیرگذارترین شرکت های تحلیلگر فناوری در مورد تأثیر هوش مصنوعی مولد بر آینده کار و شرکت چه می گویند؟ به گفته گارتنر، هوش مصنوعی مولد در پنج سال آینده تأثیر فزاینده‌ای بر شرکت‌ها خواهد گذاشت. گارتنر پیش بینی می کند که:

  • تا سال 2024، 40 درصد از برنامه‌های کاربردی سازمانی دارای هوش مصنوعی مکالمه‌ای خواهند بود که این رقم در سال 2020 کمتر از 5 درصد بود.
  • تا سال 2025، 30 درصد از شرکت ها استراتژی توسعه و آزمایش مبتنی بر هوش مصنوعی را اجرا خواهند کرد که این رقم در سال 2021، 5 درصد بود.
  • تا سال 2026، هوش مصنوعی طراحی مولد 60 درصد از تلاش‌های طراحی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موبایل جدید را خودکار می‌کند.
  • تا سال 2026، بیش از 100 میلیون انسان با کارمندان رباتیک همکاری خواهند کرد تا در کار خود مشارکت کنند.
  • تا سال 2027، نزدیک به 15 درصد از اپلیکیشن های جدید به طور خودکار توسط هوش مصنوعی بدون حضور انسان در حلقه تولید می شوند، که امروزه اصلاً اتفاق نمی افتد.
  • بیش از 55 درصد از کل تجزیه و تحلیل داده ها توسط شبکه های عصبی عمیق در نقطه ضبط در یک سیستم لبه تا سال 2025 انجام می شود که این رقم در سال 2021 کمتر از 10 درصد بود.

هوش مصنوعی مولد در اوج انتظارات متورم در چرخه هایپ گارتنر برای فناوری های نوظهور، 2023 قرار گرفته است.

IDC بر این باور است که صنعت فناوری در لحظه‌ای مهمی است. هرگز ندیده‌ایم که فناوری با این پشتیبانی اجرایی، نتایج تجاری مشخص و پذیرش سریع ظهور کند. IDC سه نوع گسترده از موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد را شناسایی کرده که باید مورد ارزیابی قرار گیرند که مربوط به صنعت، عملکرد تجاری و بهره وری است.

IDC خاطرنشان می کند که چشم انداز کسب و کار ممکن است شاهد یک تغییر لرزه ای با ظهور هوش مصنوعی مولد باشد. IDC به رهبران کسب و کار توصیه می کند که با پایه محکم زیر شروع کنند:

  1. خط مشی هوش مصنوعی مسئول: یک خط مشی هوش مصنوعی کاملاً تعریف شده که اصول انصاف، شفافیت، مسئولیت پذیری و حفاظت از داده ها را مشخص می کند، بسیار مهم است.
  2. استراتژی هوش مصنوعی و نقشه راه و نقش اثبات مفهوم: استراتژی هوش مصنوعی باید شامل قوانین یا دستورالعمل‌هایی برای اثبات مفهومی هوش مصنوعی (POCs) باشد، و باید نتایج POCها را برای بهبود بازگشتی استراتژی در خود جای دهد.
  3. معماری هوشمند: حریم خصوصی داده ها، امنیت و حفاظت از مالکیت معنوی نیز باید در این معماری پلتفرم تعبیه شده باشد.
  4. مهارت مجدد و آموزش: اکثر سازمان ها مجموعه مهارت های بالغی (مهندسی سریع، علم داده، تجزیه و تحلیل داده ها، اخلاق هوش مصنوعی، مدل سازی) لازم برای استفاده کامل از هوش مصنوعی مولد را ندارند.

IDC همچنین خاطرنشان می کند که داده ها به عنوان پایه ای برای هوش مصنوعی مولد عمل می کنند. زمانی که IDC از مشتریان در مورد داده هایشان نظرسنجی کرد، نتایج نگران کننده ای آشکار شد.

تولید کد، مدیریت محتوای سازمانی، بازاریابی و اپلیکیشن های مشتری محور، برخی از حوزه‌های کلیدی برای موارد استفاده مولد هوش مصنوعی در سازمان، بر اساس IDC هستند. تحقیقات Forrester به نسل بعدی توسعه نرم‌افزار مدرن اشاره می‌کند که در آن ربات‌های AI Turing مولد سرعت و توسعه نرم‌افزار را بهبود می‌بخشند.

فورستر TuringBots را اینگونه تعریف می کند: نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی که توسعه اپلیکیشن ها و زیرساخت‌ها و قابلیت‌های نیمه مستقل تیم‌های عملیاتی را برای برنامه‌ریزی، تجزیه و تحلیل، طراحی، کدگذاری، آزمایش، تحویل و استقرار همزمان با ارائه اطلاعات کمکی در مورد کد، فرآیندهای توسعه و برنامه‌ها افزایش می‌دهد.

Forrester پیش‌بینی می‌کند که TuringBots حدود 10 درصد از کدهای جهانی را بنویسد و آزمایش کند. در اینجا پیش‌بینی‌های اضافی هوش مصنوعی Forrester برای این شرکت وجود دارد:

  • از هر چهار مدیر فنی، یک نفر در مورد مدیریت هوش مصنوعی به هیئت مدیره خود گزارش می دهد. داده‌های Forrester نشان می‌دهد که 46 درصد از تصمیم‌گیرندگان تجارت و فناوری داده‌ها و تحلیل‌ها به دنبال شرکای برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی هستند که برای کسب‌وکار حیاتی است.
  • ده درصد از شرکت های Fortune 500 با ابزارهای هوش مصنوعی محتوا تولید می کنند.

هوش مصنوعی مولد بر 10 فناوری نوظهور برتر گزارش Forrester در سال 2023 تسلط داشت. این تحقیق اشاره می‌کند که هوش مصنوعی مولد توانایی بیشتر شرکت‌ها را برای ریسک‌پذیری و شرط‌بندی خوب روی فناوری‌های نوظهور تحت فشار قرار می‌دهد. تحقیقات Forrester در مورد تأثیر هوش مصنوعی مولد بر بازاریابی به مزایای مقیاس و دقت در بازاریابی اشاره می کند. این تحقیق مزایای مورد نظر را شناسایی می کند: تقویت شهود انسان با هوش، تقویت کار سازندگان و افزودن مقیاس و سرعت به کیفیت خلاق.

Constellation Research بر این باور است که هوش مصنوعی مولد آینده کار را افزایش می دهد. این تحقیق اشاره می کند که بسیاری از وظایف کاری به تنهایی از افزایش سرعت بین 1.3 تا 5 برابر سود می برند. توصیه های تحقیقاتی صورت فلکی در مورد پذیرش هوش مصنوعی مولد در محیط کار دیجیتالی شامل موارد زیر است:

  • تدوین دستورالعمل ها و خط مشی های هوش مصنوعی
  • آموزش و پرورش دادن
  • ساختارهای حکمرانی هوش مصنوعی
  • نظارت و رصد
  • همکاری و بازخورد
  • ایجاد دستورالعمل های اخلاقی واضح
  • انجام ارزیابی تاثیرات اخلاقی
  • نظارت بر تعصب هوش مصنوعی
  • ارائه شفافیت
  • اطمینان از رعایت مقررات

Constellation همچنین فهرستی از راه‌حل‌های پیشرو مولد درجه سازمانی هوش مصنوعی را در اختیار قرار داده و تأثیر هوش مصنوعی مولد توسط صنعت را تجزیه کرده است. برای صنعت آموزش، Constellation خاطرنشان می‌کند که هوش مصنوعی Generative (مولد)، که به نظر می‌رسد در ابتدا مورد علاقه دانش‌آموزان بوده و توسط مربیان منفور است، به آموزش می‌آید که در برنامه‌های آموزشی و همچنین سیستم‌های مدیریت یادگیری تعبیه شده است. پیش‌بینی‌های کلی خوش‌بینانه هستند، اما نکات احتیاطی در مورد نرده‌های محافظ برای هوش مصنوعی وجود دارد.

تحقیقات Ventana نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی مولد به روش‌های عملی به فروش و بازاریابی کمک می‌کند. ونتانا خاطرنشان می کند: “برای بازاریابی، یکی از راه هایی که این اتفاق می افتد، بهبود کارایی کپی بازاریابی و به طور بالقوه امکان شخصی سازی در مقیاس است”. برای فروش میدانی، پیشنهادها این است که هوش مصنوعی مولد هم توانایی فروش را برای ایجاد ایمیل جهت دسترسی و پاسخگویی و هم افزایش ارائه ها را بهبود می بخشد.

موارد کاربردهای دیگر شامل استفاده از هوش مصنوعی مولد برای خلاصه کردن خودکار تماس‌ها و ارسال آن‌ها به رکورد فرصت مرتبط است که هم دقت و هم به موقع بودن را بهبود می‌بخشد. این تأثیرات مثبتی بر بهره‌وری فروش خواهد داشت، اما به خودی خود کمتر انقلابی را نشان می‌دهد تا یک تحول.

تا سال 2025، بیش از یک چهارم سازمان‌های فروش از هوش مصنوعی مولد برای جمع‌بندی خودکار جلسات، شخصی‌سازی ارتباط در مقیاس های مخلتف، و ایجاد امکان فروش مناسب برای بهبود بهره‌وری فروش و زمان بیشتری برای تعامل مستقیم فروش برای بهبود نرخ برد استفاده خواهند کرد. استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد اتوماسیون و افزایش بهره وری نمونه دیگری از اتوماسیون هوشمند به عنوان ابزاری قدرتمند برای CIOها است.

منبع
zdnet
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا