بررسیموبایل و تبلت

بررسی تکنو Pova 5 Pro

تکنو یک برند چینی بوده که هر سال نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند خود را معرفی و عرضه می‌کند. در این بین باید به تکنو Pova 5 Pro اشاره کرد که ویژگی‌های گیمینگ را در یک مدل اقتصادی ارائه می دهد. این گوشی دارای چیپست دایمنسیتی 6080 است که با 8 گیگابایت رم جفت شده که یک ستاپ نسبتاً قوی برای کلاس خود است. در ادامه به نقد و بررسی تکنو Pova 5 Pro پرداخته و نگاهی به مشخصات، طراحی، دوربین می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 168.5 در 76.5 در 9.0 میلیمتر، 220 گرم؛ جلو شیشه ای، فریم و پشتی پلاستیکی
  • صفحه نمایش: 6.78 اینچ IPS LCD، نرخ تازه سازی 120 هرتز، 580 نیت (پیک)، وضوح 1080×2460 پیکسل
  • چیپست: مدیاتک دایمنسیتی 6080، گرافیک Mali-G57 MC2.
  • حافظه: 8 گیگابایت رم و 128/256 گیگابایت فضای ذخیره سازی؛ microSDXC (اسلات اختصاصی).
  • سیستم عامل: اندروید 13 و رابط کاربری HIOS 13
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل، عمق 0.8 مگاپیکسل
  • دوربین جلویی: 16 مگاپیکسل.
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت؛ 68 وات سیمی
  • متفرقه: اثرانگشت خوان (در کناره)، بلندگوهای استریو، دو سیم کارت، NFC

در بسته بندی، همچنان همان جعبه مثلثی چشمگیر به کار گرفته می‌شود. آبی و سفید به عنوان رنگ‌های اصلی، با الگوی سیم پیچی که بافت جلویی را برجسته می‌کند، با حسی بسیار شیک کنار هم قرار گرفتند. لوگو طلایی گواهی Hi-res Audio در نگاه اول جذب می‌کند، که باعث شد منتظر کیفیت صدای Pova 5 Pro باشم. با باز کردن جعبه، باکس جمع و جور شامل گوشی، یک قاب محافظ، یک کابل Type-C، یک شارژر 68 وات، هدفون سیمی و همچنین دفترچه راهنمای کاربر و کارت گارانتی می‌شود.

طراحی و کیفیت ساخت

با توجه به زبان طراحی Mecha که از صنعت الهام گرفته شده، Pova 5 Pro ما را به یاد Infinix GT 10 Pro می اندازد. با این حال، Pova 5 Pro نمایش نور چشمگیرتری دارد. پشت دستگاه دارای نورپردازی RGB LED به شکل متقاطع سه خط است. بقیه زیور آلات پشت با سبک کلی مطابقت دارند زیرا مانند اشیاء سه بعدی زیر شیشه ظاهر می شوند. اما فقط جزیره دوربین در واقع بیرون زده است.

با این حال، برآمدگی دوربین چندان برجسته نیست، اما حلقه‌های دوربین با توجه به سنسورهای کوچکی که در آن قرار دارند، ممکن است کمی بیش از حد باشند. طراحی کلی دوست داشتنی بوده و مخاطب خاصی را هدف قرار می دهد. البته، کل ساختار از پلاستیک ساخته شده، بنابراین وزن آن نیز بسیار سبک است. و به 187 گرم می رسد.

وقتی صحبت از اینچ شد، جلوی آن چیزی غیرعادی نیست. به غیر از چانه ضخیم، بقیه قاب ها به اندازه کافی نازک هستند، در حالی که سوراخ پانچ در مرکز قرار دارد و به دلیل پنل LCD کمی بزرگتر است. OLED ها امکان برش دقیق تری را فراهم می کنند. کناره صاف با روکش براق است که اثر انگشت زیادی را به خود جذب می کند.

سمت چپ برای سینی سیم کارت در نظر گرفته شده که یک اسلات کارت microSD نیز دارد، در حالی که سمت راست دکمه تنظیم صدا و دکمه پاور را نگه می دارد. دومی برای ذائقه ما خیلی صاف است زیرا هنگام دستیابی به آن به راحتی از دست می رود. همچنین کمی بیش از حد از قاب بالا است، بنابراین باید انگشت شست خود را کمی بکشید.

بالا و پایین صفحه‌های بلندگو را نگه می‌دارند و دومی نیز محل اتصال USB-C و جک 3.5 میلی‌متری صدا است. یکی از ویژگی های جالب در مورد کانکتور USB این بوده که دارای تشخیص رطوبت است، بنابراین در صورت خیس بودن گوشی به شما هشدار می دهد و بلافاصله کابل شارژ را از برق جدا می کند تا آسیبی نبیند.

به طور کلی، طراحی خوب است اما ممکن است برای برخی از کاربران بیش از حد باشد. به خاطر داشته باشید که این دستگاه یک محصول بزرگ با صفحه نمایش 6.67 اینچی است، بنابراین لبه های تیز و قاب صاف به گرفتن راحت کمک نمی کند. با این حال، لبه های صاف هنگام بازی مطلوب هستند، که قرار است هدف اصلی گوشی باشد.

صفحه نمایش

اگرچه Pova 5 Pro یک دستگاه میان رده پایین تر است، اما نمایشگر قابل توجهی برای کلاس خود ارائه می دهد. نمایشگر این دستگاه یک پنل 6.78 اینچی IPS LCD با نرخ رفرش 120 هرتز است که وضوح استاندارد 2460 در 1080 پیکسل دارد.  تکنو حداکثر روشنایی 580 نیت را تبلیغ کرده و توانستیم تا 509 نیت را اندازه‌گیری کنیم که تقریباً به حداکثر روشنایی تبلیغ شده نزدیک است.

طبق تجربه ما، استفاده در فضای باز در یک روز آفتابی روشن تا حدودی ناراحت کننده است. دقت رنگ بهترین حالت ممکن نیست و میانگین dE2000 8.4 را بدست آورد. رنگ ها کمی بیش از حد اشباع شده اند، که خوب است، اما رنگ های سفید و خاکستری به رنگ آبی مستقیم به نظر می رسند. می‌توانید دمای رنگ نمایشگر را به رنگ گرم‌تری تنظیم کنید، اما کل از پیش تنظیم‌ها در دسترس نیستند.

رها کردن نرخ تازه‌سازی در حالت سوئیچ خودکار احتمالاً باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود، زیرا نمایشگر در صورت عدم استفاده و تماشای ویدیو، به‌طور پیش‌فرض روی 60 هرتز خواهد بود. این نرم‌افزار در اکثر سناریوها تمایل دارد تا 120 هرتز را انتخاب کند، اما ما متوجه شدیم که گوگل کروم، در میان سایر اپلیکیشن های گوگل، به 60 هرتز محدود شده است.

عمر باتری

در مورد باتری و شارژ، می‌توانیم بگوییم که Pova 5 Pro یکی از بهترین راه حل‌ها را دارد. ترکیب باتری 5000 میلی آمپرساعتی و شارژ سریع 68 واتی یک ویژگی کاملاً جذاب در یک گوشی ارزان قیمت است. سرعت شارژ Pova 5 Pro بسیار چشمگیر به نظر رسیده، تنها در 20 دقیقه می‌تواند به 50 درصد شارژ برسد و در 45 دقیقه به طور کامل شارژ شود. تکنو همچنین قابلیت کنترل مدیریت Battery Lab 3.0 را روی Pova 5 Pro قرار داده که از استراتژی‌های مختلفی برای بازی و سرگرمی روزانه به طور جداگانه استفاده می‌کند.

برای بیرون رفتن با تلفن و آنلاین ماندن برای بیش از 8 ساعت سرگرمی عالی است. قابلیت دیگری در سیستم باتری به نام Bypass Charge وجود دارد. بنابراین هنگام فعال کردن حالت شارژ بای پس، می‌تواند باتری گوشی را دور بزند و برق را مستقیماً به گوشی برساند. این ویژگی نه تنها گرمای تولید شده در هنگام شارژ باتری را از بین می‌برد، بلکه برای حفظ وضعیت باتری نیز مفید است. اگر زیاد بازی می‌کنید، مطمئناً آن را دوست خواهید داشت.

نرم افزار و رابط کاربری

تکنو Pova 5 Pro بر روی سیستم عامل اندروید 13 موجود و جدیدترین نسخه پوشش اختصاصی اندروید Tecno HiOS 13 اجرا می شود. اگر با نسخه‌های قدیمی‌تر HiOS آشنا هستید، این نسخه خیلی متفاوت به نظر نمی‌رسد و احساس می‌کنید که در خانه هستید. در واقع، تغییرات کمی نسبت به HiOS 12 قدیمی‌تر وجود دارد.

تکنو مدتی است که در حال اجرا و اصلاح پوسته خود بوده است، که ما به طور کلی در گذشته دریافتیم که بسیار خوب بوده است. اینها بیشتر به bloat و تبلیغات از پیش نصب شده مربوط می شوند، اما تجربه در Pova 5 Pro در واقع بسیار تمیز است، زیرا نفخ و تبلیغات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این بدان معنا نیست که اپلیکیشن ها و ابزارهای از پیش نصب شده زیادی وجود ندارد. تکنو همچنان به سنت های خود در توسعه و استقرار مجموعه ای از اپلیکیشن های خود برای پوشش ویژگی های اساسی پایبند است.

بسته به نحوه شمارش آنها، یک گالری داخلی و پخش کننده ویدیو و یک فروشگاه برنامه، حتی دو تا، دریافت می کنید. اینها هنوز هم ممکن است گاهی آزاردهنده باشند، اما می‌توانیم زاویه‌ای را که تکنو از آن سرچشمه می‌گیرد، درک کنیم. ورود به Pova 5 Pro طبق معمول کاری است که هم اثر انگشت و هم تشخیص چهره در دسترس است. می‌توانید انتخاب کنید که با لمس دکمه روشن/خاموش قفل باز شود یا با فشار کامل روشن. به عنوان مثال، اگر نمی خواهید اشتباهات مکرر با تلفن در جیب خود داشته باشید، گزینه دوم توصیه می شود، زیرا نرم افزار همیشه به دنبال یک انگشت خواهد بود.

وقتی از آن گذشتید، به یک رابط صفحه اصلی استاندارد می رسید. سمت چپ ترین بخش، به نام صفحه صفر، کارت هایی با ویجت های اخبار پیشنهادی، آب و هوا و نقل قول ها و ویجت استفاده از برنامه را در خود جای می دهد. می‌توانید صفحه صفر را در “Desktop Settings” غیرفعال کنید. یک کشوی برنامه به طور پیش فرض وجود دارد که می توانید از نماد نارنجی قدیمی A-Z در پایین یا با کشیدن انگشت به سمت بالا از پایین به آن دسترسی داشته باشید. تم ها به عنوان بخشی از HiOS در دسترس هستند و یک فروشگاه تم اختصاصی برای این منظور وجود دارد.

تکنو دارای مجموعه ای طولانی مدت از ویژگی های پیشرفته است که معمولاً از مدل های قدیمی تر منتقل می شوند. این شامل حالت بازی با تمام تنظیمات، آمار و کنترل‌های والدین است. همچنین یک پنل هوشمند با میانبرهای اسلاید از کنار وجود دارد. مجموعه ابزار Social Turbo بسیار جالب است (نوعی تقویت کننده واتس اپ) – می تواند صدای شما را تغییر دهد، چهره شما را در حین تماس های ویدیویی بهبود بخشد، تماس های واتس اپ تان را ضبط کند و به شما امکان می دهد پیام ها را بدون علامت گذاری به عنوان خوانده شده بخوانید.

MemFusion نام تکنو برای رم مجازی است. Pova 5 Pro دارای تراشه های رم فیزیکی 8 گیگابایتی است و می تواند آن را تا 16 با 8 گیگابایت حافظه مجازی دیگر افزایش دهد. به طور پیش فرض، MemFusion روی 5 گیگابایت تنظیم شده است. منوی ویژگی های ویژه نیز نور پس زمینه LED را کنترل می کند. می‌توانید استایل ها و رنگ‌های مختلف انیمیشن را برای هر عمل انتخاب کنید، مانند بازی کردن، دریافت اعلان‌ها، تماس‌ها و غیره. حتی می‌توانید زمان فعال را برای افکت نور پس‌زمینه نیز برنامه‌ریزی کنید.

عملکرد و کارایی

این اولین باری است که چیپست مدیاتک دایمنسیتی 6080 را می بینیم که چندی پیش در سه ماهه اول 2023 منتشر شد. این چیپست بخشی از سری میان رده دایمنسیتی 6000 ها و شکافی بین 6020 و 6100 پلاس است. این پردازنده مبتنی بر فرآیند تولید 6 نانومتری N6 از TSMC است و دارای واحد پردازش هشت هسته ای و یک پردازنده گرافیکی Mali-G57 است که با فرکانس 950 مگاهرتز کار می کند.

واحد پردازش از 2 هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 6 هسته Cortex-A55 با تیک تاک 2.0 گیگاهرتز برای کارهای نه چندان سخت تشکیل شده است. دستگاهی که ما بررسی کردیم دایمنسیتی 6080 را با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی ترکیب می کند، اما یک نسخه پایین تر با 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز وجود دارد.

از نظر عملکرد و بازی، Pova 5 Pro با پردازنده دایمنسیتی 6080 5G و نمایشگر 120 هرتزی را ارائه می‌دهد که ترکیب سخت افزاری بسیار خوبی در یک گوشی ارزان قیمت است. در Mobile Legends: Bang Bang، گوشی Pova 5 Pro حتی از حالت اولترا با سرعت 120 فریم بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند. در 20 دقیقه گیم‌پلی حالت اولترا، به میانگین 75 فریم در ثانیه رسید، تجربه بازی بسیار روان بود و نرخ فریم در نبردهای پر هرج و مرج شدید کاهش نمی‌یافت، که قبلاً بیش از حد انتظار در مورد چنین گوشی ارزان قیمتی وجود داشت.

در یک بازی دیگر، Free Fire نیز عملکرد بسیار خوبی داشت، بازی با سرعت 60 فریم در ثانیه طی بازی ادامه داشت. چیپست 6080 توسط TSMC با 6 نانومتر ساخته شده و عملکرد حرارتی بسیار خوبی در بازی دارد. حتی در این تابستان گرم، پس از 20 دقیقه گیم‌پلی، داغ ترین قسمت گوشی تنها 40 درجه سانتی گراد بود و این شگفت انگیز است.

کیفیت دوربین

Pova 5 Pro در بیشتر موارد یک تنظیم دوربین به نسبت خوب ارائه می دهد. دوربین اصلی از یک سنسور 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 تشکیل شده که یک دوربین عمق 0.8 مگاپیکسلی به آن کمک می کند. سلفی در جلو از یک دوربین 16 مگاپیکسلی f/2.0 با پیکسل‌های 1.0 میکرومتری استفاده می‌کند.

در طول روز، دوربین اصلی عکس‌های محکمی تولید می‌کند و جای شکایت زیادی باقی نمی‌گذارد. عکس‌ها به طرز چشمگیری واضح به نظر می‌رسند، و بدون نویز قابل تشخیص، محدوده دینامیکی گسترده و جزئیات فراوان در اطراف دارند. رنگ ها نیز طبیعی به نظر می رسند. از طرف دیگر، حالت اختصاصی 50 مگاپیکسلی، بسیار پر نویز است اما سطح بالایی از جزئیات را ارائه می دهد. همچنین محدوده دینامیکی محدودی دریافت می کنید، بنابراین هنگام عکاسی از صحنه های با کنتراست بالا این را در نظر داشته باشید.

بر خلاف عکس های 1x، نمونه های زوم 2 برابری تا حد زیادی قابل توجه نیستند. به نظر می رسد که تکنو تلاش کرده تا برخی از اثرات بد افکت را با شارپ کردن اضافی کاهش دهد، اما این تاثیر حداقلی داشته است. عکس‌ها هنوز هم تا حدودی نرم هستند و جزییات کمی دارند. با این حال، ما معتقدیم که نمونه‌های زوم 2 برابری برای ارسال پست‌های رسانه‌های اجتماعی، تا زمانی که شرایط نور مناسب باشد، کاملاً خوب هستند.

برای یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه، عکس‌های کم نور بیش از حد مناسب هستند. حتی بدون توسل به حالت اختصاصی “Super Night”، عکس‌ها با دامنه دینامیکی گسترده، جزئیات کافی در سایه‌ها و تقریباً بدون نویز ظاهر می‌شوند. اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که سایه‌ها کمی مبهم هستند، اما این احتمالاً به دلیل عدم وجود دانه‌های قابل توجه در نواحی تیره‌تر تصویر است. رنگ ها و کنتراست نیز خوب هستند و عملکرد کلی در این حالت ثابت به نظر می رسد.

حالت اختصاصی Super Night محدوده دینامیکی را بهبود می بخشد، سایه ها را روشن می کند و وضوح کمی را اضافه می کند. در واقع، تکنو با وضوح کمی زیاده روی کرد، زیرا برخی از صحنه ها به صورت دیجیتالی به نظر می رسند. با این حال، وضوح افزوده، جزئیات را برجسته می کند، اما تصاویر کمی در سمت نرم باقی می مانند. از آنجایی که تراشه دایمنسیتی 6080 در فیلمبرداری 2K درپوش دارد، تکو تصمیم گرفت تا وضوح تصویر غیرمتعارف را به شما ارائه دهد که دقیقاً 2560 در 1440 پیکسل است. لرزشگیر با این وضوح در دسترس نیست، اما همانطور که انتظار دارید، ویدیوی 1080p تثبیت شده است.

جمع بندی

Pova 5 Pro یک گوشی میان رده بسیار جذاب است. طراحی، عملکرد گیمینگ و سیستم باتری همگی چشمگیر هستند. اگر به بازی و طراحی خاص علاقه دارید، این گوشی ارزش بررسی را دارد. مهمتر از همه، برای لذت بردن از برخی ویژگی‌های گیمینگ، مجبور نیستیم آنقدر هزینه برای مدل‌های گیمینگ پریمیوم بپردازیم.

مزایا

  • طراحی غیر متعارف با نوار LED RGB در پشت
  • شارژ سریع بی نظیر
  • نسبت قیمت/عملکرد خوب، عملکرد پایدار عالی
  • تجربه دوربین عالی در روز و شب.
  • HiOS غنی از ویژگی در بالای اندروید 13.
  • جک 3.5 میلی‌متری، اسلات microSD اختصاصی، حافظه پایه 128 گیگابایتی.

معایب

  • عمر باتری می توانست بهتر باشد.
  • با همین قیمت می توانید گوشی هایی با OLED پیدا کنید
  • بدون بازی 120 هرتزی، حتی در بازی های بهینه شده
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا