آموزش

نحوه رفع خطای AMD Driver Timeout (TDR) در ویندوز

اگر از پردازنده گرافیکی AMD استفاده می کنید، ممکن است با خطای تشخیص زمان درایور مواجه شوید. این خطا به دلیل یک ویژگی سیستم عامل Timeout Detection and Recovery (TDR) ایجاد می شود. هنگامی که کارت گرافیک در زمان مشخصی پاسخ نمی دهد، درایور گرافیک را بررسی و بازنشانی می کند.

این خطا اغلب باعث از کار افتادن بازی یا لکنت در رایانه ویندوز شما می شود. AMD این خطا را در وبلاگ رسمی خود تأیید کرده، اگرچه هنوز راه حلی با یک کلیک برای رفع این خطا وجود ندارد. اگر این خطا را تجربه کردید، در ادامه چند راه حل کارآمد برای از بین بردن وقفه درایور AMD در ویندوز 10 و 11 وجود دارد.

1. پاک کردن Shader Cache

AMD Radeon از Shader Cache برای کمک به بارگذاری سریع‌تر بازی و کاهش استفاده از پردازنده، مشابه نحوه عملکرد کش مرورگر، استفاده می‌کند. با این حال، یک Shader Cache خراب می‌تواند باعث اختلال در عملکرد برنامه Adrenaline و در نتیجه خطا شود. برای حل این مشکل، می توانید کش Shader را بازنشانی کنید.

در ادامه نحوه انجام آن به شرح زیر است:

  • نرم افزار AMD را راه اندازی کنید و Settings (نماد چرخ دنده) را باز کنید.
  • بعد، تب Graphics را باز کنید.
  • برای مشاهده گزینه های پیشرفته روی Advanced کلیک کنید.
  • به Reset Shader Cache بروید و روی Perform Reset کلیک کنید. برای تایید عمل روی OK کلیک کنید.

2. درایور گرافیک AMD خود را به روز کنید

مشکلات گسترده مربوط به درایورهای گرافیک معمولاً یک Hotfix از سازنده دریافت می کنند. بنابراین، بررسی کنید که آیا درایور گرافیک AMD شما به روز رسانی جدیدی را که ممکن است به شما در رفع این خطا کمک کند را از دست داده است یا خیر. AMD راه های متعددی را برای به روز رسانی درایور گرافیک خود ارائه می دهد. می توانید درایور گرافیک AMD را با دانلود درایورهای جدید از سایت رسمی آن آپدیت کنید. همچنین می توانید از ابزار تشخیص خودکار یا نرم افزار AMD Radeon برای یافتن و نصب درایورهای جدید برای دستگاه استفاده کنید.

3. اجازه نصب خودکار یک درایور سازگار AMD

اگر مشکل همچنان ادامه داشت، می‌توانید نرم‌افزار Adrenaline را از رایانه خود حذف کنید و به ویندوز اجازه دهید یک درایور سازگار AMD برای پردازنده گرافیکی شما نصب کند. برای انجام آن به صفحه پشتیبانی AMD بروید و AMD Cleanup Utility را دانلود کنید. اپلیکیشن را اجرا کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید تا نرم افزار AMD Adrenaline را حذف کنید.

هنگامی که برای بهترین نتیجه از شما خواسته شد گزینه Safe Mode را انتخاب کنید. پس از حذف، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. پس از راه اندازی مجدد کامپیوتر، Win + I را فشار دهید تا تنظیمات باز شود. تب Windows Update را باز کرده و بر روی Check for updates کلیک کنید. به روز رسانی معلق را دانلود و نصب کنید تا ویندوز بتواند درایور گرافیک AMD را نصب کند.

4. نصب درایور نرم افزار AMD را بدون نرم افزار Adrenaline

اگر مشکوک هستید که نرم افزار Adrenaline باعث ایجاد خطا می شود، سعی کنید درایور گرافیک ADM را بدون نرم افزار Adrenaline نصب کنید.

برای انجام کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بسته درایور موجود را با استفاده از AMD Cleanup Utility حذف کنید.
  • در مرحله بعد، بسته AMD Software Adrenaline سازگار با پردازنده خود را دانلود کنید.
  • نصب کننده را اجرا کنید و منتظر بمانید تا ویزارد نصب ظاهر شود.
  • روی گزینه های اضافی در زیر AMD Radeon Graphics کلیک کنید.
  • روی منوی کشویی Install Type کلیک کرده و Driver Only را انتخاب کنید.
  • روی Install کلیک کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید. پس از نصب، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید و هرگونه پیشرفت را بررسی کنید.

5. غیرفعال کردن Overlay Multi-Plane با ویرایشگر رجیستری

Multi-Plane Overlay (MPO) یک ویژگی آداپتور نمایشگر ویندوز است. می توانید از آن برای کاهش بار کاری GPU و CPU استفاده کنید و از بازگردانی صفحه مستقل از صفحه برای کاهش تاخیر استفاده کنید. با این حال، این ویژگی می‌تواند با درایورهای AMD تضاد داشته باشد که باعث ایجاد مشکل تایم اوت درایور می‌شود.

برای رفع مشکل، می توانید MPO را با استفاده از ویرایشگر رجیستری غیرفعال کنید. برای غیرفعال کردن MPO در رجیستری ویندوز Win + R را فشار دهید تا Run باز شود. regedit را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید تا ویرایشگر رجیستری باز شود. اگر توسط User Account Control از شما خواسته شد روی Yes کلیک کنید. در ویرایشگر رجیستری، به مکان زیر بروید:

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Dwm

سپس روی کلید Dwm کلیک راست کرده و New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. مقدار را به عنوان OverlayTestMode تغییر نام دهید. سپس روی OverlayTestMode کلیک راست کرده و Modify را انتخاب کنید. در قسمت Value data عدد 5 را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند. ویرایشگر رجیستری را ببندید و بازی خود را دوباره راه اندازی کنید. این باید خطای AMD Driver timeout را در رایانه ویندوز شما برطرف کند.

6. هر گونه بروزرسانی در انتظار ویندوز را نصب کنید

هر گونه مشکل در سازگاری درایورهای گرافیکی می تواند باعث اختلال در عملکرد و خرابی درایور شود. اگر اخیراً هیچ به‌روزرسانی جدیدی نصب نکرده‌اید، به‌روزرسانی‌های معلق ویندوز را بررسی کنید و آنها را نصب کنید تا ببینید آیا این به رفع مشکل کمک می‌کند یا خیر.

7. غیرفعال کردن Hardware Acceleration در کروم و اج

شتاب‌دهنده سخت‌افزاری به برداشتن بار از روی CPU و استفاده از سخت‌افزار GPU (در صورت وجود) برای انجام راحت کارها کمک می‌کند. با این حال، اگر خطا هنگام پخش استریمنگ یوتیوب یا سایر سرویس‌های پخش در مرورگر Chrome یا Edge شما رخ دهد، غیرفعال کردن شتاب سخت‌افزاری می‌تواند به رفع خطا کمک کند.

برای غیرفعال کردن شتاب سخت افزاری در گوگل کروم روی منوی سه نقطه کلیک کنید و Settings را انتخاب کنید. در قسمت سمت چپ، تب System را باز کنید. در مرحله بعد، سوئیچUse hardware acceleration when available را تغییر دهید تا شتاب دهنده سخت افزاری در کروم خاموش شود. مرورگر خود را مجدداً راه اندازی کنید و هرگونه پیشرفتی را بررسی کنید.

برای غیرفعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری در مایکروسافت اج روی منوی سه نقطه کلیک کنید و Settings را انتخاب کنید. در قسمت سمت چپ، تب System and performance را باز کنید.  رای غیرفعال کردن این ویژگی، سوئیچ را برای استفاده از سخت افزار در صورت موجود بودن تغییر دهید. برای اعمال تغییرات باید مرورگر را دوباره راه اندازی کنید.

8. آخرین بروز رسانی های ویندوز را حذف کنید

گاهی اوقات، به‌روزرسانی‌های جدیدتر ویندوز می‌توانند مشکلات بیشتری نسبت به رفع آن‌ها ایجاد کنند. اگر تشخیص دادید که خطا پس از نصب به‌روزرسانی رخ داده است، می‌توانید با حذف آن، تغییرات را لغو کنید.

9. تغییر و تنظیم Power Plan روی “Best Performance”

ویندوز به شما این امکان را می‌دهد که برای صرفه‌جویی در مصرف برق یا استخراج حداکثر کارایی، برنامه‌های انرژی متعددی برای رایانه خود ایجاد کنید. تغییر پاور پلن خود به بهترین عملکرد می تواند به شما کمک کند تا خطای مهلت زمانی درایور AMD را برطرف کنید. برای تغییر گزینه های پاور Win + R را فشار دهید تا Run باز شود.

control را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید تا Control Panel باز شود. در Control Panel بر روی System and Security کلیک کنید. بعد روی Power Options کلیک کنید. در قسمت سمت چپ روی Create a power plan کلیک کنید. گزینه High performance را انتخاب کنید. یک نام برای پلن خود وارد کرده و روی Next کلیک کنید.

در صورت لزوم می توانید تنظیمات خواب و نمایش را نیز پیکربندی کنید. پس از اتمام، روی Create کلیک کنید. رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید و بررسی کنید که آیا خطای timeout درایور AMD برطرف شده یا خیر.

10. Fast Startup را غیرفعال کنید

Fast Startup یکی از ویژگی های ویندوز است که به رایانه شما کمک می کند پس از خاموش شدن سریعتر بوت شود. در حالی که یک ویژگی مفید است، گاهی اوقات می تواند منجر به کاهش زمان بوت، مشکلات بوت دوگانه و حتی خطای تایم اوت درایور AMD شود. می‌توانید با غیرفعال کردن ویژگی Hibernation در خط فرمان، راه‌اندازی سریع را خاموش کنید. برای انجام کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کلید Win را فشار دهید و cmd را تایپ کنید.
  • از نتیجه جستجو روی Command Prompt کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید.
  • سپس در پنجره خط فرمان، دستور Powercfg -h off را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:
  • رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید و هرگونه پیشرفتی را بررسی کنید.

11. بررسی مسائل مربوط به گرمای بیش از حد و اورکلاک

می توانید از ابزارهای تنظیم برای اورکلاک کردن CPU و GPU خود استفاده کنید. با این حال، اورکلاک نادرست می تواند منجر به خرابی بحرانی شود، که عمدتاً به دلیل منبع تغذیه ناکافی و راه حل های خنک کننده ضعیف است. برای رفع خطا، تغییرات اورکلاک را لغو کنید تا ببینید آیا به رفع مشکل کمک می کند یا خیر.

گرمای بیش از حد یکی دیگر از دلایل اصلی است که می تواند باعث خرابی سیستم شود. برای رفع گرمای بیش از حد رایانه، با نظارت بر دمای سیستم خود شروع کنید. سپس، فن های مسدود شده را برای گرد و غبار تمیز کنید و مطمئن شوید که همه فن ها کار می کنند. اغلب، استفاده مجدد به موقع از خمیر حرارتی می تواند به شما در رفع گرمای بیش از حد رایانه کمک کند.

12. یک بروز رسانی بایوس انجام دهید

اگر مشکل همچنان ادامه داشت، بررسی کنید که آیا به روز رسانی بایوس در دسترس است یا خیر. بروزرسانی بایوس می تواند به شما در حل مشکلات ناسازگاری سخت افزار کمک کند. می توانید بایوس UEFI خود را در ویندوز با استفاده از ابزار سفارشی سازی سیستم اختصاصی به روز کنید یا آن را به صورت دستی از منوی BIOS فلش کنید.

13. AMD Issue Detection and Reporting را غیرفعال کنید

اگر خطای مهلت زمانی درایور AMD بر عملکرد سیستم شما تأثیر نمی گذارد، مانند تأخیر یا خرابی، می توانید “تشخیص مشکل” را در نرم افزار AMD غیرفعال کنید. این کار ابزار گزارشگر اشکال را از راه اندازی و نشان دادن خطا متوقف می کند. برای غیرفعال کردن تشخیص مشکل در نرم افزار AMD برنامه AMD Software Adrenaline Edition را راه اندازی کنید.

روی نماد چرخ دنده کلیک کنید تا تنظیمات باز شود و بعد، تب System را باز کنید. به پایین پیمایش کنید تا به Issue Detection بروید. به طور پیش فرض روی Enabled تنظیم شده است. سوئیچ را تغییر دهید تا آن را به غیرفعال تغییر دهید. هنگامی که نرم افزار AMD غیرفعال شود، اگر با خطاهای BSOD، TDR یا نصب دستگاه مواجه شود، ابزار گزارش خطا را راه اندازی نمی کند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا