بررسیلپ تاپ

بررسی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو 3

نسل سوم سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت اکنون در دسترس است و از بسیاری جهات، همان محصول نسخه قبلی است. اما امسال، تغییرات کلیدی در نحوه قرارگیری لپ تاپ در بازار وجود دارد. در ابتدا، سرفیس لپ تاپ گو به عنوان یک نسخه ارزان قیمت از سرفیس لپ تاپ پرچمدار مایکروسافت با قیمت پایه پایین 549 دلار برای مطابقت ارائه شد.

اما با سرفیس لپ‌تاپ گو 3، این موقعیت‌ دیگر منطقی نیست زیرا مایکروسافت قیمت سرفیس لپ‌تاپ گو 3 را 250 دلار نسبت به نسخه اصلی افزایش داده که اکنون از 799 دلار شروع می‌شود. این قلمرو لپ‌تاپ‌های رده متوسط است که تنها 200 دلار کمتر از سرفیس لپ‌تاپ 5 و سرفیس پرو 9 دارد. چرا اینقدر گران شده است؟ دلیل آن این است که مدل پایه جدید رم و فضای ذخیره سازی دوبرابر داشته و از 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه به 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی رسیده است.

همچنین اکنون با یک حسگر اثرانگشت عرضه می شود که مدل اصلی 549 دلاری آن را نداشت. مایکروسافت اساساً آن پیکربندی ارزان‌تر سطح ابتدایی را از خط تولید حذف کرد. بنابراین، با در نظر گرفتن تمام این موارد، آیا سرفیس لپ تاپ گو 3 جدید با استانداردهای متوسط بالا مطابقت دارد تا افزایش قیمت 250 دلاری خود را برای مدل پایه جدید توجیه کند؟ برای درک این موضوع، در ادامه نقد و بررسی لپ تاپ جدید مایکروسافت با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 10.95 در 8.12 در 0.63 اینچ، 2.49 پوند
  • صفحه نمایش: 12.4 اینچ، رزولوشن 1536 در 1024 پیکسل، لمسی، نسبت 3:2
  • پردازنده: اینتل Core i5-1235U و گرافیک Intel Xe
  • حافظه: 8/16 گیگابایت رم LPDDR5 و 256 گیگابایت PCIe NVMe SSD
  • سیستم عامل: ویندوز 11 خانگی
  • پورت ها: یک USB Type-C، یک USB Type-A، جک صوتی 3.5 میلیمتری، سرفیس کانکت
  • باتری: 40 وات ساعت، آداپتور 39 وات
  • ارتباطات: وای فای 6 و بلوتوث 5.1
  • متفرقه: وبکم 720p، سنسور اثر انگشت

طراحی و صفحه نمایش

همانند مدل های گذشته، سرفیس لپ تاپ گو 3 نیز طراحی عالی خود را حفظ کرده است. نیمه بالایی از آلومینیوم آنودایز شده ساخته شده که در مقابل خراش ها بهتر از آلومینیوم تصفیه نشده مقاومت می کند. نیمه پایینی ترکیبی از رزین آلومینیوم و پلی کربنات است. همچنین در رنگ‌های پلاتینیوم، آبی یخی و ماسه‌سنگ موجود است، اما تنظیمات ذخیره‌سازی بسته به رنگی که انتخاب می‌کنید متفاوت است.

نسل سوم لپ تاپ گو دارای 10.95 اینچ عرض، 8.12 اینچ عمق و 0.62 اینچ ضخامت داشته و وزن آن به 2.49 پوند می رسد. همانند نسل های قبلی، این لپ تاپ برای دانش آموزانی است که کامپیوتر را به کلاس می برند یا کارمندانی که به دفتر می روند، زیرا کیف شما را سنگین نمی کند. کیبورد لپ تاپ با حرکت کلید عالی و بازخورد فنری تجربه خوبی برای تایپ کردن دارد. به طورکلی استفاده از آن برای تایپ ایمیل، پیام‌های Slack و این بررسی لذت بخش بود. یکی از نقاط ضعف کیبورد دستگاه، نبود نور پس زمینه است. جای تعجب بوده که کیبوردی که برای دانش آموزان و خریداران Gen-Z عرضه می شود، چنین ویژگی مهمی را از دست داده است.

تنها کلیدی که دارای نور پس‌زمینه دارد، حسگر اثر انگشت است که بسیار عالی بوده زیرا تایپ در تاریکی تقریباً غیرممکن است. با حرکت به سمت پورت‌ها، انتخاب‌های ساده‌ای در سرفیس لپ تاپ گو 3 داریم. در سمت چپ، یک پورت USB-A 3.1، یک پورت USB-C با قابلیت تاندربولت 4 و یک جک 3.5 میلی‌متری صدا را خواهید دید. در سمت چپ، چیزی جز پورت شارژ مغناطیسی Surface Connect پیدا نمی کنید.

در مورد صفحه نمایش، مایکروسافت همان صفحه نمایش لمسی 12.4 اینچی را با وضوح 1536 در 1024 پیکسل (148 پیکسل در هر اینچ) و نسبت تصویر 3:2 حفظ کرد. صفحه نمایش روشن و واضح به نظر می رسد و پخش استریم نتفیلیکس و تماشای ویدیوهای یویتوب را لذت بخش می کند. نمایشگر برای 96 درصد طیف رنگ sRGB رتبه بندی شده و آزمایش ها نشان می دهد که حداکثر روشنایی در حدود 347 نیت است که برای لپ تاپ هایی با این کالیبر خوب است. با این حال استفاده از لپ تاپ در فضای باز را با توجه به روشنایی متوسط آن، سخت می کند. همچنین وضوح پایین صفحه هنگام خواندن متن خود را نشان می دهد، جایی که اگر به اندازه کافی دقت کنید همه چیز کمی مبهم است.

وبکم و صوتی

از آنجایی که حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار نازک هستند، مایکروسافت نمی‌توانست آنقدر خوب از وب‌کم سرفیس در اینجا استفاده کند، حداقل در مقایسه با سایر دستگاه‌های سرفیس. سرفیس لپ تاپ گو 3 با دوربین جلویی 720p عرضه می‌شود. برای تماس‌های ویدیویی، متوجه می‌شوید که تصویر خیلی واضح نیست و کمی نویز دارد، که در محیط‌های تاریک بیشتر به چشم می‌آید.

کیفیت میکروفون در واقع در سرفیس لپ تاپ گو 3 بسیار خوب است و از همان “میکروفون‌های استودیویی” موجود در سایر دستگاه‌های سطح بالای سرفیس مانند سرفیس استودیو 2 پلاس و لپ تاپ استودیو 2 استفاده می‌کند. این میکروفون‌ها در یک ستاپ دو آرایه کار می‌کنند که به کاهش نویز پس‌زمینه در محیط‌های بلند کمک می‌کند و برای فضاهای اداری مشترک عالی است. عملکرد بلندگو نیز در بیشتر موارد قوی است. بلندگوها در زیر کیبورد پنهان شده اند و صدای خوبی برای یک لپ تاپ 799 دلاری دارند. صدا واضح است و حتی کمی باس وجود دارد که به موسیقی شما صدایی غنی‌تر می‌دهد.

عملکرد و عمر باتری

عملکرد سرفیس لپ تاپ گو 3 در کل بسیار خوب است. حتی با آخرین نسل اینتل Core i5، سرعت و کارایی این لپ‌تاپ راضی کننده بود. سرفیس لپ تاپ گو 3 در کارهای روزمره نظیر مرور وب، ایمیل، گوش دادن به موسیقی در اسپاتیفای، تماشای ویدیوی یوتیوب و حتی کمی کار سبک فتوشاپ کم نمی آورد.

اینتل Core i5-1235U یک تراشه عالی است که تقریباً از پردازنده موجود در استودیو اصلی سرفیس لپ تاپ مایکروسافت که در سال 2021 به عنوان “قدرتمندترین” سرفیس مایکروسافت معرفی شد، شکست می دهد. بنابراین واقعاً نیازی به نگرانی در مورد عملکرد پردازشی در سرفیس لپ تاپ گو 3 نخواهید داشت.

در زمینه گرافیک، ما یک تراشه یکپارچه Intel Iris Xe داریم که خوب است. گرافیک یکپارچه نسبت به چند سال پیش پیشرفت زیادی کرده، اما هنوز برای جلسات سنگین بازی به اندازه کافی خوب نیست. Iris Xe واقعاً به کارهای خلاقانه مانند ویرایش عکس و ویدیو کمک می کند، اما هر چیزی که سنگین تر بوده، شما باید در جای دیگری جستجو کنید.

در بخش باتری، ظاهرا در تست های مختلف عملکرد خوبی از خود نشان داده است. در تست کنترل شده باتری PCMark 10 ما، سرفیس لپ تاپ گو 3 با یک بار شارژ 12 ساعت و 14 دقیقه باورنکردنی دوام آورد. برای مقایسه، نسخه قبلی در تست باتری ما تنها 6 ساعت دوام آورد. برای یک لپ تاپ 12 اینچی، 12 ساعت بسیار عالی است. این به استفاده در دنیای واقعی نیز ترجمه می شود. در پایان یک روز کاری 8 ساعته با لپ‌تاپ روشن و خاموش، هنوز 45 درصد از مخزن باقی مانده است.

این تقریباً ویندوز در سطح عمر باتری ARM است. به نظر می رسد که نمایشگر کوچک با وضوح پایین و نداشتن صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه واقعاً به بهبود استقامت این لپ‌تاپ کمک می‌کند.

جمع بندی

طراحی اولیه سرفیس لپ تاپ گو 3 هنوز هم بسیار خوب است، با توجه به اینکه اساساً همان لپ‌تاپی است که در اولین مدل در سال 2020 دیدیم. ظاهری خوب و محکم دارد، در حالی که وزن آن 2.49 پوند است. علیرغم فضای فشرده صفحه نمایش 12.4 اینچی، تایپ کردن صفحه کلید به طرز شگفت انگیزی راحت است تا زمانی که هوا تاریک شود و به شما یادآوری شود که این یک لپ تاپ 999 دلاری (یا 799 دلار برای شروع) است که فاقد نور پس زمینه است.

مشکل سرفیس لپ‌تاپ گو 3 در همین است: امتناع مایکروسافت از بروزرسانی های قابل توجه، بدان معناست که ویژگی‌های اصلی (رزولوشن صفحه، صفحه کلید، وب‌کم، عملکرد) با برخی از رقبای خط تولید خود مایکروسافت همخوانی ندارد. یکی از گزینه های جایگزین سرفیس گو 4 بوده که با قیمت 579 دلار عرضه شده و مشخصاتی همچون نمایشگر 1920 در 1280 پیکسل و دو دوربین 1080p (جلو و پشت) را در اختیار قرار می دهد.

از طرف دیگر، لپ تاپ 13.5 اینچی سرفیس وزنی بیشتر از Laptop Go ندارد در حالی که دارای کلیدهای دارای نور پس زمینه و صفحه نمایش بسیار بالاتر (2256 در 1504 پیکسل) با قیمت 899 دلار است. به طور کلی، واضح است که مایکروسافت اگر قصد دارد پس از این سومین تکرار به فروش Surface Laptop Go ادامه دهد، باید تغییرات اساسی ایجاد کند.

مزایا

  • طراحی سرگرم کننده
  • بسیار جمع و جور و سبک
  • عمر باتری عالی
  • صفحه کلید عالی

معایب

  • بدون نور پس زمینه صفحه کلید
  • صفحه نمایش کم رزولوشن
  • قیمت شروع بالاتر
منبع
windowscentral
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا