فناوری

همکاری گوگل و کوالکام برای توسعه تراشه های Wear OS مبتنی بر RISC-V

کوالکام در حال همکاری با گوگل برای توسعه یک پلتفرم RISC-V است که می تواند دستگاه های Wear OS را تامین کند. RISC-V یک معماری مجموعه دستورالعمل استاندارد باز (ISA) است که Arm آن را به عنوان “بخشی از مدل انتزاعی یک کامپیوتر که نحوه کنترل CPU توسط نرم افزار را تعریف کرده” توصیف می کند.

از آنجایی که استاندارد باز است، می تواند منجر به طراحی تراشه های منبع باز شود و هزینه شرکت هایی را که می خواهند تراشه های خود را بسازند، کاهش دهد. این بدان معناست که شرکت‌های بیشتری وارد صنعت و دستگاه‌های بیشتری در بازار می‌شوند، که می‌تواند نوآوری را تقویت کند و گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری را ایجاد کند.

گوگل در اوایل سال جاری از RISC-V حمایت کرد به این امید که روزی بتواند در شرایط برابر با Arm رقابت کند. با این حال، این فناوری هنوز راه درازی برای رسیدن به این وضعیت در پیش دارد. به گفته Ars Technica، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کوالکام می تواند اولین تراشه اندروید RISC-V در بازار انبوه باشد. همانطور که این نشریه اشاره می کند، پلتفرم RISC-V یک تهدید بزرگ برای Arm است که معماری CPU آن بر صنعت گوشی های هوشمند تسلط دارد.

همه چیز برای Arm در چند سال گذشته کاملاً ناپایدار بود، زیرا شرکت مادر آن Softbank تلاش کرد تا آن را به NVIDIA بفروشد تا زمانی که رگولاتورها وارد عمل شوند و از خرید جلوگیری کنند. این شرکت به جای آن برای عرضه اولیه سهام آمریکا ثبت نام کرد و در ماه سپتامبر 4.87 میلیارد دلار جمع آوری کرد. در اعلامیه خود، سازنده تراشه اعلام کرد که پلتفرم RISC-V Snapdragon Wear نسل بعدی دستگاه های Wear OS را تامین می کند.

این شرکت در حال برنامه ریزی برای تجاری سازی این فناوری برای محصولات پوشیدنی برای عرضه جهانی است، اما هنوز تاریخ عرضه ای ندارد. کوالکام گفته است که توسعه تراشه جدید را آغاز کرده و در تاریخ بعدی اطلاعات بیشتری در مورد جدول زمانی آن به اشتراک خواهد گذاشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا