بررسیلپ تاپ

بررسی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ استودیو 2

مایکروسافت همیشه در تلاش بوده تا با ارائه لپ‌تاپ‌های متنوع و خوش‌ساخت خود رقیبی جدی برای برندهایی مانند اپل باشد. سرفیس لپ تاپ استودیو 2 مایکروسافت در اکتبر 2023 معرفی شده و فرصتی منحصربه‌فرد برای ایجاد انواع محتوای ویدیویی، ویرایش آن و یادداشت روی پنل لمسی این لپ‌تاپ به وجود آورده است.

مایکروسافت تلاش کرده تا از تراشه هوش مصنوعی در لپ‌تاپ خود بهره ببرد تا بتواند عملکردی حرفه‌ای‌تر برای کاربر به ارمغان آورد. این لپ‌تاپ لمسی با نمایشگر باکیفیت، صفحه لمسی قدرتمند و پتانسیل عملکردی عالی به بازار می‌آید، اما ممکن است قیمت بالای آن بسیاری از کاربران و طرفداران مایکروسافت را شوکه کند. در این مطلب سرفیس لپ تاپ استودیو 2 را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

مشخصات سخت افزاری

  • صفحه نمایش: 14.4 اینچی پیکسل سنس، وضوح 2400 در 1600 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز، HDR
  • سیستم عامل: ویندوز 11
  • تراشه: نسل سیزدهم اینتل Core i7-13700H
  • گرافیک: انویدیا GeForce RTX 4050/4060 یا گزینه های پردازنده گرافیکی لپ تاپ نسل Ada
  • حافظه رم: 16/32/64 گیگابایت LPDDR5x
  • حافظه ذخیره سازی: 512 گیگابایت، 1 ترابایت یا 2 ترابایت
  • باتری: حداکثر تا 18 ساعت
  • پورت ها: دو USB-C Thunderbolt 4، یک USB-A 3.1، کارت ریدر MicroSDXC، جک هدفون 3.5 میلیمتری، پورت سرفیس کانکت
  • وبکم: کیفیت 1080p
  • اسپیکر: بلندگوهای چهارگانه Omnisonic با Dolby Atmos

طراحی و صفحه نمایش

از نظر طراحی، چیز جدیدی در اینجا وجود ندارد که در استودیو قبلی لپ تاپ ندیده باشیم. این لپ‌تاپ همچنان دارای ساختاری کاملاً آلومینیومی با سیستم تهویه انباشته در زیر صفحه لپ تاپ است که دستگاه را کمی از سطح استراحت خود بالا می‌برد. برجستگی پایینی این طراحی به قلم جدید Surface Slim 2 اجازه می دهد تا برای شارژ در زیر ترک پد قرار گیرد.

از نظر بصری، لپ تاپ استودیو 2 تقریباً حجیم‌تر از هر لپ‌تاپ سنتی دیگری به نظر می‌رسد، اما با ضخامت 22 میلی‌متری و وزن کمی کمتر از 2 کیلوگرم (4.37 پوند)، به طرز شگفت‌آوری قابل حمل برای حمل در کلاس‌ها یا در سطح شهر است. یکی از ویژگی های بارز سرفیس لپ تاپ استودیو 2 طراحی منحصر به فرد لولای تاشو آن است.

این نقطه اصلی فروش فرم فاکتور است و سه حالت متمایز (تاشو، تبلت و چادر) را تسهیل می‌کند که هر کدام برای سناریوهای استفاده متفاوتی فراهم می‌شوند. چه در طراحی طرح‌ها، ارائه پرزنتیشن ها یا تایپ سنتی، موقعیت‌های قابل تنظیم جای خود را به دستگاه می‌دهد تا تا حد امکان همه‌کاره باشد. تفاوت اصلی بین این لپ تاپ استودیو 2 جدید و نسل قبلی، جدای از مشخصات فنی، گنجاندن پورت USB-A جدید و اسلات کارت MicroSD است.

سرفیس لپ تاپ استودیو 2 دارای صفحه نمایش 14.4 اینچی PixelSense Flow با وضوح 2400 در 1600 پیکسل است که از Dolby Vision HDR پشتیبانی می کند و نرخ تازه سازی پویا تا 120 هرتز را ارائه می دهد. همچنین نسبت تصویر 3:2 را که در سرفیس لپ‌تاپ 5 و بوک 3 مشاهده می‌شود، حفظ کرده، که همچنان نسبت ایده‌آل برای بهره‌وری است.

نمایشگر باعث می‌شود برنامه‌هایی مانند Word و Excel گسترده‌تر به نظر برسند و جهت‌گیری بلندتر برای چندوظیفگی در ویندوز مفید است. در حالی که حاشیه‌ها در مقایسه با سرفیس لپ‌تاپ 5 کم‌تر شده‌اند، اما همچنان مانند سرفیس لپ‌تاپ استودیو قبلی به‌طور تهاجمی گرد هستند، که در برنامه‌های مختلف کمی عجیب به نظر می‌رسد.

از نظر انتخاب پورت، گنجاندن یک اسلات کارت USB-A و MicroSD به همراه دو پورت Thunderbolt 4 دستگاه، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و کانکتور Surface برای شارژ، یک گزینه خوش‌آمد است. با این حال، با توجه به اینکه دستگاه برای مخاطبانی طراحی شده که به طور بالقوه از بسیاری از لوازم جانبی در ارتباط با این لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، این مجموعه محدودی از پورت‌ها است.

مایکروسافت باید به جای چیزی که در اینجا ارائه می دهد، یک اسلات کارت SD با اندازه کامل و پورت HDMI می گذاشت. مخصوصاً برای هنرمندان و خلاقان دیجیتال، استفاده از آن بر روی چیزی مانند سرفیس پرو یا حتی یک لپ‌تاپ 2 در 1 قابل تبدیل ارزش خود را دارد، زیرا از تغییر فعال گردش کار خود بدون نیاز به چرخاندن صفحه‌کلید به اطراف زمان می‌برید. یا جدا کردن آن این احساس بسیار یکپارچه است.

عملکرد و عمر باتری

سرفیس لپ تاپ استودیو 2 اکنون با پردازنده به روز شده نسل سیزدهم اینتل Core i7-13700H و گزینه های NVIDIA GeForce RTX 4050، 4060 یا Ada Generation Laptop GPU عرضه می شود تا عملکرد آن را ارتقا بخشد. با این حال، با توجه به قیمت آن، ارزش پیشنهادی کمتر واضح می شود. در مورد مشخصات، استودیو 2 با حداکثر 64 گیگابایت رم LPDDR5x و 2 ترابایت حافظه SSD می تواند کارهای سخت را انجام دهد. با این حال، با آزمایش های عملی عملکرد، ترکیبی از نقاط قوت و ضعف را در مقایسه با سایر لپ تاپ ها در قیمت خود نشان می دهد.

واحد بررسی ما از پردازنده Core i7-13700H، رم 64 گیگابایت، گرافیک انویدیا 4060 و 1 ترابایت حافظه SSD بهره می برد و همانطور که انتظار دارید، یعنی بسیار خوب عمل می کند. در PCMark 10، سرفیس لپ‌تاپ استودیو 2 که با باتری کار می‌کند، در مجموع امتیاز 4428 را به‌دست آورد، که شامل امتیاز بالاتر 7180 برای Essentials و 6082 برای Digital Content Creation می شود.

اینها تصویر بسیار واضحی از قابلیت های Laptop Studio 2 نشان می دهند. هنگام استفاده از Adobe Photoshop و Lightroom در این لپ تاپ با مشکل مواجه نخواهید شد و عملکرد روان را تجربه خواهید کرد. برای اکثر کاربران، این لپ تاپ برای ویرایش ویدیو، بازی و انجام کارهای حرفه ای تر کافی است، اما نگرانی اصلی برای عملکرد این لپ تاپ تراشه است.

اینتل قبلاً نسل بعدی پردازنده‌های Meteor Lake خود را معرفی کرده بود، و در حالی که شما نباید بر اساس وعده یک چیز درخشان‌تر خریدی انجام دهید، با این قیمت، برای لپ‌تاپ‌هایی که برای کاربران قدرتمند طراحی شده، این یک عامل مهم است. هنگام انتخاب یک رایانه جدید که احتمالاً برای چندین سال خواهید داشت، به آن توجه کنید.

در حالی که اگر استودیو 2 را در نظر می گیرید، عملکرد یک عامل اصلی است، بسیار واضح است که مایکروسافت از شما می خواهد که این را به دلیل تطبیق پذیری طراحی خود انتخاب کنید و نه به دلیل قدرت خام آن – و هر دو طرف معتبر هستند. بسته به اینکه در کدام کمپ قرار می گیرید، ارزش این را دارد که آیا می خواهید برای طراحی هزینه کنید یا جایگزین قدرتمندتری پیدا کنید.

عمر باتری سرفیس لپ تاپ استودیو 2 منعکس کننده صحنه ای آشنا از نسل قبلی است که می توان گفت هنوز جای پیشرفت وجود دارد. علیرغم افزایش امیدوارکننده در مشخصات، طول عمر باتری آن چیزی بوده که مایکروسافت برای استفاده معمولی روزانه ذکر کرده است. مدل دارای گرافیک Intel Iris Xe تا 19 ساعت استفاده معمولی از دستگاه را وعده می‌دهد، در حالی که پیکربندی ما با پروژه‌های گرافیکی انویدیا تا 18 ساعت طول می‌کشد، مدل انویدیا با ظرفیت 2 ترابایت SSD کمی عقب‌تر است و تا 16 ساعت استفاده معمولی دارد.

تحت ترکیبی از کارهای معمولی مانند مرور، استریمینگ، و ویرایش اسناد، باتری زودتر از حد انتظار تمام می‌شود. این کاهش شدید نیست، اما قابل توجه است، به خصوص زمانی که به لپ تاپ هایی مانند مک بوک پرو 14 اینچی عادت دارید که همچنان با بهره وری انرژی خود در صنعت پیشرو باشند.

وب کم و بلندگوها

سرفیس لپ تاپ استودیو 2 دارای تنظیمات صوتی و تصویری قابل احترامی است که تجربه کلی مناسبی را در بخش های بلندگو و وب کم ارائه می دهد. بلندگوهای Quad Omnisonic که با Dolby Atmos جفت شده‌اند، صدایی کاملاً رضایت‌بخش ایجاد کرده و صدایی واضح و شفاف را در موسیقی، سرگرمی و بازی فراهم می کنند. با این حال، در مقایسه با ستاپ شش بلندگوی اپل در مک بوک پرو، از نظر پر بودن و بیس کوتاه هستند.

وقتی نوبت به دوربین استودیویی Full HD جلویی لپ تاپ استودیو 2 می رسد، مایکروسافت گامی قابل توجه به جلو برداشته است؛ با وضوح 1080p، تصویر واضح و شفاف است. ویژگی‌های تقویت‌شده با هوش مصنوعی مانند کادربندی خودکار، شبیه به مرکز استیج اپل در آیپد، تاری پس‌زمینه تعبیه‌شده در نرم‌افزار اصلی، و اصلاح تماس چشمی برای حفظ تعامل طبیعی‌تر در طول جلسات مجازی، مجموعاً تجربه وب‌کم را ارتقا می‌دهند. این مجموعه ای از پیشرفت های متفکرانه است که به جریان کار از راه دور و ترکیبی امروزی بسیاری از افراد پاسخ می دهد.

کیبورد و ترک پد

سرفیس لپ‌تاپ استودیو 2، مطابق با نسل قبلی خود و تمامی مجموعه‌های سرفیس مایکروسافت، کیبورد و ترک‌پدی داشته که چیزی کمتر از استانداردهای صنعتی نیست. کلیدها قابل لمس هستند و حرکت عالی دارند، کل عرشه دارای نور پس‌زمینه است، و ترک‌پد جدید طراحی‌شده با ویژگی لمسی تطبیقی قابل دسترس‌تر شده که تضمین می‌کند کاربران از هر نوع می‌توانند بدون نیاز به خرید سخت‌افزار تخصصی اضافی با رایانه تعامل داشته باشند.

این ترک پد همچنین از نسخه مایکروسافت مانند فناوری Force Touch اپل استفاده می‌کند، جایی که قابلیت لمسی برای شبیه‌سازی کلیک‌ها دارد و همراه با سال‌ها تنظیم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مایکروسافت در ترک‌پد، این باید یکی از بهترین ترک‌پدهایی باشد که در ویندوز استفاده خواهید کرد.  از لحاظ لمسی به اندازه ترک پد مک بوک پرو گسترده یا دقیق نیست، اما با قابلیت کلیک کردن در هر نقطه از سطح ترک پد، همراه با دقت و پاسخگویی، آن را جبران می کند.

جمع بندی

سرفیس لپ‌تاپ استودیو 2 همچنان با طراحی منحصربه‌فرد خود به درخشش خود ادامه می‌دهد و سخت‌افزار ارتقا یافته تا آن را برای کاربران قدرتمند، هنرمندان و حرفه‌ای‌ها قانع‌کننده‌تر کند. با این حال، کاستی‌های نسخه قبلی، از جمله مواردی مانند عمر باتری، محافظت از آینده پردازش، و برخی از جنبه‌های عملکرد، موانعی را در این قیمت به وجود می‌آورد که توصیه به طور کلی را دشوار می‌کند.

با استفاده از آن در گردش کار خاص خود به عنوان یک دانشجو و ویرایشگر عکس، معتقدیم بازاری برای این لپ تاپ برای بسیاری از افراد وجود دارد. برچسب قیمت بالا یکی از عوامل مهمی است که مانع از انتخاب این لپ تاپ نسبت به سایر لپ تاپ ها برای خریداران بالقوه می شود، به خصوص هنگامی که در مقابل لپ تاپ های با عملکرد بالا مانند XPS دل، مک بوک اپل و خط تولید X1 Carbon Lenovo قرار می گیرد.

با این حال، اگر به‌دنبال لپ‌تاپی هستید که به‌طور خاص به جریان کاری سازنده دیجیتال با عملکرد تهاجمی و تجربه کاربری منحصربه‌فرد کمک می‌کند، سرفیس لپ‌تاپ استودیو 2 را توصیه می‌کنم.

مزایا

  • صفحه نمایش عالی
  • تجربه صفحه کلید عالی
  • ترک پد جدید اکنون فراگیرتر است

منفی

  • عمر باتری کم
  • گران قیمت است
منبع
makeuseofdigitaltrends
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا