فناوری

چین از سریع ترین اینترنت جهان با سرعت 1.2 ترابیت بر ثانیه رونمایی کرد

چین اولین سرویس اینترنت نسل بعدی در جهان را راه اندازی کرده است. این شبکه ستون فقرات جدید، یک بزرگراه داده حیاتی که شهرهای بزرگ را به هم متصل می کند، دارای سرعت انتقال داده چشمگیر 1.2 ترابیت بر ثانیه است. این سرعت بیش از ده برابر سریعتر از بسیاری از مسیرهای اصلی اینترنتی فعلی است و نشان دهنده جهش قابل توجهی در اینترنت جهانی است.

این شبکه که بیش از 3000 کیلومتر را در بر می گیرد، پکن، ووهان و گوانگژو را از طریق یک سیستم کابل کشی فیبر نوری گسترده به هم متصل می کند. این شبکه به طور رسمی از ماه ژوئیه عملیاتی شده و قابلیت اطمینان و کارایی شبکه به طور کامل آزمایش و اثبات شده است. این دستاورد پیشگامانه حاصل تلاش مشترک دانشگاه Tsinghua، China Mobile، Huawei Technologies و Cernet Corporation است.

در حالی که اکثر شبکه های اصلی اینترنت جهانی در حال حاضر با سرعتی در حدود 100 گیگابیت در ثانیه کار می کنند، شبکه جدید چین این استاندارد را شکسته است، حتی از ارتقای اخیر آمریکا به اینترنت 400 گیگابیت در ثانیه پیشی گرفته است. اتصال پکن-ووهان-گوانگژو بخشی از پروژه جاه طلبانه زیرساخت فناوری اینترنت آینده (FITI) است که یک دهه در حال ساخت و تکرار پیشرفته شبکه آموزشی و تحقیقاتی چین (Cernet) است.

هدف پروژه FITI، تحت رهبری وو جیان پینگ از آکادمی مهندسی چین، نه تنها ایجاد یک خط فوق سریع، بلکه پایه گذاری یک اینترنت حتی سریعتر در آینده است. وانگ لی، معاون فناوری هواوی، ظرفیت فوق‌العاده شبکه را برجسته کرد که می‌تواند اطلاعاتی معادل 150 فیلم با کیفیت بالا را تنها در یک ثانیه منتقل کند. این شبکه جدید به یک مسیر قطار فوق سریع تشبیه شده که جایگزین چندین مسیر معمولی برای حمل همان مقدار داده شده است. این قیاس بر کارایی و مقرون به صرفه بودن سیستم جدید تاکید می کند و مدیریت آن را در عین مدیریت بار داده به میزان قابل توجهی آسان تر می کند.

فراتر از توانایی های فنی، این شبکه برای آموزش ملی، تحقیقات و نیازهای نوظهور در انتقال داده برای کاربردهایی مانند وسایل نقلیه الکتریکی متصل و فناوری 5G صنعتی بسیار مهم است. پروژه FITI که توسط دولت با مدیریت وزارت آموزش حمایت شده، نشان‌دهنده نقطه عطف قابل توجهی است، نه تنها در فناوری اینترنت، بلکه در تلاش چین برای استقلال فناوری.

منبع
gizmochina
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا