کنسول های دستی گیمینگ در سال گذشته بسیار محبوب بالایی پیدا کردند و StAsus ROG Allyam Deck پیشتاز این رقابت بوده و شرکت‌هایی مانند Ayaneo، ایسوس و لنوو همگی خواهان بخشی از کیک هستند. قبلا کنسول دستی بازی Asus ROG Ally بررسی کردیم و اکنون تصمیم داریم کنسول دستی گیمینگ لنوو لجیون گو را از لحاظ طراحی، عملکرد و عمر باتری مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 210.05 در 130.81 در 20.06 میلیمتر، وزن 640 گرم
  • صفحه نمایش: 8.8 اینچ IPS، نسبت 16:10، وضوح 2560×1600 پیکسل، نرخ تازه سازی 144 هرتز، روشنایی 500 نیت
  • پردازنده: AMD Ryzen Z1 Extreme (با 8 هسته، 16 رشته و حداکثر سرعت 5.1 گیگاهرتز)
  • گرافیک: یکپارچه AMD RDNA 3 (تا 12 هسته)
  • حافظه رم: 16 گیگابایت LPDDR5x 7500Mhz
  • حافظه ذخیره سازی: 256، 512 گیابایت یا 1 ترابایت PCIe 4.0 NVMe M.2 2242 SSD
  • پورت ها: دو USB4، جک 3.5 میلیمتری، کارت ریدر میکرو اس دی
  • باتری: 49.2 وات ساعت با شارژ سریع، کنترلرها 900 میلی آمپز ساعت

لنوو لجیون گو به صورت جهانی در دسترس بوده و می توان آن را با قیمت 700 دلار برای پیکربندی 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی خریداری کرد، اما با 50 دلار اضافی، می توانید به جای آن 1 ترابایت فضای ذخیره سازی دریافت کنید. این آن را درست در راستای Asus ROG Ally قرار می دهد، در حالی که فضای ذخیره سازی بیشتری دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

ظاهر کلی بدنه Legion Go جعبه ای و تا حدودی غیرجذاب است، با این حال، ساختار بسیار مستحکمی دارد و صفحه نمایش بزرگ آن از کنترلرهای روبروی شما جلوتر است. برای قطعات مهم، مانند پایه و جوی استیک، لنوو برای متریال با کیفیت خوب سرمایه گذاری کرده است. با این حال، برای سایر جنبه های این کنسول، به ویژه پوسته پلاستیکی سختی که برای کنترلرها استفاده می شود، دستگاه ارزان به نظر می رسد.

بزرگترین نقطه فروش Legion Go در طراحی آن، کنترلرهای جداشدنی است که نوید تجربه ای شبیه به سوییچ را می دهد. هنگام استفاده مشکل زیادی با آن مواجه نمی شوید، اما جدا کردن کنترلرها و سپس وصل نگه داشتن آن به دستی بی دلیل دشوار است. به دلیل قرار گرفتن کنترلر سمت راست نیز، تلاش برای جدا کردن آن اغلب منجر به فشار دادن تصادفی دکمه پاور می شود که خسته کننده به نظر می رسد. اتصال و قطع اتصال کنترلرها یک ثانیه طول می کشد، اما این تجربه یکپارچه بوده که می توانید بگویید لنوو زمان زیادی برای آن صرف کرده است.

جایی که Legion Go نسبت به رقبا برتری دارد، بقیه طراحی آن است. پایه استند دارای طیف وسیعی از زوایای است که در آن کار می‌کند و کاملاً شبیه پایه نینتندو سوئیچ OLED بوده و فوق العاده محکم است. Legion Go همچنین قابلیت تبدیل کنترلر سمت راست به یک ماوس جوی استیک بوده که دارای سنسور ردیابی در پایین و یک پوک می باشد و به صورت مغناطیسی به آن متصل می شود. این چیزی نیست که در بازی‌هایی مانند VALORANT یا هر چیز دیگری استفاده کنید، اما برای سبک‌های خاصی از بازی‌ها مانند Powerwash Simulator عالی است.

در مورد دکمه‌ها، D-Pad کاملاً نرم به نظر می‌رسد، و همچنین به دلیل اندازه بسیار زیاد کنترلرها متوجه شدیم که هنگام جدا کردن دکمه‌های کناری، به‌طور تصادفی کلیک کردن روی دکمه‌های کناری بسیار آسان است. به نظر می رسد عمر باتری کنترلر بسیار خوب است و می تواند از خود دستگاه بیشتر از آزمایشات دوام بیاورد. با این حال، طراحی هوشمند لنوو در مورد نمایشگر، به خوبی می درخشد، زیرا دلیلی وجود دارد که آنها صفحه نمایش 1600p را در نظر گرفته اند.

صفحه نمایش

ROG Ally، استیم دک و نینتندو سوئیچ OLED همگی نمایشگرهای 7 اینچی دارند، بنابراین دیدن نمایشگر نسبتاً عظیم 8.8 اینچی IPS لجیون گو، آن را بهتر از سایر کنسول های دستی به سمت بازی‌ ها می‌کشاند. این امر با این واقعیت کمک می کند که صفحه نمایش لجیون گو همچنین دارای بهترین وضوح (تا 2560 در 1600) و نرخ تازه سازی (تا 144 هرتز) در بین چهار دستگاه است.

کیفیت رنگ زیبا، جزئیات واضح و صفحه نمایش بزرگ همه با هم کار می کنند تا تجربه تماشا را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

تنظیمات روشنایی مشکی کنتراست نقطه سفید
0% 12.4 0.02 500 : 1 3800
25% 48.9 0.07 680 : 1 3800
50% 103.1 0.14 720 : 1 3800
75% 172.0 0.24 720 : 1 3900
100% 308.2 0.41 760 : 1 3900

لنوو نسبت به ROG Ally صفحه نمایش بسیار بهتری برای دقت رنگ دارد و هنگام بازی قابل توجه است. در آزمایش وسعت رنگ با استفاده از رنگ سنج SpyderX Pro، تا 100 درصد sRGB و 91 درصد AdobeRGB را تولید کرد که یک نتیجه فوق العاده برای یک بازی دستی می باشد. به طور مشابه، نتایج روشنایی و کنتراست آن نیز بیش از اندازه کافی ثابت شد. می تواند تا 500 نیت برسد و برای استفاده در خارج از آن بسیار روشن است.

عملکرد و کارایی

نکته قابل درک در مورد کنسول های دستی بازی ویندوزی این است که بر خلاف بهترین لپ تاپ های بازی و بهترین دسکتاپ های بازی، آنها گرافیک و عملکرد سطح بالایی را با توانایی بازی در حال حرکت عوض می کنند. به این ترتیب، نباید انتظار بهترین تجربه بازی را از Legion Go یا هر دستگاه دیگری داشته باشید. همانطور که گفته شد، Legion Go دستگاهی چشمگیر است که تصاویر را به زیبایی برای یک کنسول دستی ارائه می کند.

مسلماً در ابتدا بازی تا حدی متلاطم بود، اما با نصب به‌روزرسانی‌های مختلف و پیکربندی تنظیمات، همه چیز را تا حدی هموار کرد. برای درک توانایی‌های لجیون گو، ساعت‌ها را صرف بازی‌های گسترده‌ای، از جمله Hogwarts Legacy، Baldur’s Gate 3، Cyberpunk 2077، Among Us و غیره کردیم. تجربه آنطور که انتظار داشتیم روان نبود، اما خوب بود. البته، دیدن تصاویر واضح بازی بر روی آن نمایشگر بزرگ و پر جنب و جوش، تا حد زیادی به بهبود تجربه بازی کمک می کند.

هنگام اجرای بنچمارک های Cyberpunk 2077 در تنظیمات گرافیکی Low با تنظیمات استیم دک با توان حرارتی 30 وات کاستوم، به میانگین 36 فریم بر ثانیه رسیدیم. این عالی نیست، اما بهتر از 26 فریم بر ثانیه بود که ROG Ally در آزمایش مشابه به آن دست یافت. با این حال، بازی‌ها در دستگاه لنوو نسبت به ایسوس دارای تاخیر و فریز بیشتری بودند. این احتمالاً به دلیل عدم پشتیبانی از VRR (نرخ تجدید متغیر) در Legion Go است. این ویژگی مهم بازی به طور خودکار نرخ فریم را تنظیم می کند تا پارگی را بدون نیاز به تنظیم دستی کاربران از بین ببرد، بنابراین این یک مورد ناامیدکننده است.

همانطور که انتظار دارید، کاهش حالت Thermal باعث می‌شود که گیم‌پلی بسیار متنوع‌تر شود. سه پیش تنظیم TDP وجود دارد: 8W Quiet Mode و 15W Balance Mode و 20W Performance Mode. به‌علاوه، حالت کاستوم به شما اجازه می‌دهد تا انتخاب کنید که آیا سیستم بین 5 و 30 وات کار کند، بنابراین داشتن چنین انعطاف‌پذیری خوب است. بازی‌های فشرده‌تر می‌توانند در سطوح پایین‌تر اجرا شوند و در مصرف باتری صرفه‌جویی کنند، اما برای داشتن گیم‌پلی روان‌تر در عناوین سخت‌تر، باید وات را افزایش دهید.

از آنجایی که این اساساً یک لپ‌تاپ گیمینگ با کنترلرها است، مدتی هم برای اجرای Legion Go از طریق تست‌های بنچمارک مختلف که همیشه لپ‌تاپ‌های بازی را از طریق آنها اجرا می‌کنیم، صرف کردیم. از آنجایی که Legion Go دارای همان پردازنده AMD Radeon Z1 Extreme است که ROG Ally از آن بهره می برد، اصلاً از دیدن عملکرد هر دو سیستم مشابه تعجب نکردیم.

در PCMark 10 که عملکرد سیستم را در حین انجام وظایف اداری (اجرای برنامه ها، دسترسی به وب سایت ها، شرکت در جلسات و غیره) آزمایش می کند، Legion Go امتیاز 6790 را به دست آورد که کمی کمتر از امتیاز 6945 ایسوس ROG Ally است. به طور مشابه، ROG Ally در تست عملکرد CPU که از طریق Geekbench 5 و Geekbench 6 انجام شد، امتیاز کمی بالاتر از Legion Go کسب کرد. این افزایش جدی در عملکرد نیست، اما به اندازه کافی ثابت است که قابل توجه باشد. صرف نظر از این، اینها نتایج امیدوارکننده ای هستند و نشان می دهند که پردازنده Legion Go می تواند کمی از پس آن برآید.

در همین حال، Legion Go امتیازات بالاتری را در CrystalDiskMark به دست آورد که سرعت SSD را آزمایش می کند. کنسول دستی لنوو دارای سرعت خواندن 5013 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 1620 مگابایت بر ثانیه است که قابل احترام بوده و Legion Go را نزدیک به Dell Lattitude 9440 قرار می دهد. در مقایسه، ROG Ally سرعت خواندن 4317 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 1844 مگابایت بر ثانیه را به دست آورد. سرعت خواندن و نوشتن در بازی ضروری است زیرا تعیین می کند که سیستم با چه سرعتی می تواند برنامه ها را باز کند، داده ها را ذخیره کند یا کارهای قبلی را تکرار کند. بنابراین دیدن چنین نتایج خوبی از Legion Go خوب است.

نرم افزار و رابط کاربری

نرم افزار Legion Space بر روی Legion Go نصب شده و با دکمه های مورب در دو طرف صفحه قابل دسترسی است. با فشار دادن دکمه سمت چپ، کل برنامه با یک لانچر کتابخانه بازی، تنظیمات و فروشگاه نمایش داده می‌شود. در همین حال، با فشار دادن دکمه سمت راست، یک منوی کناری تنظیمات سریع برای تنظیماتی مانند روشنایی صفحه نمایش، بلوتوث، وای فای، وضوح، نرخ تازه‌سازی، مپینگ کلید و موارد دیگر بیرون می‌آید.

Legion Space آنقدرها هم عالی نیست. لانچر بازی فقط مکانی است برای دانلود سایر لانچرهای بازی و سپس اجرای بازی های خود از آنجا می باشد.  در همین حال، گزینه‌های تنظیم تا حدودی محدود هستند؛ به عنوان مثال، هیچ گزینه کنترل FPS وجود ندارد، و حالت های حرارتی پیش فرض (Quiet، Balance و Performance) وات مربوط به هر گزینه را توضیح نمی دهند.

در زیر فهرست کنترل های نرم افزار Legion Space می توانید مشاهده کنید:

تنظیمات گزینه ها
Refresh Rate 60Hz | 144Hz
Thermal Mode Quiet (8W) | Balance (15W) | Performance (20W) | Custom (5-30W)
OS Power Mode Performance | Balanced | Efficiency
Full Fan Speed On | Off
Resolution 1280 x 800 | 1920 x 1000 | 2560 x 1600
AMD RSR On | Off
LED customization Solid | Blinking | Dynamic Color | Off

از آنجایی که Legion Go از AMD Ryzen Z1 Extreme یکسان به عنوان متحد ROG استفاده می کند، جای تعجب نیست که دستگاه بازی لنوو AMD RSR (رزولوشن فوق العاده Radeon) را نیز ارائه دهد. این ویژگی ارتقاء مقیاس به بهبود گیم پلی کمک می کند. در دسترس بودن بازی به بازی به مفید بودن یا نبودن این گزینه بستگی دارد زیرا تمایل به بهبود عملکرد CPU دارد اما همچنین قدرت GPU را کاهش می دهد، اما در برخی شرایط می تواند مفید باشد.

عمر باتری

بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر گریبانگیر دستگاه‌های بازی است، عمر باتری کوتاه آنها می باشد، به همین دلیل است که به نظر می‌رسد لنوو راهی برای ماندگاری Legion Go برای مدت زمان مناسبی پیدا کرده است. این سیستم معمولاً در تنظیمات بالانس به طور متوسط حدود دو ساعت کار می کرد. انجام یک بازی سنگین تر در حالت عملکرد می‌تواند باتری را به مراتب سریع‌تر تخلیه کند.

با این حال، وقتی همه تنظیمات را پایین می آورید و RGB را خاموش می کنید، باتری تا پنج ساعت دوام می آورد. این برای جلسات طولانی بازی ایده‌آل نیست، اما به طور قابل توجهی بیشتر از سه ساعتی است که نسبت به ROG Ally دارد. نکته مفید دیگر این است که شارژ سریع Legion Go به سیستم اجازه می دهد تا 70 درصد عمر باتری را در کمتر از 30 دقیقه بازگرداند. شارژ زیادی برای ادامه بازی با گوشی در حین شارژ شدن نیز وجود دارد.

جمع بندی

لنوو Legion Go به لطف نمایشگر بزرگ 8.8 اینچی، پایه داخلی و کنترلرهای جداشدنی، به عنوان یکی از همه کاره‌ترین دستگاه‌های بازی ویندوزی موجود شناخته می‌شود. پوشش کمی ضخیم دارد و ممکن است برای برخی سخت باشد. علاوه بر این، عمر باتری ایده‌آل نیست، نرم‌افزار تنظیمات محدود است و گاهی اوقات گیم‌پلی ممکن است متلاطم باشد. با این حال، گرافیک به زیبایی ارائه می شود، و جلوه ترکیبی طیف رنگی فوق العاده و وضوح واضح نمایشگر، یک تجربه بصری عالی را ایجاد می کند.

مزایا

  • صفحه نمایش 8.8 اینچی QHD با نرخ 144 هرتز
  • کیک استند و کنترلرهای جداشدنی انعطاف پذیری
  • عملکرد و عمر باتری مشابه ROG Ally
  • دکمه‌ها حس خوبی دارند و جوی استیک‌های Hall Effect جابجا نمی‌شوند

معایب

  • بدون پشتیبانی از VRR
  • در دست های کوچکتر به خوبی جا نمی شود
  • گزینه های تنظیمات محدود
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *