سخت افزار

نسل پنجم پردازنده های اینتل Xeon معرفی شد

امروز در رویداد “AI Everywhere”، اینتل پردازنده‌های نسل پنجم اینتل زئون (با نام رمز Emerald Rapids) را عرضه کرد که کارایی بیشتری در هر وات و هزینه کل مالکیت (TCO) کمتری را در بارهای کاری حیاتی برای هوش مصنوعی، محاسبات با کارایی بالا ارائه می‌کنند. این معرفی دومین ارتقای خانواده Xeon در کمتر از یک سال است که به مشتریان حافظه محاسباتی بیشتر و سریع‌تر را با همان قدرت نسل قبلی ارائه می‌دهد.

این پردازنده‌ها با نرم‌افزار و پلتفرم پردازنده‌های نسل چهارم اینتل زئون سازگار هستند و به مشتریان اجازه می‌دهند تا با کاهش هزینه‌ها و انتشار کربن، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی را ارتقا داده و به حداکثر برسانند. با شتاب هوش مصنوعی در هر هسته، پردازنده‌های نسل پنجم زئون، پیش از اینکه مشتریان نیاز به افزودن شتاب‌دهنده‌های مجزا داشته باشند، به حجم‌های کاری سخت‌گیرانه هوش مصنوعی پاسخ می‌دهند (از جمله تا 42 درصد عملکرد استنتاج بالاتر و تأخیر کمتر از 100 میلی‌ثانیه در مدل‌های زبان بزرگ (LLM) 20 میلیارد پارامتر).

در مقایسه با نسل قبلی Xeon، این پردازنده‌ها 21 درصد افزایش عملکرد متوسط را برای عملکرد محاسباتی عمومی ارائه می‌کنند و 36 درصد میانگین عملکرد بالاتر در هر وات را در طیف وسیعی از بارهای کاری مشتری فعال می‌کنند. مشتریانی که از یک چرخه نوسازی پنج ساله معمولی پیروی می کنند و حتی از نسل های قدیمی تر به روز می شوند، می توانند TCO خود را تا 77 درصد کاهش دهند. پردازنده‌های Xeon نسل پنجم با تکیه بر نسل‌های قبلی، نوآوری‌های جدیدی را برای ارائه مزایای عملکرد و کارایی به مشتریان ارائه می‌کنند.

پردازنده‌های نسل پنجم Xeon تا 64 هسته در هر هسته و تقریباً 3 برابر حداکثر حافظه کش سطح آخر نسبت به نسل قبلی پشتیبانی می‌کنند. آنها هشت کانال DDR5 را در هر واحد پردازشی ارائه می‌دهند، از DDR5 با حداکثر 5600 مگاترانسفر در ثانیه (MT/s) پشتیبانی می‌کنند و با اینتل UPI 2.0 پهنای باند بین سوکت را افزایش می‌دهند و حداکثر 20 گیگاترانسفر در ثانیه (GT/s) را ارائه می‌دهند. منتخب نمونه‌های مبتنی بر پردازنده Xeon نسل پنجم از گردش‌های کاری CXL Type 3 از طریق ارائه‌دهندگان خدمات ابری پیشرو (CSP) پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های نسل پنجم Xeon با نسل قبلی سازگار هستند و برترین تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) از جمله سیسکو، دل، HPE، IEIT Systems، لنوو، سوپر میکرو کامپیوتر و سایرین، انتخاب گسترده‌ای از رایانه‌های تکی و دوگانه را ارائه خواهند کرد. سیستم‌های سوکت از سه ماهه اول سال 2024 شروع می‌شوند. CSP‌های بزرگ در طول سال در دسترس بودن نمونه‌های مبتنی بر پردازنده Xeon نسل پنجم را اعلام خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا