سخت افزار

SAS در مقابل SATA: کدام رابط ذخیره‌سازی بهتر است؟

رابط‌هایی مانند SATA و SAS به مادربردها اجازه می‌دهند با HDD و SSD ارتباط برقرار کنند و به آنها اجازه می‌دهند سیستم‌عامل‌ها را بارگیری کنند، برنامه‌ها را اجرا کنند و تقریباً هر کاری را که رایانه‌ها می‌توانند انجام دهند. با این حال، با کاربردهای بسیار مختلف و اصطلاحات بسیار زیاد، به راحتی می توان در اصطلاحاتی مانند “SATA” و “SAS” گم شد. آنها چه هستند؟ تفاوت آنها چگونه است؟ کدام را باید انتخاب کنید؟

SATA چیست؟

کانکتور SATA یا Serial Advanced Technology Attachment از 15 پایه پاور استاندارد و هفت پین داده استفاده می کند. درایوهای SATA محبوب‌تر هستند زیرا ظرفیت ذخیره‌سازی را بر سرعت اولویت می‌دهند و در نتیجه ذخیره‌سازی انبوه ارزان و به راحتی در دسترس هستند.

با این حال، فقط به این دلیل که درایوهای SATA بر ظرفیت ذخیره سازی تمرکز دارند، به این معنی نیست که سرعت آنها کند است. اکثر درایوهای SATA مبتنی بر مصرف کننده از 5400 دور در دقیقه شروع می شوند اما می توانند تا 7200 دور در دقیقه نیز بالاتر بروند. در حالی که درایوهای SATA به اندازه درایوهای SAS سریع نیستند، برای اکثر افراد کافی است که کامپیوترهای خود را اجرا کنند.

درایوهای SATA نیز ارزان هستند، از این رو برای اکثر موقعیت‌ها، مانند اجرای NAS یا تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها، راه‌حل مناسبی برای ذخیره‌سازی هستند. حتی با در دست گرفتن SSDها، هاردهای SATA همچنان برای ذخیره سازی انبوه محبوب هستند.

SAS چیست؟

SAS مخفف عبارت Serial Attached Small Computer System Interface است. این رابط دارای کانکتوری مشابه SATA بوده و از 15 پین برای برق و هفت پین برای انتقال داده استفاده می کند. با این حال، شکاف در کانکتور SATA بین پایه های برق و انتقال داده چندان برجسته نیست. درایوهای SAS از نظر انتقال اطلاعات سریعتر و قابل اعتمادتر از درایوهای SATA هستند. یک رابط SATA در ذخیره سازی داده ها سریع است، اما داده های خروجی با همان سرعت منتقل نمی شوند. SAS این مشکل را با انتقال داده ها به همان سرعتی که وارد می شود برطرف می کند.

آنها معمولاً در اپلیکیشن های سطح سازمانی و سرورهایی که برای اجرای 24/7 طراحی شده اند استفاده می شوند. به گفته توشیبا، یکی از محبوب ترین تولیدکنندگان HDD در جهان، میانگین زمان بین خرابی (MBTF) برای درایوهای SAS بین 1.4 تا 2.5 میلیون ساعت استفاده بین 5 تا 55 درجه سانتیگراد است. در مقابل، MTBF برای درایوهای SATA همه منظوره تنها حدود 600000 ساعت استفاده در همان دما است. سایت مقایسه Diffen این تفاوت را بین 1.2 تا 1.6 میلیون ساعت استفاده در دمای 45 درجه سانتیگراد برای SAS و 700000 ساعت تا 1.2 میلیون ساعت در دمای 25 درجه سانتیگراد برای درایوهای SATA قرار می دهد.

با این حال، آنها انرژی بیشتری مصرف می کنند، و معمول است که یک درایو SAS سیستم عامل را روی سرور بارگذاری کند و از درایوهای SATA برای ذخیره سازی استفاده کند. این نیز به این دلیل انجام می شود که درایوهای SAS بیشتر بر سرعت انتقال داده تمرکز می کنند تا ذخیره سازی، به این معنی که درایوهای SAS بیش از 500 گیگابایت می توانند بسیار گران باشند.

SATA در مقابل SAS: تفاوت چیست؟

درایوهای SATA و SAS دارای مزایا و معایب هستند، بنابراین در اینجا یک جدول مفید برای مقایسه این دو وجود دارد.

نوع SATA SAS
نوع کانکتور برق 15 پین، داده 7 پین (کانکتور تقسیم) برق 15 پین، داده 7 پین (کانکتور ادغام شده)
سرعت 5400 تا 7200 دور بر دقیقه، انتقال داده تا 6 گیگابیت بر ثانیه 7200 تا 15000 دور بر دقیقه، انتقال داده تا 12 گیگابیت بر ثانیه (با SAS دو پورت)
قابلیت اطمینان 700000 تا 1.2 میلیون ساعت در دمای 25 درجه سانتیگراد، ممکن است در طول یا بعد از استفاده طولانی مدت از کار بیفتد. 1.2 میلیون تا 1.6 میلیون ساعت در 45 درجه سانتیگراد، طراحی شده برای 24/7
قیمت درایوهای 1 ترابایتی شروع از 25 دلار درایوهای 1 ترابایتی شروع از 35 تا 40 دلار
موارد استفاده کامپیوترها، لپ تاپ ها، و راه حل های ذخیره سازی محیط های سازمانی مانند سرورها و مراکز داده

البته، چندین نوع اتصال دیگر وجود دارد، به خصوص اگر در مورد استفاده از کامپیوترها صحبت می کنید. SATA در مقایسه با NVMe و M.2 از نظر قابلیت اطمینان و سرعت کوتاهی می کند. حتی SSDهای PCIe می توانند جایگزین خوبی در مقایسه با SATA باشند.

آیا باید از SATA یا SAS استفاده کنید؟

همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، هر دو فناوری کاربردهای خاصی دارند. اگر می خواهید فضای ذخیره سازی انبوه را به رایانه یا NAS داخلی خود اضافه کنید، SATA به طور کلی گزینه بهتری است. نه تنها با هزینه نسبتاً کمتر فضای ذخیره‌سازی زیادی دریافت می‌کنید، بلکه در صورت انتقال داده‌ها به HDD داخلی یا از طریق شبکه به NAS، سرعت انتقال داده مناسبی نیز خواهید داشت.

با این حال، اگر به دنبال فضای ذخیره سازی برای یک سرور، ورک استیشن با شدت پردازش، مرکز داده یا هر محیط سازمانی دیگری هستید، SAS انتخاب بهتری است.فضای ذخیره‌سازی سریع‌تر و مطمئن‌تری را دریافت می‌کنید که به‌طور مداوم بدون خرابی کار می‌کند. گفته می‌شود، هزینه کمی دارد. یک درایو SAS یک ترابایتی می تواند به طور قابل توجهی گرانتر از درایو SATA یک ترابایتی به دلیل محبوبیت دومی باشد. هزینه دقیق می تواند از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشد، اما درایوهای SAS در بیشتر موارد گزینه گران تری هستند.

به طور کلی، انتخاب به این بستگی دارد که از درایو خود برای چه چیزی استفاده خواهید کرد. اگر فقط می‌خواهید آن را در رایانه خود قرار دهید تا به عنوان ذخیره‌سازی انبوه عمل کند، بهتر است با SATA استفاده کنید. با این حال، اگر به دنبال ارتقای فضای ذخیره سازی در سرور هستید یا نیاز دارید که درایو به طور مداوم فعال باشد، SAS راه حلی است.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا