لپ تاپ

دل XPS 14 در برابر مک بوک ایر M2: آیا دل می‌تواند با اپل سیلیکون رقابت کند؟

لپ‌تاپ‌ها در سال 2023 نمایش نسبتاً کسل‌کننده‌ای را به نمایش گذاشتند، اما سال 2024 نوید بخش هیجان بیشتری را می‌دهد. دل XPS 14 یکی از دلایل آن است و ادعا شده که برخی از مشکلات جدی را ارائه می دهد. در همین حال مک بوک ایر M2 داریم که متعلق به سال 2022 باشد. بیایید در این مقایسه Dell XPS 14 و MacBook Air M2 نگاهی به تفاوت ها و امکانات کنیم.

قیمت، مشخصات، و در دسترس بودن

دل XPS 14 پیکربندی جدیدی برای امسال دارد که جایگزین XPS 15 می شود. قیمت آن برای مدل پایه از 1699 دلار شروع می شود، اما اگر می خواهید بهترین از بهترین قطعات را اضافه کنید، این قیمت می تواند افزایش یابد. مدل پایه دارای پردازنده اینتل Core Ultra 7، گرافیک Intel Arc با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD است که به گفته دل، به زودی در دسترس خواهد بود. شما همچنین می توانید آن را به یک SSD بزرگ تر 4 ترابایتی مجهز کنید، چیزی که مک بوک ایر M2 ارائه نمی دهد.

مک بوک ایر M2 اکنون از اپل و خرده فروشان متقرقه در دسترس است. در حال حاضر با قیمت 1299 دلار برای مدل 15 اینچی به فروش می رسد. در صورت تمایل می توان آن را نیز ارتقا داد، اما فقط قبل از خرید. مدل مورد بررسی ما به 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD مجهز بود که در آن زمان 1580 دلار قیمت داشت، اما قیمت فعلی آن 1699 دلار است. این ارتقاها آن را با مدل پایه ارائه شده دل نزدیکتر می کند.

مدل دل XPS 14 اپل مک بوک ایر M2
سیستم عامل مایکروسافت ویندوز 11 macOS Sonoma
پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H یا Core Ultra 7 165H اپل M2
گرافیک گرافیک Intel Arc، انویدیا GeForce RTXTM 4050 (30W) اپل M2
حافظه رم 16، 32 یا 64 گیگابایت LPDDR5x 8، 16 یا 24 گیگابایت
حافظه ذخیره سازی حداکثر 4 ترابایت PCIe 4 SSD 256/512 گیگابایت، 1 یا 2 ترابایت
باتری 69.5 وات ساعت 52.6 وات ساعت
نمایشگر صفحه نمایش 14.5 اینچی FHD+ InfinityEdge غیر لمسی با روشنایی 500 نیت یا 3.2K لمسی OLED InfinityEdge با روشنایی 400 نیت 13.6 اینچ، وضوح 2560×1664 پیکسل، IPS، روشنایی 500 نیت
وبکم FHD FHD
اسپیکر بلندگوهای چهارگانه، Dolby Atmos بلندگوهای چهارگانه، Dolby Atmos
رنگ ها پلاتین، گرافیت استارلایت، میدنایت، خاکستری فضایی، نقره ای
پورت ها سه Thunderbolt 4 (USB Type-C)، کارت خوان microSD، جک 3.5 میلی متری دو Thunderbolt/USB4، یک MagSafe 3، جک 3.5 میلی متری
شبکه  وای فای 6E، بلوتوث 5.3 وای فای 6، بلوتوث 5.3
ابعاد 12.6×8.5×0.71 اینچ 11.97×8.46×0.44 اینچ
وزن 1.68 کیلوگرم برای فول اچ دی پلاس؛ 1.74 کیلوگرم برای اولد 1.24 کیلوگرم
امنیت گواهی TPM 2.0 FIPS 140-2، گواهینامه TCG سازگار با Windows Hello در دکمه پاور و دوربین Windows Hello در قاب بالایی تاچ آی دی

طراحی و کیفیت ساخت

این دو لپ‌تاپ در نگاه اول شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما غواصی در جزئیات تفاوت‌های مهمی را به ما نشان می‌دهد. برای مثال، دل XPS می تواند در صورت تمایل به صفحه نمایش لمسی مجهز شود که گزینه ای برای مک بوک ایر M2 نیست. مدل دل همچنین وزن پایه 3.7 پوندی بالاتری نسبت به مدل مک بوک ایر M2 که با 3.3 پوند وزن، دارد.

اما لپ تاپ دل باریک تر بوده و ضخامت 12.6 اینچی نسبت به مک بوک ایر M2 با ضخامت 13.4 اینچی دارد. با این حال، توجه داشته باشید که XPS 14 در صورت مجهز شدن کامل می تواند ترازو را تا 3.8 پوند کاهش دهد. مک بوک ایر M2 دو پورت تاندربولت و جک 3.5 میلی متری را در اختیار شما قرار می دهد، در حالی که دل XPS 14 سه درگاه تاندربولت، یک کارت خوان microSD، یک جک 3.5 میلی متری و یک آداپتور USB-C به USB-A به همراه HDMI دارد که به آن گزینه های اتصال بیشتری می دهد. هر دو دارای وب‌کم‌های 1080p هستند، بنابراین تماس‌های ویدیویی باید در هر یک از آنها عالی باشد.

اما مک بوک ایر M2 در رنگ‌های بیشتری از جمله Starlight، Midnight، Space Grey و نقره‌ای عرضه می‌شود، در حالی که XPS 14 فقط در رنگ‌های پلاتینیوم یا گرافیتی در دسترس است. با این حال، لپ‌تاپ اپل دارای یک تاچ پد قابل توجه است، در حالی که دل دارای یک تاچ پد شیشه‌ای بدون درز داشته که بسیار نرم‌تر و روان تر به نظر می‌رسد. طراحی اغلب ذهنی است، اما پیشنهاد دل از نظر پورت ها و اندازه کمی از اپل برتری دارد.

صفحه نمایش

همانطور که گفته شد، در صورت تمایل می توانید دل XPS 14 را به صفحه نمایش لمسی مجهز کنید. با رفتن به این مسیر یک پنل 14.5 اینچی OLED با وضوح 3200×2000 پیکسل و روشنایی 400 نیت در اختیار شما قرار می دهد. اما گزینه پیش فرض یک صفحه نمایش 14.5 اینچی فول اچ دی پلاس InfinityEdge غیر لمسی با روشنایی معمولی 500 نیت است. صرف نظر از اینکه کدام گزینه را انتخاب کنید، نمایشگر دل بزرگتر خواهد بود.

اپل گزینه ای برای صفحه نمایش لمسی ارائه نمی دهد و کمی بزرگتر با قطر 15.3 اینچ و روشنایی 500 نیت است. با این حال، وضوح بالاتری نسبت به مدل پایه دل یعنی 2560×1664 پیکسل دارد، اگرچه از صفحه نمایش درجه یک که می توانید XPS 14 را به آن مجهز کنید، کمتر است. علاوه بر این، در حالی که مدل پایه XPS 14 با یک پنل LCD استاندارد عرضه می شود، ارتقا یافته یک پنل OLED است که مک بوک ایر M2 فاقد آن است. با این حال، صفحه نمایش مک بوک ایر M2 دوست داشتنی بوده و کاملاً شفاف و روشن است.

با این حال، بستگی به این دارد که کدام پیکربندی را انتخاب کنید. اپل از نظر ویژگی‌های نمایشگر پیش‌فرض، دل را شکست می‌دهد، اما اگر پنل با بالاترین مشخصات را انتخاب کنید – و قیمت بالاتری را بپردازید، دل برنده می‌شود.

عملکرد و کارایی

از آنجایی که دل XPS 14 به تازگی معرفی شده، هنوز مراحل آزمایش را طی نکرده، اما نوید برخی از شاهکارهای قابل احترام، حتی در پیکربندی پایه خود را می دهد.پردازنده اینتل Core Ultra 7 Processor 155H آن در مجموع 16 هسته داشته و حداکثر سرعت آن به 4.8 گیگاهرتز می رسد. به گفته دل، این پردازنده ها دارای شتاب هوش مصنوعی داخلی هستند که به معنای عمر باتری بهتر و عملکرد بهتر است.

این بدان معناست که کارهای روزانه مانند مرور وب، پردازش کلمه، ویرایش تصویر و سایر کارها باید روان و بدون سکسکه باشند. اگر دل XPS 14 را با پردازنده اینتل Core Ultra 7 Processor 165H ارتقا دهید، حداکثر فرکانس آن 5.0 گیگاهرتز است. انتخاب کارت گرافیک Nvidia GeForce RTXTM 4050 به جای کارت گرافیک Intel Arc مدل پایه، یک دستگاه کاملاً توانا در اختیار شما قرار می دهد.

دل ادعا می کند که می تواند ویدیوهای با وضوح بالا را به راحتی ویرایش و پخش کند. این سیستم ها توسط NVIDIA Studio برای مشاغلی از جمله ویرایش ویدیو، پخش زنده و رندر سه بعدی تایید شده اند. اگر این وعده های دل آشنا به نظر می رسد، به این دلیل است که اپل ادعاهای مشابهی در مورد چیپست M2 خود دارد. پس از معرفی اپل سیلیکون، بازار را برای یک حلقه باز انداخت، بنابراین به نظر می رسد دل ادعاهای جسورانه ای برای رقابت دارد.

اپل سیلیکون پس از معرفی خود پس از معرفی خود بازار را برای یک حلقه به راه انداخت، بنابراین به نظر می رسد دل ادعاهای جسورانه ای برای رقابت دارد. اما اینجا یک چیز وجود دارد؛ بنچمارک‌های ما نشان می‌دهند که مک بوک ایر M2 عملکرد تک هسته‌ای عالی دارد، اما مک بوک پرو M2 احتمالاً انتخاب بهتری برای کارهای چند هسته‌ای مانند ویرایش ویدیو است. با این حال، برای کارهای روزمره، در مرور وب، پردازش کلمه و ویرایش تصویر بسیار عالی عمل می‌کند، درست مانند مدل پایه دل XPS 14 که وعده داده است. تحت شدیدترین بارها، مک بوک ایر M2 کاملاً گرم می شد.

عمر باتری

باز هم، ما باید Dell XPS 14 را آزمایش کنیم تا مشخص کنیم در شرایط واقعی چقدر دوام می آورد. این لپ تاپ دارای یک باتری 69.5 وات ساعتی است که نزدیک به باتری 66.5 وات ساعتی مک بوک ایر M2 می باشد. دل ادعا می کند که عمر باتری “بیشتر” است، اما نه اینکه چقدر دریافت می کنید.

گزینه‌های پردازنده اینتل همراه با لپ‌تاپ نیز وعده عملکرد و عمر باتری بهتر را می دهد، اما باید ببینیم این کار چگونه انجام می‌شود. اپل ادعا می کند که می توانید تا 15 ساعت وبگردی بی سیم را از باتری خود دریافت کنید. بسته به میزان روشنایی صفحه و کارهایی که انجام می‌دهیم، حدود 10 ساعت کار روزانه قابل استفاده است. این خیلی خوب است، و می‌توانید یک روز کاری کامل را بدون شارژ مجدد پشت سر بگذارید.

کدام برای شما مناسب است؟

برای اکثر مردم، دل XPS 14 جدیدتر یک انتخاب عالی است. پورت‌ها، گزینه‌های پیکربندی و جدیدترین فناوری‌ها را دریافت می‌کنید. به راحتی می تواند کارهای روزانه را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. اگر می خواهید، می توانید آن را برای انجام کارهای فشرده نیز ارتقا دهید.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا