رم لپ تاپ با معمایی مواجه است؛ استاندارد SODIMM که اساساً شکل کوچک شده ماژول‌های رم دسکتاپ است، تقریباً 25 سال قدمت دارد و با یک دیوار سرعت آینده روبرو است. با تقاضا برای ماشین‌های نازک‌تر، سازندگان لپ‌تاپ شروع به لحیم کردن رم LPDDR مستقیماً روی مادربردها کرده‌اند یا آن را در سیستم روی چیپ های موبایلی مانند اپل سیلیکون قرار داده‌اند، که هر دو ارتقاء را غیرممکن می‌کنند.

در نمایشگاه CES 2024 در لاس وگاس، مایکرون می‌گوید که اولین شرکتی است که یک جایگزین قانع‌کننده برای بازار دارد و آن هم ماژول‌های RAM LPCAMM2 با استفاده از LPDDR5X است.  مطمئناً، این یک نام اختصاری سالاد است، اما این احتمال وجود دارد که فناوری مایکرون، همراه با سایر پیشنهادات CAMM2، ارتقا حافظه عظیمی برای لپ‌تاپ‌ها باشد.

این خبر پس از آن منتشر شد که سازمان استانداردهای JEDEC استاندارد CAMM2 را در ماه دسامبر به طور رسمی منتشر کرد و سامسونگ ادعا کرد که این اولین شرکتی بود که ماژول LPCAMM را در سپتامبر گذشته معرفی کرد. اما مایکرون و سامسونگ به تنهایی به LPCAMM نرسیدند. دل با احساس نیاز آشکار به یک چرخش جدید در طراحی‌های رم، در چند سال گذشته یک جایگزین داخلی برای SODIMM (ماژول‌های حافظه درون خطی دوگانه طرح کوچک) با نام CAMM یا ماژول حافظه فشرده فشرده توسعه داده است.

به جای حافظه های بزرگ، CAMM تراشه های حافظه را روی یک ماژول قرار می دهد که در مادربرد رایانه پیچ شده است. نتیجه حافظه ای است که فضای بسیار کمتری را اشغال می کند و این پتانسیل را دارد که سریعتر و به طور چشمگیری کارآمدتر باشد زیرا می تواند با ردیابی های کوتاه تری به CPU برسد. دل ماژول های غیر استاندارد CAMM را در Precision 7670 در سال 2022 آزمایش کرد که منجر به یک طوفان اینترنتی شد.

مایکرون ادعا می‌کند که ماژول‌هایش با رم LPDDR5X (در 16 تا 64 گیگابایت موجود است) 64 درصد فضای کمتری نسبت به حافظه SODIMM اشغال می‌کنند، 61 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در بارهای کاری ضروری PCMark 10 71 درصد سریع‌تر هستند. به گفته JEDEC، استاندارد CAMM2 هم از DDR5 برای ماشین‌های اصلی و هم از LPDDR5 و 5X برای “گستره وسیع‌تری از نوت‌بوک‌ها و بخش‌های خاص بازار سرورها” پشتیبانی می‌کند. LPDDR در لپ‌تاپ‌ها رایج‌تر بوده است، زیرا می‌تواند در سطوح کم توان کار کند و در عین حال انتقال داده با سرعت بالا را ارائه دهد.

علاوه بر مزایای سرعت و قدرت، ماژول‌های CAMM2 مجدداً درها را برای ارتقاء رم و قابلیت تعمیر برای مصرف‌کنندگان و کارکنان فناوری اطلاعات باز می‌کنند، چیزی که با رایج‌تر شدن حافظه لحیم‌شده از بین رفته است. تنها نقطه ضعف CAMM2 این است که تعویض ماژول ها نیاز به چندین پیچ دارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *