فناوری

SpaceX و T-Mobile اولین پیام‌ متنی را از ماهواره‌های استارلینک ارسال کردند

این شرکت اعلام کرد که اسپیس ایکس اولین پیام های متنی خود را که از طریق T-Mobile ارسال شده بود با استفاده از ماهواره های D2D (مستقیم به دستگاه) استارلینک خود که بیش از یک هفته پیش پرتاب شد، ارسال و دریافت کرد. این پروژه اولین بار در آگوست 2022 فاش شد، هدف این پروژه ارائه اتصال اینترنت ماهواره ای به گوشی های معمولی است تا مشتریان T-Mobile بتوانند حتی زمانی که در یک منطقه مرده زمینی هستند آنلاین بمانند.

T-Mobile گفت که قصد دارد خدمات متنی را با T-Mobile در سال 2024 به صورت عمومی راه اندازی کند و برنامه های صوتی، داده و اینترنت اشیا در سال 2025 ارائه کند. در سطح جهانی، اسپیس ایکس با Rogers کانادا، Optus استرالیا، KDDI ژاپن و دیگران همکاری می کند. این طرح به نسخه های بزرگتر و ویژه ماهواره های استارلینک با قابلیت D2D نیاز دارد. اسپیس ایکس شش مورد اول را در 2 ژانویه پرتاب کرد و آزمایشات اولیه را بدون هیچ مشکلی تکمیل کرد.

هنگامی که این طرح اعلام شد، مایک سیورت، مدیر عامل T-Mobile گفت که این فناوری مانند قرار دادن یک برج سلولی در آسمان است. او افزود که می تواند روزی مناطق مرده را از بین ببرد و به مردم این امکان را می دهد که به راحتی با عزیزانشان در تماس باشند حتی اگر در وسط اقیانوس باشند. اسپیس ایکس گفت که سیستمی که از LTE/4G (نه پروتکل‌های 5G) استفاده می‌کند، کمی پیچیده‌تر از برج‌های سلولی در آسمان است.

از آنجایی که ماهواره ها با سرعت ده ها هزار مایل در ساعت نسبت به زمین حرکت می کنند، داده ها باید به طور یکپارچه بین آنها ارسال شود. جابجایی داپلر، تاخیرهای زمان بندی و قدرت انتقال نسبتا پایین گوشی های هوشمند نیز باید در نظر گرفته شود. این دو شرکت اولین شرکتی نیستند که چنین سیستمی را آزمایش می کنند. AT&T با همکاری با متخصص ارتباطات AST SpaceMobile، اولین تماس صوتی دو طرفه ماهواره ای را در ماه آوریل در شبکه خود با موفقیت انجام داد و با تلفن هوشمند سامسونگ گلکسی S22 با شماره ای در ژاپن تماس گرفت.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا