انگار همین دیروز بود که وان پلاس 1 رونمایی شد و حالا با گذشت چند سال شاهد ورود دوازدهمین نسخه از این گوشی پرچمدار این شرکت هستیم. در سال‌هایی که گوشی‌های وان پلاس عرضه شده، آنها تقریباً نتوانسته‌اند به جایگاه برتری که برای بهترین گوشی ها اعطا شده، دست یابند. معمولاً عملکرد دوربین گوشی‌های پرچمدار وان پلاس نسبت به رقبای اصلی خود عقب‌تر است، اما وان پلاس 12 قصد دارد این مشکل را با سیستم دوربین موبایل ارتقا یافته هاسلبلد، پردازش تصویر جدیدتر و سنسور بزرگ‌تر برطرف کند.

اما فراتر از دوربین، وان پلاس 12 همچنین شاهد بازگشت شارژ بی سیم است که به ارزش کلی این گوشی می افزاید و اگر این برای متقاعد کردن شما کافی نباشد، وان پلاس 12 همچنان هزینه‌ای بیشتر از مدل سال گذشته شما نخواهد داشت. همه اینها یک استدلال قانع کننده برای وان پلاس 12 ایجاد می کند، بنابراین در نقد و بررسی به تمام جزئیات در مورد این گوشی می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 163.3 در 75.8 در 9.0 میلیمتر، 220 گرم، جلوی شیشه گوربلا گلس ویکتوس 2، فریم آلومینیوم
  • صفحه نمایش: 6.82 اینچ، LTPO AMOLED، وضوح 1440 در 3168 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز، روشنایی پیک 4500 نیت
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3
  • حافظه: 12/16/24 گیگابایت رم، 256/512 گیگابایت یا 1 ترابایت فضای ذخیره سازی
  • نرم افزار: اندروید 14، رابط OxygenOS 14 (بین المللی)، ColorOS 14 (چین)
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل f/1.6، تله فوتو 64 مگاپیکسل f/2.6، فوق عریض 48 مگاپیکسل f/2.2
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل f/2.4
  • باتری: 5400 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 100 وات، بیسیم 50 وات، معکوس 10 وات
  • متفرقه: سنسور اثرانگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، اسپیکرهای استریو، وای فای 7، بلوتوث 5.4

وان پلاس 12 در جعبه مقوایی قرمز معمولی ارائه شده و روی جعبه یک عدد بزرگ 12 روی درب و برندهای وان پلاس و هاسلبلد حک شده و در داخل آن، یک آداپتور 100 وات و یک کابل USB-A-to-C برای همراهی آن پیدا خواهید کرد.

طراحی و سخت افزار

وان پلاس 12 زبان طراحی نسخه 11 را با یک ماژول دوربین دایره ای مشابه که به طرفین رفته و در قاب آلومینیومی ترکیب می شود، باز می گرداند. این قاب دارای دکمه پاور و دکمه تنظیم صدا در سمت راست و نوار لغزنده هشدار در سمت چپ است. رنگ “سبز زمردی” واحد بررسی ما، ترکیبی از رنگ های سبز و آبی به نظر می رسد. پشت شیشه ای توسط گوریلا گلس 5 محافظت شده و دارای طرحی است که آن را شبیه یک تکه سنگ مرمر یا سنگ قیمتی می کند.

صفحه نمایش 6.8 اینچی OLED دستگاه با وضوح 3168 در 1440 پیکسل بسیار جذاب به نظر می رسد و حداکثر روشنایی 1600 نیت آن به اندازه پنل اس 24 اولترا روشن نیست، اما PWM (مدولاسیون عرض پالس) هرتز بسیار بالاتری دارد که تعداد دفعات سوسو زدن صفحه نمایش در هر ثانیه است. هرچه PWM بالاتر باشد برای چشم ما بهتر است. وان پلاس 12 دارای PWM حدود 2160 هرتز است، در حالی که سامسونگ شماره اس 24 اولترا را فاش نکرد، اما آزمایشات منتشر شده از چندین منبع نشان داد که PWM صفحه نمایش آن حدود 480 هرتز است.

به احتمال زیاد این معامله بزرگی نیست؛ PWM پایین تنها بر درصد کمی از جمعیت انسانی تأثیر منفی می گذارد. اما قابل ذکر است که صفحه نمایش گوشی های پرچمدار سامسونگ به طور مداوم در این زمینه از برندهای چینی و آیفون عقب مانده است. درست مانند پنج پرچمدار قبلی وان پلاس، پنل وان پلاس 12 در سمت چپ و راست منحنی است. این روزها استفاده از پنل منحنی در گوشی ها کمتر شده و سازنده ها روند را به سمت شکل جعبه ای با صفحات تخت سوق داده اند؛ پیکسل 8 پرو، اس 24 اولترا و شیائومی 14 پرو همگی به پنل های مسطح روی آوردند و به نظرمان اکنون طراحی وان پلاس 12 کمی قدیمی به نظر می رسد.

در دست گرفتن گوشی راحت است، چراکه با وزن 220 گرم و ضخامت 9.1 میلی متر آن بر اساس استانداردهای پرچمدار سال 2024 حجیم در نظر گرفته نشده است. با توجه به اینکه وان پلاس 12 دارای باتری 5400 میلی آمپر ساعتی است که بزرگتر از هر تلفن دیگری که  به فروش می رسد، ضخامت آن قابل توجه است. طبق معمول، در صورت استفاده از شارژر 100 واتی، این باتری بسیار سریعتر از رقبا شارژ می شود. شارژ بی سیم 50 واتی و همچنین بلندگوهای استریو وجود دارد. رتبه IP65 تنها بخشی از این گوشی است که از سایر پرچمداران برتر عقب است، زیرا اپل، سامسونگ و گوگل IP68 را ارائه می دهند.

کیفیت دوربین

وان پلاس 12 دارای سیستم لنز سه گانه است که میدان دید فوق عریض (14 میلی متر)، عریض (23 میلی متر) و تله فوتو (70 میلی متر) را پوشش می دهد. وان پلاس اولین باری که از فناوری دوربین پرسکوپ برای لنز دوربین استفاده می کند (واقعیت جالب: فناوری دوربین پرسکوپ در واقع توسط برند مادر وان پلاس، اوپو پیشگام شد).

دوربین 64 مگاپیکسلی زوم پرسکوپ شامل یک سنسور بزرگ 1/2 اینچی است که به وان پلاس 12 اجازه می دهد تا زوم 6 برابری معتبر را با کیفیتی تقریباً بدون تلفات با استفاده از برش درون سنسور انجام دهد (بزرگتر از بهترین لنز زوم ارائه شده توسط اپل، گوگل و سامسونگ تا به امروز). ثبات رنگ بدون تغییر قابل توجه، در هر چهار لنز خوب است. لنز زوم حتی در شرایط کم نور نیز خوب به نظر رسیده و دارای الگوریتم HDR جدید است.

در جای دیگر، وان پلاس 12 همان دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.6 وان پلاس اوپن را با استفاده از سنسور LYT-808 سونی به ارمغان می آورد. این یک سنسور پشته‌ای پیکسلی است، به این معنی که سنسور فوتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی را در لایه‌های جداگانه جدا می‌کند، که به سنسور نسبتا کوچک 1/1.4 اینچی اجازه می‌دهد تا نور بیشتری نسبت به اندازه‌اش جمع‌آوری کند. در عکس های گرفته شده، عملکرد دوربین اصلی وان پلاس 12 مشابه دوربین اوپن است. این بدان معناست که عکس‌ها عمدتاً خوب، با فوکوس سریع، و عمق میدان کم، به لطف دیافراگم سریع هستند.

سنسور فوق عریض وان پلاس 12 اگر غیرقابل تماشا باشد، جامد است. در طول روز، مستعد بروز هایلایت های دمنده است و در شب، نویز قابل توجه و جزئیات ملایم وجود دارد. وضوح تصویر نسبت به عکس های فوق عریض آیفون 15 پرو مکس یا اس 24 اولترا کمی برتر است، زیرا دوربین فوق عریض وان پلاس 12 از سنسور بزرگتری استفاده می کند. دوربین جلوی 32 مگاپیکسلی می تواند ویدیوهایی با کیفیت 4K بگیرد که بسیاری از گوشی های چینی بنا به دلایلی نمی توانند این کار را انجام دهند.عکس های دوربین جلو خوب هستند و نسبت به رقبای آمریکایی و کره ای، شات را کمی بیشتر روشن می کند.

عملکرد ویدیو خوب است، زیرا وان پلاس 12 می‌تواند به طور یکپارچه بین لنزها با تکان‌های کمتری نسبت به اکثر تلفن‌های اندرویدی جابه‌جا شود. لرزشگیر اپتیکال تصویر هم برای لنز اصلی و هم برای لنز زوم وجود دارد، بنابراین حتی هنگام فیلمبرداری 3X در حال حرکت، فیلم خوب گرفته می شود.  آیفون 15 پرو مکس همچنان پادشاه دوربین فیلمبرداری است و بهترین انتقال بین لنزها و تنظیم نوردهی را دارد، اما کیفیت وان پلاس 12 اصلاً ضعیف نیست. به طور کلی سیستم دوربین وان پلاس 12 بسیار عالی است و کاملاً جزو بهترین دوربین‌های گوشی‌های فروخته شده است.

نرم افزار و عملکرد

وان پلاس 12 با رابط کاربری OxygenOS 14 مبتنی بر اندروید 14 عرضه می شود، و نرم افزار وان پلاس/اوپو معمولی است: سریع، با انیمیشن های نرم. این مملو از حرکات میانبر برای فعال کردن اکشن هاست، مانند کشیدن یک دایره روی تلفن خوابیده برای باز کردن دوربین. سیستم مولتی تسکینگ آن نسبت به اندروید موجود (یا نرم‌افزار موجود در پیکسل) برتری دارد زیرا می‌تواند برنامه‌ها را در صفحه تقسیم یا یک پنجره شناور باز کند.

با این حال، وان پلاس 12 در بخش هوش مصنوعی در سال 2024 احساس کمبود می کند، چراکه امسال گوشی های عرضه شده نظیر سری گلکسی S24 با هوش مصنوعی ارائه می شوند. البته این فقط سامسونگ نیست، سری گوگل پیکسل 8 اولین تلفنی بود که با قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد عرضه شد، و شیائومی نیز با سری 14 خود که چند ماه پیش در چین عرضه شد (رونمایی جهانی ماه آینده) از این راه پیروی کرد. از آنجایی که کل دنیای اندروید ویژگی‌های مولد هوش مصنوعی را به گوشی ها می‌آورد، در اینجا کمی کمبود احساس می‌شود.

نکته اینجاست که بیشتر ویژگی‌های هوش مصنوعی سامسونگ لزوماً اختراعات سامسونگ نیستند، بلکه اختراعات گوگل هستند. Circle to search اساساً یک گوگل لنز هوشمندتر بوده که در OneUI ادغام شده است. حدس می زنیم سامسونگ، که شرکت بزرگ‌تری نسبت به وان‌پلاس است، می‌تواند گوگل را متقاعد کند تا این ویژگی‌ها را به آنها انحصار بدهد، اما واقعاً هیچ چیز مانع از حضور بسیاری از این ویژگی‌های هوش مصنوعی S24 در وان پلاس 12 نمی‌شود.

اما حداقل وان پلاس 12 همه چیزهای دیگر را میخکوب می کند. عمر باتری به لطف باتری بزرگش یکی از بهترین هایی است که در اندروید وجود دارد. این گوشی است که می تواند یک روز کامل 14 تا 15 ساعت را برای شما فراهم کند و همچنان با بیش از 20 درصد باقی مانده به پایان برسد. تراشه کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 یک سیلیکون عالی است و وان پلاس 12 کاری برای رسیدن به آن انجام نمی دهد. در واقع، محفظه خنک کننده OnePlus VC عملکرد خوبی را در ثابت نگه داشتن عملکرد حتی در جلسات بازی انجام می دهد.

پس از اجرای تمام تست‌های معمولی بنچمارک مصنوعی، می‌توانیم تأیید کنیم که اسنپدراگون 8 نسل 3 در بخش پردازش گرافیکی با میانگین سرعت 117 فریم در ثانیه با تست 3DMark Wild Life Unlimited، بی‌تفاوت نیست. امتیاز 19572 آن نیز بهتر از آنچه آیفون 15 پرو و گلکسی اس می توانند تولید کنند، است.

بنچمارک وان پلاس 12 آیفون 15 پرو
Geekbench 943 / 4,859 2,890 / 7,194
3DMark Wild Life Unlimited 117.2 فریم بر ثانیه / 19,572 94.3 فریم بر ثانیه / 15,747
Adobe Premiere Rush video transcoding (دقیقه:ثانیه) 0:59 0:25.5

نکته عجیب این است که وان پلاس 12 در تست های تک هسته ای و چند هسته ای با Geekbench امتیاز پایین تری کسب می کند (به ترتیب 943 و 4859). از آنجایی که انتظار امتیازاتی را داشتیم که از رقبای خود بیشتر شود، اما اینجا اینطور نبود. علاوه بر این، 59 ثانیه طول کشید تا وان پلاس 12 یک ویدیو را در Adobe Rush Premiere پردازش کند. با این حال، واقعاً چیز زیادی از وان پلاس 12 در زمینه عملکرد وجود ندارد به جز اینکه سریع، روان و کارآمد است.

جمع بندی

OnePlus 12 یک تلفن بسیار خوب است که تقریباً همه جنبه ها را مشخص می کند، به جز ویژگی های آینده نگر هوش مصنوعی مولد که در تلفن وجود ندارد. با قیمت 800 دلار، این کاملاً یکی از بهترین قیمت‌ها در تلفن‌های حال حاضر است. ممکن است وان پلاس با رشد برند، شخصیت متمایز خود را از دست داده باشد، اما این بدان معنا نیست که هنوز گوشی‌های عالی نمی‌سازند.

مطمئناً، OxygenOS اکنون فقط نام دیگری برای ColorOS اوپو است، اما چرا ColorOS باید چیز بدی باشد. برخی از مشکلاتی که با وان پلاس 11 داشتیم در 12 حل شده و تنها محافظ آب غیر استاندارد بوده که باقی مانده است. با این حال، وان پلاس 12 از نظر عمر باتری در میان بهترین ها قرار دارد، سریعتر از هر چیز معمولی دیگری شارژ می شود و نمایشگری دارد که HDR بیشتری نسبت به بسیاری از رقبا دارد. از بسیاری جهات بسیار عالی است و فقط در چند زمینه دارای گام های اشتباه کوچک برداشته که به نظر دلیلی برای یک توصیه است.

مزایا

  • طراحی شیک و زیبا
  • لنز زوم پریسکوپ بهتر از زوم S24 اولترا و آیفون 15 پرو مکس است.
  • باتری بسیار بزرگتر از رقبا؛ سریعتر شارژ می شود و شارژر گنجانده شده است

معایب

  • هیچ ویژگی خاص و جذاب جدیدی وجود ندارد
  • طراحی صفحه منحنی در سال 2024 منسوخ شده است
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *