در دنیایی که شکل لپ‌تاپ اغلب راکد به نظر می‌رسد، طراحی ایسوس ذن بوک دوئو کاملاً عجیب است. ایسوس با انتشار چندین فرم فاکتور غیر سنتی در طول سال ها غریبه نیست، به خصوص وقتی صحبت از کارهایی است که آنها می توانند با صفحه نمایش های بزرگتر انجام دهند، اما این یکی متفاوت است.

Zenbook DUO از بسیاری جهات همان چیزی است که سرفیس نئو منتشر نشده مایکروسافت می‌توانست باشد، و ثابت می‌کند که لپ‌تاپ دو نمایشگره فقط یک حقه نیست، بلکه برداشتی واقعاً تازه‌کننده از طراحی‌های لپ‌تاپ است. در این مقاله با ما همراه باشید تا نگاهی دقیقی به این لپ تاپ از لحاظ طراحی، عملکرد و نمایشگر و عمر باتری بیاندازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 31.3 در 21.7 در 1.99 سانتی متر، 1.65 کیلوگرم (با کیبورد)
  • صفحه نمایش: پنل لمسی OLED دوگانه 14 اینچی 3K (وضوح 2880 در 1800 پیکسل) با نرخ 120 هرتز، نسبت 16:10، زمان پاسخگویی 0.2 میلی‌ثانیه، حداکثر روشنایی 500 نیت
  • پردازنده: تا اینتل Core Ultra 9-185H
  • گرافیک: اینتل ARC
  • حافظه رم: حداکثر 32 گیگابایت LDDR5
  • حافظه ذخیره سازی: تا 2 ترابایت PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD
  • سیستم عامل: ویندوز 11
  • پورت ها: دو Thunderbolt 4 USB-C، یک USB 3.2 Gen 1 Type-A، یک HDMI 2.1، یک جک صوتی
  • باتری: 75 وات ساعت
  • متفرقه: وبکم فول اچ دی، اسپیکرهای هارمن کاردن

طراحی و کیفیت ساخت

چشمگیرترین تصویر Zenbook DUO تنظیم دو صفحه نمایش آن است، اما وقتی برای اولین بار دستگاه را باز می کنید، با یک لپ تاپ بسیار معمولی به همراه یک صفحه نمایش 14 اینچی و کیبورد و ترک پد با اندازه کامل مواجه می شوید. با این حال، هنگامی که کیبورد را جدا کردید و پایه لپ تاپ را محکم کردید، دومین نمایشگر یکسان را در زیر آن خواهید دید.

این طراحی به طور موثری دارایی صفحه نمایش شما را دو برابر می کند و به شما امکان می دهد در حین کار روی صفحه دیگر به یک صفحه ارجاع دهید. از نظر بصری، این طراحی دو صفحه‌نمایش تکراری از Zenbook DUO قبلی است که صفحه‌نمایش کوچک‌تری در بالای لپ‌تاپ داشت و صفحه‌کلید را به پایین نزدیک می‌کرد و ترک پد را به طرز نامناسبی در کنار قرار می‌داد.

همچنین ایسوس Zenbook Fold هم داشت؛ این دستگاه یک نمایشگر تاشو پیوسته که تمام بدنه لپ تاپ را در بر می گرفت و صفحه کلید و ماوس قابل جدا شدن بود، ارائه می داد. با این Zenbook DUO جدید، شما میانه ای بین این دو پیدا می کنید، و این است که این طراحی بدون شک بهتر از دو طراحی قبلی است.

برای اولین بار، گنجاندن یک کیبورد فول سایز قابل جدا شدن و یک پایه پایه داخلی به راحتی ارگونومیک لپ تاپ می افزاید، به ویژه به این دلیل که می توانید از کیبورد و ترک پد مانند یک لپ تاپ معمولی در مقایسه با Zenbook DUO قبلی استفاده کنید. علاوه بر این، دو پنل جداگانه Zenbook DUO جدید که با شیشه پوشانده شده اند، هیچ عنصر تاشو اضافی به جای نگذاشته که در مقایسه با Zenbook Fold لپ تاپ قابل اعتمادتر و بادوام تری خواهد بود.

کیک استند احتمالاً جنبه مورد علاقه ما در این طراحی می باشد، و دلیل آن معنای ارگونومی است. جدا کردن کیبورد و نگه داشتن لپ تاپ در جایی که نمایشگر اصلی در سطح چشم است، یک تغییر بازی است. در طول جلسات کاری طولانی در پشت صفحه، به مرور زمان کمتر احساس فشار خواهید کرد، و این فقط یک چیز بسیار ظریف است که تجربه محاسباتی راحت‌تری را تضمین می‌کند.

از نظر عملی، ممکن است از خود بپرسید که آیا داشتن این فرم فاکتور دارای اشکالاتی است، به خصوص از نظر سفر با آن، اما صادقانه بگوییم، جای نگرانی زیادی وجود ندارد. این لپ‌تاپ در مقایسه با سایرین کمی ضخیم‌تر بوده و 1.46 سانتی‌متر بدون کیبورد و حدود 2 سانتی‌متر با کیبورد می باشد، اما از نظر وزن، Zenbook DUO حدود 1.65 کیلوگرم وزن داشته که با سایر دستگاه‌های هم‌رده خود برابری می‌کند.

صفحه نمایش

Zenbook DUO دارای دو نمایشگر OLED ASUS Lumina است که با Dolby Vision و Pantone Validated تایید شده و طیف رنگی 100 درصد DCI-P3 درجه سینما را ارائه می‌کند. هر دو نمایشگر دارای رزولوشن 2880 در 1800 و نرخ رفرش 120 هرتز هستند که تصاویری واضح و حرکت صاف را تضمین می کند. این صفحه‌نمایش‌ها نه تنها رنگ‌های زنده را به ارمغان می آورند، بلکه دارای گواهینامه VESA DisplayHDR True Black 500 هستند که آنها را برای مصرف محتوا عالی می‌کند.

انتخاب پنل های یکسان برای هر دو نمایشگر یکی از بهترین مزایای این لپ تاپ است. هیچ تفاوتی در کیفیت وجود ندارد، بنابراین اگر برای دقت رنگ به آنها تکیه می کنید، می توانید با هر دو نمایشگر به یک اندازه رفتار کنید. بنابراین دقیقاً چه کاری می توانید با این تنظیمات صفحه نمایش دوگانه انجام دهید؟ پاسخ به این سوال به معنای واقعی کلمه هر چیزی است که شما می خواهید. هنگامی که کیبورد را جدا می کنید، لپ تاپ به طور خودکار صفحه نمایش ثانویه را روشن می کند و ویندوز آن را به عنوان یک صفحه نمایش ثانویه در نظر می گیرد، بنابراین می توانید آن را گسترش دهید.

همچنین می‌توانید دستگاه را در کنار هم قرار دهید تا نمایشگرهای عمودی دوگانه در کنار یکدیگر داشته باشند. چیزی که در مورد این فرم فاکتور مورد پسند بوده، این است که لزوما چیز جدیدی برای کامپیوتر به ارمغان نمی آورد. شما می توانید هر کاری که این نمایشگر دوگانه می تواند انجام دهد، فقط با وصل کردن لپ تاپ به یک مانیتور خارجی یا تنظیم صفحه نمایش دوگانه برای دسکتاپ خود انجام دهید. با این حال، به دلیل داخلی بودن، جنبه حمل و نقل این ستاپ عالی است. ایسوس چند ویژگی را برای استفاده از صفحه نمایش دوگانه در نظر گرفته، مانند گزینه اشتراک گذاری که در آن می توانید یکی از نمایشگرها را برگردانید تا فرد مقابل شما بتواند آنچه را که می بینید، ببیند.

کیبورد، ترک پد و پورت ها

در گزینه های اتصال Zenbook DUO کوتاهی نشده و دو پورت Thunderbolt 4، یک HDMI 2.1، یک USB 3.2 Gen 1 Type-A و جک صوتی ترکیبی را ارائه می دهد. این بدان معنی است که شما تعادل مناسبی بین هر دو دستگاه جانبی مدرن و قدیمی بدست می آورید. از نظر تجربه صفحه‌کلید و ترک‌پد، این یکی از زمینه‌هایی بود که نگران آن بودیم که این طراحی صفحه‌نمایش دوگانه را در بر بگیرد، اما خوشبختانه این یک تجربه تایپ عالی در بر داشت.

Zenbook DUO مجهز به صفحه کلید ASUS ErgoSense قابل جدا شدن با اندازه کامل است که تجربه تایپ کردن را مانند هر لپ تاپ دیگری ایسوس ارائه می دهد. با حرکت کلید 1.4 میلی متری و نور پس زمینه، صفحه کلید مانند هر Zenbook دیگر احساس می شود. در مقایسه با لپ‌تاپ‌های رقیب مانند مک‌بوک‌های اپل یا سرفیس‌های مایکروسافت، کلیدها کمتر قابل لمس هستند. با این حال، به طور کلی یک تجربه تایپ عالی است.

نکته جدید برای چیدمان صفحه کلید گنجاندن کلید ویندوز کوپایلت است که به شما امکان می دهد کوپایلت داخلی ویندوز را در هر صفحه احضار کنید،  صفحه‌کلید تاچ‌پد هم قرار دارد، و این صفحه‌کلید باز هم شبیه به ترک‌پد دیگر در مجموعه لپ‌تاپ‌های ایسوس بوده، که می‌توان گفت عالی است. در مقایسه با چیدمان تنگ و موقعیت نامناسب ترک‌پد قبلی Zenbook DUO، این صفحه از نظر ارگونومی بسیار بهتر است.

این واحد جداشدنی از طریق پین‌های پیگو و آهن‌ربا به لپ‌تاپ متصل می‌شود و وقتی به لپ‌تاپ وصل می‌شود، استفاده از دستگاه مانند هر لپ‌تاپ دیگری روی پای شما بسیار سنتی به نظر می‌رسد و هنگامی که می خواهید آن را جدا کنید، برای جفت شدن خودکار با لپ تاپ به بلوتوث متکی است. هنگامی که بلافاصله پس از جدا کردن شروع به استفاده از لپ‌تاپ می‌کنید، ممکن است از نظر ترک پد و صفحه‌کلید با تاخیر مواجه شوید. با این حال، در استفاده عمومی، تاخیر بسیار کم و غیر قابل توجه است.

عملکرد و عمر باتری

Zenbook DUO با پردازنده اینتل Core Ultra 9-185H، حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و 2 ترابایت PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD، یک نیروگاه کاملاً قدرتمند است. گنجاندن پردازنده‌های Intel Meteor Lake با واحد پردازش عصبی، محاسبات هوش مصنوعی با تأخیر کم را تضمین می‌کند، اما مزیت اصلی که متوجه آن خواهید شد، کارایی تراشه است، که برای لپ‌تاپ‌هایی که پنل‌های دوگانه 3K 120 هرتزی را تغذیه می‌کنند، بسیار مهم است.

واحد ما یک پیکربندی پیشرفته با Core Ultra 9-185H و 32 گیگابایت رم است و عملکرد بسیار خوبی دارد، اگرچه ممکن است برخی از عوامل محدود کننده برای روشن کردن دو نمایشگر با وضوح و نرخ تازه سازی بالا وجود داشته باشد. در Geekbench 6، لپ‌تاپ امتیاز 2294 در تک هسته‌ای و 10231 در چند هسته‌ای و در PCMark10 میانگین امتیاز 6296 را به دست آورد.

برای گیگ بنچ، Zenbook DUO در مقایسه با Ultra 7-155H لپ تاپ Zenbook 14 OLED که امتیاز 11121 را کسب کرد، به طور شگفت‌آوری در چند هسته‌ای امتیاز کمتری کسب کرد. ما گمان می‌کنیم که این امتیاز کمی پایین‌تر، حداقل برای آزمایش ما، به این دلیل است که این دستگاه در مقایسه با لپ‌تاپ‌های معمولی فشار بیشتری دارد، زیرا علاوه بر خنک نگه داشتن چیپست، باید نمایشگر دوم را نیز در نظر بگیرد.

با این حال، در استفاده روزمره، عملکرد Zenbook DUO بسیار خوب است. استفاده ما شامل مرور وب، مصارف رسانه ای یوتیوب و نتفلیکس، کدنویسی و ویرایش عکس ها در ادوبی فتوشاپ و لایت روم بود و لپ تاپ این فعالیت ها را به آرامی و با حداقل لکنت یا تاخیر انجام می داد. با این حال، شایان ذکر است که لپ‌تاپ همچنان می‌تواند از صدای فن قابل شنیدن، حتی در هنگام مرور وب، رنج ببرد. اگرچه به لطف کیک استند، می توانید مقداری از بار حرارتی شاسی را کاهش دهید.

یکی دیگر از مزایای این فرم فاکتور این است که شما گرمای معمولی را در زیر عرشه در هنگام کار سنگین احساس نمی کنید زیرا وقتی صفحه کلید را جدا می کنید، هیچ یک از آن گرما منتقل نمی شود، که بسیار خوب است.  Zenbook DUO به باتری 75 وات ساعتی مجهز است و از شارژ سریع پشتیبانی می کند و تنها در 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ می شود.

عمر باتری این لپ تاپ حدود 10 ساعت است، اما بسته به میزان استفاده شما، به خصوص با نمایشگر ثانویه، احتمالاً کمی کمتر از این مقدار مصرف خواهید کرد. هنگام استفاده یک روز معمولی از مرور وب، پخش محتوا، کدنویسی و ویرایش عکس، با هر دو نمایشگر، حدود شش تا هفت ساعت قبل از نیاز به وصل شدن شارژ داشت، که در مقایسه با سایر لپ تاپ های ایسوس مانند لپ تاپ که حدود 9 تا 10 ساعت طول می‌کشید، بسیار کمتر است.

جمع بندی

ایسوس Zenbook DUO ثابت می‌کند که شکل لپ‌تاپ از بن‌بست برای نوآوری در طراحی دور است. اگر به دنبال لپ‌تاپ‌هایی هستید که قالب را شکسته و تجربه‌ای خلاقانه از دو صفحه نمایش را ارائه دهد، ایسوس Zenbook DUO یک انتخاب قانع‌کننده است. طراحی منحصربه‌فرد، سخت‌افزار قدرتمند و عمر باتری طولانی آن، لپ تاپ را به گزینه‌ای عالی برای مولتی تسکینگ، تولید محتوا و هر کسی که به دنبال افزایش بهره‌وری خود بوده، تبدیل کرده است.

مزایا

  • نمایشگرهای عالی
  • صفحه کلید قابل جدا شدن و ترک پد قابل استفاده
  • انتخاب پورت همه کاره

معایب

  • عمر باتری با حالت نمایش دوگانه ممکن است دچار مشکل شود
  • عملکرد ممکن است توسط فرم فاکتور نمایش دوگانه مانع شود
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *