هدف مشترک تمام سرمایه‌گذارانی که در بازار سرمایه فعالیت‌ می‌کنند، کسب سود و بازدهی مطلوب است. سرمایه گذاران در این بازار می توانند در دارایی‌های مختلفی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام شرکت‌های مختلف، گواهی سپرده کالایی و … سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت‌های مختلف با فرض سود‌ده بودن فعالیت‌های خود، هر ساله در پایان سال مالی خود، مبلغی را تحت عنوان سود به ازای هر سهم (EPS) شناسایی می‌کنند. این شرکت‌ها نیز می‌توانند بخشی از سود ذکرشده را میان سهامداران خود به صورت نقدی تقسیم می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی سود تقسیمی سهام و نکات پیرامون آن بپردازیم.

مفهوم مجمع و انواع آن

به گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مجمع گفته می‌شود که در این جلسه، گزارش‌هایی در مورد فعالیت‌ها و وضعیت شرکت ارائه می‌گردد و همچنین تصمیم‌گیری‌های جدیدی نیز در صورت نیاز اتخاذ خواهد شد.

با توجه به نوع تصمیمات، اهداف و زمان برگزاری، مجمع عمومی شرکت‌ها می‌تواند در سه نوع مجمع عمومی عادی، مجمع‌عمومی مؤسس و مجمع‌عمومی فوق‌العاده برگزار گردد.

شرکت‌ها و سازمان‌ها مطابق با قانون، وظیفه دارند تا زمان مشخصی بعد از پایان سال مالی خود مجمع عمومی عادی سالیانه را تشکیل دهند. این مجمع که سالی یک‌بار و با حضور سهامداران‌ هر شرکت تشکیل می‌شود. سهامداران در این جلسه به تصویب صورت‌های مالی شرکت و میزان سود نقدی تقسیمی میان سهامداران، معرفی برنامه‌های شرکت برای سال‌ مالی آینده و ارائه گزارش فعالیت‌های شرکت در سال مالی قبل می‌پردازند.

میزان سود نقدی که به ازای هر سهم، به سهامداران تخصیص داده می‌شود، سود تقسیمی هر سهم (Dividend Per Share) یا DPS نامیده می‌شود. به افرادی که هنگام برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه آن سهم را در اختیار داشته باشند، سود مجمع تعلق خواهد گرفت. حتی اگر شخصی یک روز پیش از برگزاری مجمع، سهامی را خریداری کرده باشد نیز می‌تواند در زمانبندی مشخص شده، سود سهام خود را دریافت کند.

نحوه‌ی اطلاع از زمان پرداخت سود مجمع

شرکت‌ها موظفند که اطلاعات، اخبار مهم و صورت مالی خود را در سامانه کدال بارگذاری کنند تا امکان دسترسی به این اطلاعات برای همه افراد فراهم باشد. بنابراین برای کسب اطلاع از زمان پرداخت سود نیز باید به سایت کدال به نشانی codal.ir مراجعه نمود و در قسمت جست‌وجوی اطلاعیه، نام شرکت یا نماد بورسی را وارد کرده و در قسمت نوع اطلاعیه نیز گزینه «زمانبندی پرداخت سود» را انتخاب کرد. بعد از انجام این کار، قابلیت دانلود و مشاهده پیوست‌های اطلاعیه و جدول زمانبندی پرداخت سود سهام، امکان‌پذیر خواهد بود.

نحوه دریافت سود مجمع

بر اساس قوانین موجود، سود مجمع تمام افرادی که احراز هویت سجام خود را انجام داده باشند، از طریق سامانه سجام و به شماره حساب ثبت شده در این سامانه واریز خواهد شد. در این روش دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک وجود ندارد.

اما اگر افرادی هنوز سجامی نشده‌ باشند، شرکت‌ها می‌توانند سود مجمع را از روش‌های دیگری مانند واریز به شماره حساب معرفی‌شده افراد به شرکت و مراجعه سهامدار به شعب بانک برای دریافت سود سهام خود، در اختیار سهامداران قرار دهند.

در صورتی که واریز سود از طریق سجام به صورت خودکار انجام نشود و یا تا پایان مهلت مقرر شده برای دریافت سود خود اقدامی انجام ندهید، مبلغ سود شما از بین نمی‌رود و به عنوان طلب شما از شرکت باقی خواهد ماند و برای دریافت مطالبات خود، می‌توانید با امور سهامدارن شرکت در ارتباط باشید.

تاثیر تقسیم سود مجمع بر قیمت سهم

معمولا دو روز قبل از برگزاری مجمع عادی سالیانه، نماد متوقف می‌گردد. همچنین تقسیم سود نقدی باعث تعدیل قیمت سهام نیز خواهد شد، به عبارت ساده‌تر، میزان سود نقدی پرداخت شده از قیمت سهم کاسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و پس از آن نماد بدون دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

سامانه ذینفعان

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه از سوی سپرده گذاری مرکزی به منظور ارائه خدمات به سهامداران، کارگزاری‌ها و ناشران ایجاد شده است. در این سامانه امکان بررسی سودهای مجمع تعلق گرفته و پرداخت شده به سهامداران وجود دارد و این مورد باعث سهولت کار افراد خواهد شد.

برای ورود به این سامانه باید ثبت نام و احراز هویت سجام انجام داده باشید و پس از ورود به آدرس ddn.csdiran.ir با انتخاب گزینه دارا، به بخش «گزارش سود‌های تعلق گرفته از سال ۹۶ به بعد» مراجعه کنید و تمامی سودهای مجامع خود را بررسی کنید.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *