در اوایل سال جاری در ژانویه، ایلان ماسک اعلام کرد که شرکت فناوری عصبی او نورالینک سرانجام اولین تراشه N1 خود را در مغز یک بیمار انسان کاشته است. ماسک بعداً در فوریه پستی به اشتراک گذاشت که بیمار در حال پیشرفت است و فقط با افکار می تواند ماوس کامپیوتر را حرکت دهد. اکنون ویدیویی از بیمار در حال بازی شطرنج آنلاین با استفاده از ذهن خود منتشر شده است.

یک ویدیوی پخش زنده که توسط حساب رسمی نورالینک به اشتراک گذاشته شده، نولاند آربو 29 ساله را نشان می دهد که در حال بازی شطرنج روی لپ تاپ خود و حرکت مکان نما تنها با استفاده از دستگاه نورالینک است. نولاند آرباگ ظاهراً هشت سال پیش پس از بروز حادثه‌ای از گردن به پایین فلج شده بود. او در ژانویه سال جاری از نورالینک ایمپلنت دریافت کرد و روز بعد از عمل از بیمارستان مرخص شد.

آرباگ در این ویدیو با اشاره به روش ایمپلنت گفت: جراحی فوق العاده آسان بود. من به معنای واقعی کلمه یک روز بعد از بیمارستان مرخص شدم و هیچ اختلال شناختی نداشتم. او می‌گوید که ایمپلنت به او اجازه بازی شطرنج را نیز داده است. او خاطرنشان کرد که پیش از این از ابزارهای کمکی دیگری مانند کنترل‌کننده‌های دهانی (mouthsticks) استفاده می‌کرده است، اما ایمپلنت نورالینک دوره‌های بازی طولانی‌تر و همچنین امکان بازی آنلاین را برای او فراهم کرده است. او افزود که می‌تواند حدود هشت ساعت بدون نیاز به شارژ، از ایمپلنت استفاده کند. مشخص نیست که عملیات شارژ کردن ایمپلنت چگونه انجام می‌شود.

پس از اینکه نورالینک در سال گذشته شروع به جذب داوطلبان کرد، آرباگ اولین بیمار انسانی بود که این ایمپلنت را دریافت کرد. این شرکت پیش‌تر رابط مغز و رایانه را روی حیوانات از جمله شامپانزه‌ها آزمایش کرده بود. در این ویدیو، آرباگ نشان می‌دهد که تجربه‌اش با کاشت ایمپلنت مغزی، علی‌رغم برخی مشکلات اولیه، تاکنون مثبت بوده است. او می‌گوید: این کامل نیست، می‌توانم بگویم که ما به برخی مشکلات برخورد کرده‌ایم. من نمی‌خواهم مردم فکر کنند که این پایان راه است. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما تا کنون زندگی من را تغییر داده است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *