سخت افزار

کوالکام در حال توسعه اسنپدراگون ایکس پلاس برای لپ تاپ است

پاییز گذشته، کوالکام ارتقای بزرگی را برای تراشه‌های لپ‌تاپ خود با اسنپدراگون ایکس الیت معرفی کرد. در حالی که ما هنوز منتظر آن پردازنده‌ها هستیم تا راه خود را به دستگاه‌های خرده‌فروشی باز کنند، امروز کوالکام خط تولید خود را با اسنپدراگون ایکس پلاس گسترش می‌دهد. شبیه به X Elite، تراشه X Plus بر اساس همان لیتوگرافی 4 نانومتری و معماری هسته Oryon مبتنی بر Arm مانند برادرش ساخته شده است.

تفاوت این است که تراشه جدید قرار است در لپ‌تاپ‌های معمولی کمی مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده شود، و به همین دلیل تنها دارای 10 هسته پردازشی (در مقایسه با 12 برای X Elite) و سرعت کلاک کاهش یافته (3.4 گیگاهرتز در مقابل 3.8 گیگاهرتز برای X Elite) است. این موقعیت بسیار شبیه کاری است که رقبای کوالکام برای مدتی انجام می دادند.

با این حال، چیزی که تغییر نکرده، این است که درست مانند X Elite، واحد Hexagon NPU تراشه X Plus همان 45 ترافلاپس عملکرد یادگیری ماشین را ارائه می دهد. این امر به ویژه قابل توجه است زیرا مایکروسافت اخیراً پیشنهاد کرده که لپ‌تاپ‌ها به حداقل 40 ترافلاپس نیاز دارند تا بتوانند عناصر مختلف سرویس هوش مصنوعی کوپایلت خود را روی دستگاه اجرا کنند.

کوالکام همچنین ادعاهای بزرگی در مورد بهره وری انرژی دارد و گفته می شود تراشه X Plus در مقایسه با Intel Core Ultra 7 155H زمانی که هر دو تراشه با وات یکسانی کار می کنند، 37 درصد عملکرد سریع تر CPU را ارائه می دهد. و زمانی که کوالکام در برابر سایر تراشه‌های مبتنی بر Arm قرار می‌گیرد، می‌گوید X Plus حدود 10 درصد سریع‌تر از پردازنده M3 اپل در وظایف CPU چند رشته‌ای است. متأسفانه انتظار نمی رود که X Plus تا نیمه دوم سال 2024 در دستگاه های خرده فروشی نمایش داده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا