آیا اخیراً یک کلیپ ویدیویی تصادفی دیده‌اید و می‌خواهید ویدیوی کامل را پیدا کرده و تماشا کنید؟ یا آیا اخبار فوری در مورد یک حادثه در یک ویدیو شنیده اید و می خواهید صحت آن را بررسی کنید؟ مهم نیست که چرا می خواهید منبع یک ویدیو را کشف کنید، راه های مختلفی برای انجام آن وجود دارد.

در حالی که برخی از این روش ها به کار دستی نیاز دارند، برخی دیگر از ابزارهای پیشرفته برای تسهیل فرآیند استفاده می کنند. در زیر، روش‌های برتری را که می‌توانید برای ردیابی منبع یک ویدیو در اینترنت استفاده کنید، بررسی می‌کنیم.

1. بررسی دستی منبع ویدیو

انجام جستجوی دستی در گوگل، بینگ، یاندکس و موتورهای جستجوی مشابه راهی آسان برای یافتن اینکه یک ویدیو از کجا آمده است. علیرغم اینکه این روش ساده است، روش قابل اعتمادی نیست و می تواند زمان زیادی را در حین پیمایش در تعداد زیادی از نتایج جستجو صرف کند. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که ویدیو را پیدا کنید.

برای یافتن منبع یک ویدیو با استفاده از این روش، ابتدا باید به دنبال سرنخ هایی در داخل آن بگردید، مانند موضوع ویدیو، نام افراد ذکر شده در ویدیو، یا برخی دیالوگ ها از فیلمنامه. به عنوان مثال، اگر ویدیویی را دیده اید که نشان می دهد چگونه گوشت در یک کارخانه فرآوری می شود، ممکن است یکی از مدیران کارخانه که نامش ذکر شده، در این ویدیو دیده شود. می توانید از این اطلاعات و سایر سرنخ ها مانند نام کارخانه به عنوان مبنای جستجوی خود استفاده کنید.

هنگامی که این نکات را جمع آوری کردید، می توانید با استفاده از موتور جستجوی انتخابی خود، آنها را برای جستجوی ویدیو ترکیب کنید. سپس، به نتایج جستجویی که موتور جستجو ارائه می دهد نگاه کنید تا ببینید آیا می توانید ویدیوی مناسب را پیدا کنید.

2. استفاده از ابزار Advanced Video Search Tool

با استفاده از اطلاعاتی که از ویدیو جمع آوری کرده اید، می توانید منبع ویدیو را با استفاده از ابزار جستجوی پیشرفته ویدیوی گوگل جستجو کنید. لازم است چند کلمه از متن ویدیو وارد کنید، زبان، تاریخ انتشار و چند گزینه دیگر را انتخاب کنید. سپس، این ابزار بر اساس ورودی شما، ویدیوهای مرتبط را به شما نشان می دهد.

برای یافتن منبع ویدیو با استفاده از ابزار جستجوی پیشرفته ویدیویی ارائه شده توسط گوگل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابزار Advanced Video Search را باز کنید.
  • فیلدها را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده قبلی پر کنید.
  • ویدیوها را بر اساس زبان، مدت زمان، زمان و غیره فیلتر کنید تا نتایج جستجوی خود را محدود کنید.
  • بر روی دکمه Advanced Search کلیک کنید.

گوگل نتایج مرتبط با جستجوی شما را به شما نشان می دهد، بنابراین آنها را بررسی کنید و ببینید آیا ویدیوی مورد نظر خود را پیدا کرده اید یا خیر.

3. جستجوی معکوس یک ویدیو با استفاده از اسکرین شات

جستجوی معکوس ویدیو با استفاده از اسکرین شات مسلماً محبوب ترین و مفیدترین راه برای یافتن منبع ویدیو است. این روش از شما می‌خواهد که از یک ویدیو اسکرین‌شات بگیرید و آنها را در یک موتور جستجوی تصویر معکوس آپلود کنید، جایی که الگوریتم رنگ، پیکسل‌ها و سایر عناصر را شناسایی می‌کند و سعی می‌کند مکان ویدیو را پیدا کند.

پس از گرفتن تصاویر، می توانید تصاویر را با جستجوی عکس معکوس گوگل یا خدمات مشابه ارائه شده توسط بینگ، Prepostseo، IDQB و غیره جستجو کنید. گزینه‌های دیگر عبارتند از Berify که یک تصویر را به صورت معکوس در چندین موتور جستجو به طور همزمان جستجو می‌کند، Tineye و برنامه‌های جستجوی عکس معکوس موجود در اندروید و آی او اس، مانند گوگل لنز. فقط اسکرین شات ها را در هر یک از این ابزارها آپلود کنید و ببینید آیا می توانند شما را به ویدیوی مورد نظرتان هدایت کنند یا خیر.

4. استفاده از عناصر روی صفحه برای یافتن منبع ویدیو

عناصر روی صفحه در یک ویدیو همچنین می توانند به شما کمک کنند تا به منبع نزدیکتر شوید. اکثر صفحات و حساب‌های آنلاین تصادفی ویدیوهای گرفته شده از منابع دیگر را بدون تغییر چیزی بازنشر می‌کنند. بنابراین، اگر ویدیو لوگوی ناشر اصلی خود یا نام یک برند قابل مشاهده است، می توانید از آن اطلاعات برای یافتن منبع استفاده کنید. از این رو، به ویدیو توجه کافی داشته باشید و هر عنصر روی صفحه را که پیدا کردید، یادداشت کنید.

اگر نام یا لوگوی برند را در ویدیو پیدا کردید، بدانید که متعلق به کدام برند است و از پروفایل های رسانه های اجتماعی آن بازدید کنید. احتمال زیادی وجود دارد که ویدیو را در آنجا پیدا کنید. به همین ترتیب، می توانید از عناصر بصری دیگر برای مکان یابی ویدیوها استفاده کنید.

5. یافتن منبع ویدیو با استفاده از افزونه Fake News Debunker

عمدتاً توسط روزنامه نگاران برای یافتن منبع خبری استفاده می شود، همچنین می توانید خلاقانه از افزونه Fake News Debunker برای مکان یابی منابع ویدیویی استفاده کنید.

در ادامه نحوه استفاده از افزونه به شرح زیر است:

  • به صفحه افزونه Fake News Debunker بروید و آن را به مرورگر خود اضافه کنید.
  • پس از اضافه شدن، روی افزونه کلیک کنید، سپس روی Open Toolbox کلیک کنید.
  • پس از آن، به تب Video بروید و به بخش Keyframes بروید، جایی که می توانید ویدیو را بخش بندی کنید.
  • یا لینک ویدیو را پیست کنید یا در قسمت Source of video دانلود و آپلود کنید. سپس، گزینه Submit را بزنید تا ابزار فریم هایی را از هر دنباله ویدیو به عنوان اسکرین شات استخراج کند.
  • روی هر یک از آن اسکرین شات ها کلیک راست کنید، منوی Fake news debunker را از منوی زمینه باز کنید و موتور جستجوی دلخواه خود را انتخاب کنید.
  • به نتایج جستجو نگاه کنید و ببینید آیا موتور جستجو می تواند مکان ویدیو را پیدا کند یا خیر. اگر جستجوی معکوس در یک موتور جستجو شکست خورد، از دیگری استفاده کنید.

استفاده از تصاویر با عناصر بصری بیشتر و محتوای واضح تر به موتورهای جستجو کمک می کند تا فیلم های مرتبط را سریعتر پیدا کنند. بنابراین، تصویری را که می‌خواهید جستجوی معکوس کنید، با دقت انتخاب کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *