انویدیا چندین سال است که تمرکز زیادی بر ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گذاشته است. آخرین به‌روزرسانی درایور انویدیا (551.23) با افزودن ویژگی جدیدی برای دارندگان RTX که به طور خودکار ویدیوهای SDR آنلاین را در مانیتورها و لپ‌تاپ‌های سازگار با HDR10 به HDR تبدیل می‌کند، قدمی فراتر گذاشته است.

این ویژگی جدید یک سال پس از راه‌اندازی RTX Video Super Resolution توسط انویدیا (که در درایور جدید نیز به‌روزرسانی شد) ارائه می‌شود که نشان می‌دهد علاقه روزافزون این شرکت به بهبود کیفیت تصویر برای کاربران چه در حال بازی و چه فقط در حال گشت و گذار در وب هستند. متأسفانه، ویژگی جدید فقط برای دارندگان RTX در دسترس است، اما دلیل خوبی برای این وجود دارد.

کارت‌های Nvidia RTX حاوی هسته‌های تنسوری هستند که متفاوت از هسته‌های شیدر FP32 سنتی در گرافیک شما عمل می‌کنند. هسته های تنسور به طور خاص برای انجام محاسبات پیچیده و ضرب ماتریس طراحی شده اند. به عبارت دیگر، آنها برای اجرای وظایف و برنامه های هوش مصنوعی مانند ارتقاء مقیاس ویدیو، بخش هایی از خط لوله DLSS و بسیاری موارد دیگر بسیار مناسب هستند.

هسته های تنسور را می توان در هر مدل RTX از سری RTX 20 پیدا کرد، اما انویدیا تا همین اواخر از آنها به طور کامل از پتانسیل خود استفاده نکرده بود. در حالیکه این شرکت بسیاری از ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی را برای بازی، مانند Deep Learning Super Sampling (DLSS) یا Deep Learning Dynamic Super Resolution (DLDSR) توسعه داده، که باعث بهبود نرخ فریم و بهبود کیفیت تصویر در بازی‌ها می‌شود. این ویژگی‌های جدید غیربازی برای کاربرانی که می‌خواهند تجربه بهتری از تماشای آن را داشته باشند و در عین حال از پخش ویدیو نیز استفاده می‌کنند، توسعه داده شده است.

پس چرا SDR به HDR اینقدر مهم است؟ بیش از 90 درصد ویدیوهای آپلود شده در اینترنت به صورت SDR هستند و به دلیل محدودیت در مدیریت فضای رنگی، اگر سازندگان محتوا ویدیوهای HDR را آپلود کنند، اغلب در نمایشگرهای SDR که توسط اکثر مخاطبانشان استفاده می‌شود بد به نظر می‌رسند. علاوه بر این، پایپ لاین ضبط و ویرایش HDR برای سازندگان ذاتاً پیچیده‌تر از استفاده از خط لوله استاندارد SDR است. اینجاست که جدیدترین فناوری انویدیا برای صرفه جویی در روز برای کاربران RTX با مانیتورهای HDR وارد می شود.

با ویژگی جدید RTX HDR Enhance همراه با رزولوشن قبلی RTX Super انویدیا، کاربران اکنون می‌توانند از هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت ویدیوهای قدیمی‌تر تا 4K استفاده کنند و سپس برای بهبود کیفیت تصویر، HDR را روی ویدیوها اعمال کنند. با این حال، این ویژگی‌ها فقط در مرورگرهای وب مبتنی بر کرومیوم مانند گوگل کروم و مایکروسافت اج در دسترس هستند. در مقابل، به نظر می رسد که پخش کننده رسانه ای محبوب VLC در حال حاضر فقط می تواند از RTX Super Resolution استفاده کند.

نحوه فعال کردن RTX Video HDR و RTX Super Resolution

قبل از اینکه بتوانید از این ویژگی جدید استفاده کنید، باید برخی از تنظیمات را در تب سیستم ها Nvidia Control Panel تغییر دهید:

  • به آخرین درایورهای Nvidia، نسخه فعلی 551.23، به روز رسانی کنید.
  • برنامه Settings رایانه خود را باز کرده و به System > Display بروید و مطمئن شوید که HDR برای نمایشگر شما فعال است.
  • Nvidia Control Panel را باز کنید و روی تب Adjust Video Image Settings کلیک کنید.
  • برای فعال کردن HDR و Video Super Resolution، کادر را علامت بزنید.
  • از طریق هر مرورگر مبتنی بر کرومیوم مانند گوگل کروم یا مایکروسافت اج، ویدیوهای پخش آنلاین را همانطور که معمولاً انجام می دهید مشاهده کنید.

RTX Video HDR چقدر خوب است؟

در حین آزمایش ویژگی جدید، تفاوت در کیفیت تصویر ویدیوهای با نور خوب ظریف اما همچنان قابل توجه بود. با این حال، هنگام تماشای ویدیوها با نور ضعیف، تفاوت شب و روز بود. صحنه های تاریک در یک صفحه نمایش SDR اغلب قبل از فعال کردن نرم افزار به سختی قابل مشاهده بودند. با این حال، فعال کردن پیشرفت‌های HDR به ما این امکان را داد تا جزئیات پیچیده‌ای را در صحنه ببینیم که در غیر این صورت پنهان بودند.

هر دو RTX Super Resolution و RTX Video HDR مزایای ظریفی را در صورت استفاده به تنهایی ارائه می دهند، اما وقتی با هم ترکیب شوند، ویدیوها کمتر تار می شوند، واضح تر می شوند و رنگ و اشباع بیشتری دارند. بنابراین اگر کارت RTX دارید، دلیلی وجود ندارد که نخواهید این کارت را امتحان کنید. ویژگی های جدید تقویت شده با هوش مصنوعی انویدیا یک ارتقاء شگفت انگیز کیفیت زندگی برای کاربران دسکتاپ و لپ تاپ و با رقابت فعلی شرکت های فناوری برای توسعه فناوری جدید هوش مصنوعی در سریع ترین زمان ممکن است.

انویدیا مطمئناً آستین‌های خود را بالا می‌کشد و نه تنها با خط جدید کارت‌های گرافیک خود نوآوری کرده، بلکه ویژگی‌های مفید و معنی‌داری را برای کاربران فعلی پیاده‌سازی می‌کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *