Claude 3 یک خانواده از سه مدل هوش مصنوعی چندوجهی است که توسط Anthropic برای جایگزینی سری Claude 2 از مدل‌های هوش مصنوعی توسعه یافته می باشد. می توان گفت Claude 3 پاسخ Anthropic به Gemini و GPT-4 است. Claude 3 که در سه نسخه Haiku، Sonnet و Opus منتشر شده، با ترتیب روزافزون هوش، اولین مدل هوش مصنوعی چندوجهی شرکت و نشان دهنده جهش قابل توجهی از سری Claude 2 است.

اکنون، اگر تا به حال نام چت ربات هوش مصنوعی Claude را نشنیده باشید، قابل درک است. Claude و مدل های زیربنایی آن از وضعیت فوق ستاره ChatGPT یا جذابیت برند گوگل Gemini برخوردار نیستند. با این حال، Gemini بدون شک یکی از پیشرفته ترین چت ربات های هوش مصنوعی در جهان است که در چندین زمینه کلیدی از ChatGPT بسیار تحسین شده بهتر عمل می کند.

برای قدردانی از Claude 3، مهم است که به شکست های مدل های قبلی نگاه کنیم:

  • تکرارهای قبلی کلود به دلیل رویکردی بیش از حد به ایمنی هوش مصنوعی شهرت داشت. به عنوان مثال، ویژگی‌های ایمنی Claude 2 به قدری فشرده بودند که چت ربات از بسیاری از موضوعات اجتناب می‌کرد، حتی موضوعاتی که هیچ مشکل ایمنی واضحی نداشتند.
  • همچنین مشکلاتی با پنجره زمینه مدل وجود داشت. وقتی از یک مدل هوش مصنوعی می‌خواهید چیزی را توضیح دهد یا مثلاً یک مقاله طولانی را خلاصه کند، تصور کنید که فقط می‌تواند چند پاراگراف از مقاله را در یک زمان بخواند. این محدودیت از اینکه چه مقدار متن می تواند در یک زمان در نظر بگیرد “Context Window” نامیده می شود. نسخه‌های قبلی Claude با 200 هزار توکن (معادل 150000 کلمه) پنجره زمینه ارائه می‌شد. با این حال، این مدل عملاً قادر به مقابله با این مقدار متن در یک حرکت بدون فراموش کردن بخش‌هایی از آن نبود.

اکنون مشکلات به طور کامل یا حداقل تا حدی با انتشار Claude 3 برطرف شده است.

چه کاری می توانید با Claude 3 انجام دهید؟

دقیقاً مانند اکثر مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی، Claude 3 می‌تواند پاسخ‌های درجه یک برای پرس و جوهای مختلف در زمینه‌های مختلف ایجاد کند. خواه به حل سریع یک مشکل جبر، یک آهنگ کاملاً جدید نوشته شده، یک مقاله عمیق پیش نویس، کد نوشته شده برای نرم افزار، یا تجزیه و تحلیل مجموعه داده های عظیم نیاز داشته باشید، Claude 3 با این شرایط سازگار است.

اما اکثر مدل‌های هوش مصنوعی در حال حاضر در این وظایف خوب هستند، پس چرا از Claude 3 استفاده کنیم؟ پاسخ ساده است؛ Claude 3 فقط یک مدل هوش مصنوعی دیگر نیست که در این کارها خوب عمل می کند، بلکه پیشرفته ترین مدل هوش مصنوعی چندوجهی آزادانه است که می توانید در هر کجای اینترنت دریافت کنید. با این حال Gemini رقیب GPT-4 که بسیار مورد ادعای گوگل قرار گرفته، عملکرد چشمگیری در تست های بنچمارک دارد.

با این حال، Anthropic ادعا می کند که Claude 3 در چندین کار با یک حاشیه قابل توجه از آن بهتر عمل می کند. در حالی که نتایج بنچمارک چیزی است که ما اغلب باید با یک دانه نمک از آن استفاده کنیم، ما هر دو مدل هوش مصنوعی را مورد آزمایش قرار دادیم و برتری مدل Claude 3 در چندین مورد مهم بسیار واضح بود. بنابراین، Claude 3 به شما امکان می دهد بیشتر کارهایی را که می توانید با Gemini و GPT-4 انجام دهید (منهای تولید تصویر) بدون پرداخت هزینه اشتراک انجام دهید.

Claude 3 در مقابل ChatGPT

یک راه سریع برای آزمایش عملکرد یک مدل هوش مصنوعی این است که بررسی کنید چقدر در برابر بهترین های بازار: GPT-4 قرار می گیرد.  هنگامی که با رشته ای از وظایف برنامه نویسی شروع کردیم، Claude 3 با توانایی GPT-4 در تمام وظایف برنامه نویسی اولیه ارائه شده مطابقت داشت و حتی در برخی از آن ها بهتر عمل کرد.

در حالی که فقط اصول پایه آزمایش شد، نسخه قبلی Claude به طور قابل توجهی در انجام کارهای مشابه مهارت کمتری داشت. به عنوان مثال، زمانی که از هر دو مدل خواستیم یک برنامه لیست کارهای ساده بسازند، Claude در همه موارد شکست خورد، در حالی که ChatGPT عملکردی پنج ستاره را در آن زمان ارائه داد. با آخرین نسخه، Claude 3 در هر سه موردی که آزمایش کردیم، یک برنامه لیست کارهای با عملکرد بهتر تولید کرد. در اینجا نتیجه GPT-4 است که از شما خواسته می شود یک برنامه لیست کارها ایجاد کنید.

و در اینجا نتیجه Claude 3 است که از آن خواسته می شود همین کار را انجام دهد.

هر دو برنامه تا حدی کاربردی بودند، اما واضح است که Claude 3 در این مورد بهتر عمل کرده است. پس از آزمایش‌های پیچیده‌تر برنامه‌نویسی، Claude در چندین مورد مدل بهتری بود، در حالی که GPT-4 نیز برنده‌های خود را داشت. در حالی که نمی توانیم به طور قطعی بگوییم Claude 3 در منطق برنامه نویسی بهتر است، اگر فاصله زیادی بین این دو مدل وجود داشت، تقریباً به طور قطع این شکاف کاهش می یافت.

برای آزمایش توانایی‌های تشخیص تصویر، چندین تصویر از ساختمان‌های بلند محبوب در سراسر جهان به ChatGPT و Claude داده شد. ChatGPT همه 20 آنها را به درستی شناسایی کرد، در حالی که Claude 3 نتوانست برخی از آنها را شناسایی کند. ChatGPT به وضوح در این کار بهتر است، اما با توجه به اینکه Claude 3 اولین تلاش آنتروپیک برای ساخت یک مدل هوش مصنوعی چندوجهی است، خروج بدی نبود.

اگرچه مدل‌های معروفی مانند گوگل Palm 2 و متعاقباً Gemini، همیشه به‌عنوان رقبای بالقوه GPT-4 معرفی شده‌اند، ما همواره معتقد بوده‌ایم که هوش مصنوعی کمتر شناخته‌شده Claude احتمالاً از زمان عرضه اولیه‌اش در مارس 2023 این افتخار را خواهد داشت. پس از چند ماه و چندین بار تکرار در طول خط، کلود 3 دقیقاً شبیه قاتل GPT-4 است که پیش‌بینی می شد. اگر کاربر سنگین چت بات هستید اما چت ربات هوش مصنوعی Claude را امتحان نکرده اید، ابزار هوش مصنوعی بسیار تاثیرگذاری را از دست داده اید که می تواند بهره وری شما را افزایش دهد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *