نرم افزار و اینترنت

گوگل Chrome OS 72 را با قابلیت های فراوان منتشر کرد

گوگل به تازگی نسخه پایدار بیلد 72 سیستم عامل Chrome OS را با قابلیت و بهبود عملکرد منتشر کرد. کاربران با نصب این آپدیت به نسخه 72.0.3626.97 (نسخه پلتفرم: 11316.123.0, 11316.123.1) ارتقا پیدا می کند.

در این بروزرسانی، قابلیت هایی نظیر سیستم دستیار صوتی یکپارچه، پخش ویدیو تصویر در تصویر، تغییرات در UI Cast و بهبود امنیت را برای کاربر به ارمغان می آورد. دستیار صوتی گوگل اسیستنت اکنون برای تمام کروم بوک ها در دسترس خواهد بود. دستیار صوتی گوگل اکنون از سمت چپ پایین (مشابه پیکسل بوک) کنار رفته و در مرکز صفحه با یک پنجره ای بزرگتر (شبیه آنچه در پیکسل اسلیت است) نمایش داده می شود. کاربران همچنین می توانند دستیار را به نوار کوچکی شکل minimize کنند.

کاربران می توانند با گفتن عبارت  Hey Google یا Ok Google دستیار صوتی را فعال کرده و با گفتن کلماتی اقدام به جستجوی آن کنند. همچنین یک آیکون چرخ دنده کنار آیکون میکروفون قرار داده شده به کاربر اجازه می دهد تا به تنظیمات Assistant دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، برگه تنظیمات اندروید در کروم OS با طراحی همانند پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال و آیکون های رنگی تم متریال همراه شده است.

رابط کاربری Cast تغییر یافته و اکنون به جای باز کردن نوار آبی رنگ در مرکز صفحه، در حال حاضر در گوشه سمت راست بالا با رابط کاربری سفید قرار گرفته است. انتخاب منبع (دسکتاپ، تب، فایل) دیگر یک رابط کاربری جداگانه نبوده و به صورت منوی کشویی نشان می دهد. علاوه بر این لیست تمام دستگاه ها همراه با آیکون به راحتی نمایشگرها، اسپیکرها و گروه ها را شناسایی می کند.

تنظیمات مربوط به گذرواژه ها، متدهای پرداخت، آدرس ها و موارد دیگر تغییر یافته و دیگر در زیر گزینه های People نبوده و به بخش جدید Autofill انتقال داده شده است. قابلیت تصویر در تصویر هم اکنون در مرورگر کروم در دسترس قرار گرفته است. اکنون می توانید با فعال کردن آن در یوتیوب استفاده کنید، در حالیکه سایر سایت های دیگر از قابلیت پشتیبانی نمی کنند. قابلیت PiP هم اکنون به طور پیش فرض روی کروم OS فعال بوده و قادر خواهید که یک فایل در لوکال را روی مرورگر با این قابلیت مشاهده کنید.مانند سایر پلتفرم ها، دکمه «تصویر در تصویر» در گوشه پایین ویدیوها وجود دارد. از سوی دیگر ویژگی های جمع و جور نظیر پخش/مکث، دکمه بستن و تغییر اندازه پنچره در PiP وجود دارد.

قابلیت بعدی USBGuard است که برای جلوگیری از حملات مخرب، دستگاه را در هنگام قفل بودن، از خواندن پرینتر ها، اسکنرها و سایر دستگاه های ذخیره ساز از طریق درگاه USB منع می‌کند. هنگامی که کاربران دوباره به دستگاه های Chrome OS خود دسترسی پیدا می کنند، اتصال برقرار می شود. برای فعال/غیرفعال سازی این ویژگی کافیست که به مسیر chrome://flags/#enable-usbguard بروید.

از دیگر تغییرات اعمال شده در این بیلد می توان به بهینه سازی حالت تبلت مرورگر کروم برای دستگاه لمسی، اضافه شدن یک صفحه درباره ژست های لمسی ساخته شده برای آموزش صفحه ChromeVox، دسترسی به برنامه اندرویدی با استفاده از direct /storage و MediaStore APIs، امکان دسترسی فایل های ذخیره شده Backup و Sync از طریق My Drive/Computers در برنامه File App اشاره کرد.

گفتنی است که نسخه 72 سیستم عامل کروم هم اکنون در دسترس قرار گرفته و بزودی برای تمامی کروم بوک ها عرضه می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا