گوگل امروز با انتشار پستی در وبلاگ خود، اولین نسخه بتا از بیلد مربوط به نسخه Q از سیستم عامل موبایل اندروید را معرفی کرد. در حال حاضر، این نسخه بتا برای تمامی دستگاه های پیکسل از جمله Pixel, Pixel XL, Pixel 2, Pixel 2 XL, Pixel 3, or Pixel 3 XL منتشر شده است.

به گفته گوگل، نسخه نهایی سیستم عامل موبایل در سه ماهه چهارم سال 2019 یعنی تا قبل از اتمام تابستان سال 1398 به صورت عمومی عرضه می شود و باز هم طبق معمول دستگاه‌های پیکسل اولین نسخه‌ها را دریافت خواهند کرد و پس از آنها محصولات دیگر شرکت‌ها به مرور به این نسخه‌ها بروز می‌‍شوند.

کاربران برای نصب این نسخه می‌توانند به‌صورت دستی این کار را انجام دهند یا اینکه با عضویت در بخش آزمایشی اندروید، این نسخه را مستقیما از جانب گوگل دریافت کنند. در اندروید Q شاهد قابلیت‌های جدیدی هستیم که از بین آن‌ها می‌توانیم به پشتیبانی از حالت تاریک گسترده، پشتیبانی از گوشی‌های تاشو و کنترل بیشتر بر مجوزهای اپلیکیشن‌ها اشاره کنیم. البته به خاطر داشته باشید که این نسخه در اصل برای توسعه‌دهندگان عرضه شده است. گوگل همواره با این کار، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که ماه‌ها قبل از عرضه نسخه نهایی اندروید، سازگاری اپلیکیشن‌های خود را در برابر نسخه‌ی جدید اندروید مورد بررسی قرار دهند.

علاوه بر آن گوگل قابلیت‌های جذابی را نیز به این نسخه خواهد آورد. یکی از این قابلیت‌ها افزایش کیفیت افکت بوکه در عکس‌های گرفته شده با دستگاه است به مدد استفاده از APIهای عمق میدان داینامیک این شرکت بدست خواهد آمد. همچنین گوگل امکان اشتراک گذاری سریعتر و اختصاصی را به نرم‌افزارهای دیگر می‌دهد.

این قابلیت به صورت مستقیم در منوی اشتراک‌گذاری ظاهر می‌شود و شباهت بسیار زیادی به آنچه پیش از این در قابلیت اشتراک‌گذاری سریعتر محصولات دیگر شرکت‌ها مانند سامسونگ دیده بودیم است. البته باید به این مورد اشاره کنیم که این رونمایی تنها یک بخش از کار است و مسلماً در آینده گوگل قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری از این نسخه از سیستم عامل موبایلی خود ارائه خواهد کرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *