بیماری آلزایمر، یک اختلال عصبی است که در آن مرگ سلول های مغزی باعث کاهش حافظه و کاهش قدرت شناختی می شود. بیماری آلزایمر علائم و نشانه هایی دارد که با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می کند.

حال محققان به منظور پیشگیری از آن، یک بازی ویدیویی با نام Sea Hero Quest ساختند که حجم قابل توجهی داده در اختیار محققان می‌گذارد که با استفاده از آن می‌توانند در آینده روش‌های جدیدی برای مداوای این بیماری از بین برنده حافظه انسان بیابند. این بازی که می توان بر روی تبلت و یا گوشی هوشمند و هدست واقعیت مجازی تجربه کرد با مشارکت Deutsche Telekom آلمان، گروه تحقیقاتی CNRS فرانسه و دانشگاه کالج بریتانیا لندن و دانشگاه شرق انگلیس توسعه یافته است. براساس گزارشات، تاکنون بیش از 4.3 میلیون کاربر در سراسر جهان این بازی را دانلود کرده اند.

هدف این بازی هدایت یک کشتی کوچک از میان موانع مختلف دریایی و رسیدن به نقطه هدف از مسیر از قبل تعیین شده است. کاربران باید برای کسب موفقیت کوتاه‌ترین راه را برای رسیدن به مقصد از میان موانع پیدا کنند. شیوه مسیریابی افرادی که در ابتدای ابتلاء به آلزایمر هستند بدتر و ضعیف‌تر از افراد عادی است و همین مساله به شناخت دقیق‌تر مشکلات آنها کمک می‌کند.

در آزمایش هایی که با داوطلبان در خیابان های پاریس و لندن انجام شد، مشخص شد که توانایی های ناوبری کاربر درون بازی با توانایی های آنها در محیط های واقعی در ارتباط است. محققان مدعی هستند داده‌هایی که از طریق اجرای این بازی در عرض دو دقیقه جمع آوری می‌شود معادل ۵ ساعت داده‌ای است که از طریق بررسی‌های آزمایشگاهی به دست آید. میزان اجرای بازی از زمان عرضه تا به حال برابر با ۱۱۷ سال بوده که به معنای ۱۷۶۰۰ سال اطلاعات تحقیقاتی در مورد بیماری آلزایمر است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *