شرکت خودروسازی نیسان به تازگی از نسل دوم فناوری خودران ProPilot رونمایی کرده و خودروهای سری اسکای لاین برای بازار ژاپن استفاده خواهد کرد. این فناوری که ProPilot 2.0 نان داشته شامل رانندگی بدون استفاده از دست نیز می‌شود البته فقط در بزرگراه‌ها و در شرایطی خاص قابل استفاده خواهد بود. به‌گفته‌ شرکت نیسان، این فناوری برای عبور از ورودی‌ها و خروجی‌ها طراحی‌ شده و به راننده اجازه می‌دهد که در بزرگراه‌ها با چند لاین مختلف سبقت بگیرند و از خط خود خارج شوند.

هنگامی که راننده به یک راه فرعی می‌رسد یا قصد سبقت‌گرفتن از یک خودروی کندتر را دارد، سیستم به‌صورت هوشمند با استفاده از اطلاعات مسیریابی ماهواره‌ای و دوربین‌های ۳۶۰ درجه، بهترین زمان برای خروج از راه یا سبقت‌گرفتن از خودروی کندتر را پیش‌بینی می‌کند. ترکیب دوربین‌ها، رادار‌ها، سونارها، GPS و داده‌های نقشه‌ای با وضوح بالا، اطلاعات محیط اطراف خود و موقعیت خودرو را به‌صورت لحظه‌ای شناسایی می‌کنند.

برای استفاده از این سیستم راننده نخست باید مقصد خود را در سیستم وارد کند تا بتواند مسیر را مشخص کند. در مرحله بعد نوتیفیکیشن های صوتی و بصری به راننده کمک می‌کنند. از این نقطه به بعد سیستم کمک می‌کند خودرو در وسط لاین حرکت کند و فاصله‌ای ایمن با خودروی جلویی داشته باشد. راننده می‌تواند دست‌های خود را از روی فرمان بردارد و جالب آنکه خودرو در لاین مورد نظر به حرکت ادامه می‌دهد.

میزان هوشیاری و توجه راننده، با استفاده از دوربین قرار‌گرفته در قسمت بالایی داشبورد کنترل می‌شود. برای سبقت‌گیری هوشمند، خودروی کناری باید کندتر از سرعت تنظیم‌شده در کروز کنترل سیستم ProPilot حرکت کند و Q50 بتواند امکان سبقت‌گیری را شناسایی کند. در این صورت، راننده می‌تواند با فشردن دکمه‌ای، خودرو را در حالت سبقت‌گیری خودکار قرار دهد؛ اما هر دو دست راننده باید روی فرمان قرار بگیرد.

به‌گفته‌ نیسان، هنگامی که دست‌های راننده روی فرمان قرار داشته باشد، خودرو به‌صورت هوشمند به خط سبقت وارد می‌شود. حالت مشابهی برای تعویض خطوط هم وجود دارد که راننده با انتخاب حالت خاص و قراردادن دست‌ها روی فرمان، قابلیت تعویض خط را فعال می‌کند. سپس خودرو شرایط محیط را شناسایی می‌کند و در صورت ایمن بودن شرایط، خط را تعویض می‌کند. هنوز مشخص نیست چه زمان این سیستم در خودروهای دیگر نیسان نیز عرضه می‌شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *