صوتی و تصویری

گوگل توسعه پروژه فناوری RCS را برعهده گرفت

سرویس های پیام رسان گوگل در گذشته با شکست مواجه شده اند؛ با این حال این غول جستجوی اینترنتی سرمایه گذاری زیادی روی فناوری RCS کرده است. فناوری Rich Communication Services یا به اختصار RCS، نسخه قدرتمندتر پیام رسان موجود روی گوشی های اندرویدی محسوب می شود. پس از توقف توسعه پیام رسان Allo، گوگل رسما اعلام کرد تمرکز خود را روی فناوری RCS قرار می دهد.

بر اساس گزارش جدید، از ماه جاری، کاربران گوشی های اندرویدی در کشورهای انگلستان و فرانسه قادر خواهند بود از سرویس گفتگوی RCS شرکت گوگل استفاده کنند. قرار است تا انتهای سال 2019، پشتیبانی از این سرویس برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی ساکن کشورهای بیشتری فراهم شود. گوگل بدون انتظار برای توسعه این فناوری توسط اپراتورهای موبایل سراسر دنیا، تصمیم گرفته فناوری RCS را یک تنه برای دنیای اندروید توسعه بدهد.

نزدیک ترین رقیب RCS در بازار، سرویس iMessage اپل است که به صورت پیش فرض در اختیار کاربران سیستم عامل iOS قرار دارد. گوگل فناوری RCS را به صورت پیش فرض در اختیار کاربران قرار نمی دهد بلکه از آن ها می خواهد به این سرویس بپیوندند. یکی از محدودیت‌های فناوری RCS در مقایسه با نرم افزارهای پیام رسان مبتنی بر بستر اینترنت، عدم پشتیبانی از رمزنگاری انتها به انتها است. برای بسیاری از کاربرانی که به حفظ حریم خصوصی اهمیت زیادی می‌دهند، این مهم‌ترین دلیل تاکید بر استفاده از پیام رسان‌هایی همچون واتس اپ و تلگرام به جای ارسال پیامک است. گوگل تصمیم دارد این بخش از محدودیت تکنولوژی آر سی اس را نیز برطرف کند.

خوشبختانه برای استفاده از سرویس جدید نیازمند نصب برنامه جدیدی نبوده و امکان استفاده از قابلیت‌های آن از طریق نرم افزار Messages امکان‌‌پذیر است. این اپلیکیشن رسمی گوگل برای ارسال پیامک بوده و قابلیت‌های متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران ساکن کشورهایی که گوگل فناوری RCS را برای اولین مرتبه در آن‌ها آزمایش خواهد کرد، به زودی در برنامه Messages گوشی اندرویدی خود پیغامی مبنی بر تمایل یا عدم تمایل به ثبت نام در سرویس RCS Chat دریافت خواهند کرد. RCS Chat نامی است که گوگل روی سرویس اختصاصی مبتنی بر فناوری RCS خود نهاده است.

این فناوری راه طولانی در پیش دارد. مسلما تا زمانی که این ویژگی در اختیار کاربران در چندین کشور قرار نگیرد، سهم آن در بازار افزایش پیدا نمی کند. انتظار می رود عملکرد این سرویس با گذر زمان، بهبود پیدا کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا