بعد از کش و قوس‌های فراوان و تأیید قانونی بودن فعالیت تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت، هیئت وزیران در جلسه روز گذشته خود به صورت رسمی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده یا همان ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را قانونی اعلام کرده و به عنوان یک فعالیت صنعتی که با اخذ مجوز از وزارت صمت اداره می‌شود موافقت کرد.

دولت به این موضوع اشاره کرده که استفاده از ارزهای دیجیتال ریسک های مخصوص به خود را دارد که شامل حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی شود. با توجه به این موضوع، افراد خود باید ریسک معامله با ارزهای دیجیتال را بپذیرند. لازم به ذکر است؛ استفاده از ارزهای دیجیتال برای مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

دولت اعلام کرده استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند فعالیت های صنعتی دیگر، مشمول مالیات خواهد بود. در این میان باید به معافیت از مالیات ماینرها نیز اشاره کرد. در صورتی که شرکتی بتواند ارز دیجیتال صادر کند و ارز حاصل از آن را به چرخه اقتصادی کشور برگرداند، مشمول مالیات نمی شود.

لازم به ذکر است در کنفرانس خبری ظهر روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت نیز اعلام شده بود که فعالیت تولیدکنندگان ارز دیجیتال با رعایت قواعد و قوانین مصوب می‌تواند بدون مشکل ادامه پیدا کند. ربیعی در این راستا به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت:

در جلسه هیات دولت تصمیم بر آن ششده که نقاط غیرقانونی جمع‌آوری شود و شهرک‌هایی پیش‌بینی می‌شود که در آن افراد با استفاده از گاز نیروگاه‌هایی ایجاد می‌کنند و با استفاده از آنها خودشان ارز تولید می‌کنند. اما نرخ گاز برای این افراد یارانه‌ای نخواهد بود.

اما نکته‌ای که در تصمیم جدید دولت مشخص نشده وضعیت تولیدکنندگان ارز دیجیتال به صورت محدود و خانگی است. در این حالت به نظر این دسته از تولیدکنندگان بیت کوین و امثال آن باید فکری به حال کسب و کار خود بکنند چرا که چند روز پیش نیز مجوزهای لازم برای ورود به مراکزی که ارز دیجیتال را به صورت غیرقانونی و بدون مجوز استخراج می‌کنند نیز صادر شده و حالا مشخص نیست که این افراد چطور می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

باید دید این تصمیم دولت و همچنین وضع مالیات روی استخراج ارزهای دیجیتال، چه واکنشی از سوی ماینرها در پی دارد. همانطور که می دانید، استخراج رمز ارزها نیاز به برق زیادی دارد که با توجه به نرخ پایین آن در کشور، بسیاری مشغول به ماینینگ هستند. در همین راستا، باید منتظر اعلام قیمت دقیق برق برای این صنعت جدید در کشور باشیم. گفته شده قیمت برق برای استخراج رمز ارزها برابر با قیمت برق صادراتی است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *