فناوری

هواوی میت 30 از خدمات و اپلیکیشن‌های گوگل محروم شد

همانطور که احتمالا می‌دانید، طبق شایعات مطرح شده در تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) گوشی‌های هواوی میت ۳۰ رسما معرفی می‌شوند. این دو گجت، مهم‌ترین پرچم‌داران هواوی هستند که بعد از آغاز تحریم آمریکا علیه این شرکت چینی معرفی خواهند شد. حالا سخنگوی گوگل به خبرگزاری رویترز اعلام کرده که این گوشی‌ها برای تبعیت از تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل استفاده کنند. از آنجایی که هواوی میت ۳۰ گجت‌های تازه‌نفسی محسوب می‌شوند و قبل از آغاز تحریم‌ها وجود خارجی نداشته‌اند، گوگل برای ارائه‌ مجوزهای اندروید باید از دولت آمریکا جواز رسمی دریافت کند.

این بدان معناست که میت 30 و احتمالاً سایر محصولات آتی هواوی مانند میت ایکس که همین حالا هم در عرضه ان تاخیر زیادی ایجاد شده با محدودیت قابل توجهی در هنگام عرضه به بازار روبرو هستند که شامل عدم بهره‌مندی از برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل خواهد بود. البته، هواوی همچنان قادر به استفاده از اندروید بوده که سیستمی متن‌باز و رایگان است. همچنین، این شرکت می‌تواند از سرویس‌های گوگل مانند Google Play Store استفاده کند. هواوی تصریح کرد چنانچه دولت آمریکا اجازه دهد، این شرکت همچنان به استفاده از اندروید خواهد پرداخت و در غیر این‌صورت، به توسعه‌ سیستم‌عامل خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی گوگل ارائه‌ چنین درخواستی برای دولت آمریکا را نه تایید و نه تکذیب کرده است اما لازم به ذکر است که این شرکت قبلا اعلام کرده که خواستار ادامه همکاری با هواوی است. اگر این خبر صحت داشته باشد، گوشی‌های هواوی میت ۳۰ با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. شاید هواوی این دو گجت را در بازارهای بین‌المللی بدون پلی استور گوگل عرضه کند یا شاید هم این گوشی‌ها فقط در کشور چین روانه‌ی بازار شوند که کاربران آن به فقدان سرویس‌های گوگل عادت دارند. سیستم‌عامل اختصاصی هواوی موسوم به هارمونی هم اگرچه از لحاظ تئوری می‌تواند جایگزین اندروید شود، ولی هواوی بارها و بارها اعلام کرده که حداقل در سال جاری چنین قصدی را ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا