روز گذشته فضاپیمای تجاری شرکت بوئینگ موسوم به استارلاینر سوار بر موشک اتلس ۵ از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. این پرواز آزمایش پرواز مداری (Orbital Flight Test) نام گرفته و یک آدمک فضانورد موسوم به Rosie نیز همراه این فضاپیما بود.

بوئیگ ساعاتی پس از ارسال این فضاپیما متوجه مشکلی در سیستم نرم افزاری این فضاپیما شد و اعلام کرد به دلیل ایجاد این مشکل این فضاپیما که اولین پرواز آزمایشی خود را انجام می‌دهد وارد مدار اشتباه خواهد شد و بنابراین به ایستگاه فضایی بین‌المللی نخواهد رسید. قرار بود این فضاپیما امروز، به ایستگاه فضایی متصل شود.

جیم بریدن استاین (Jim Bridenstine) مدیر اجرایی ناسا می‌گوید این مشکل در سیستم اتوماسیون بوده و اگر کپسول استارلاینر سرنشین داشت، احتمالا آنها می‌توانستند مشکلات به وجود آمده را برطرف کرده و کپسول فضایی را به مدار درست هدایت کنند.‌ با این حال مقامات ناسا خوشبینانه به این اشتباه نگاه می‌کنند و می‌گویند: امروز چیز‌های زیادی درست انجام شد و این دقیقا همان دلیلی است که ما تست انجام می‌دهیم.

البته ناسا کپسول استارلاینر را رها نمی‌کند و از مدت اقامت این کپسول در فضا نهایت استفاده را برده و اقدام به جمع‌آوری داده خواهد کرد. در نهایت نیز ناسا قصد دارد آن را در پایگاه فضایی «White Sand Space Harbor» در نیومکزیکو بنشاند. سریع‌ترین زمانی که ناسا می‌تواند این کار را انجام دهد روز یکشنبه است. در ادامه بوئینگ قصد دارد تا مشخصات مدار را دوباره بررسی کرده و کپسول را برای پرتاب مجدد آماده کند.

پروژه استارلاینر بوئینگ با پروژه کرو دراگون کمپانی اسپیس ایکس در یک راستا قرار داشت. البته چندی پیش این پروژه‌ها به نوعی رقابت تبدیل شده بودند که اسپیس ایکس توانست در آن پیروز شود و کپسول‌های خود را به صورت موفقیت‌آمیز را به ISS بفرستد. در نتیجه به نظر می‌رسد که بوئینگ در حال تلاش برای رساندن خود به اسپیس ایکس باشد، ولی باید کمی بیشتر صبر کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *