کمپانی هلندی Hydraloop که در نمایشگاه CES امسال از سیستم بازیافت آب خانگی خود به نام هیدرالوپ (Hydraloop) رونمایی کرد. دستگاه تصفیه آب هیدرالوپ توانایی تصفیه 95 درصد آب حمام و 50 درصد آب ماشین ظرفشویی را دارد؛ یعنی به کمک آن می توان 85 درصد از آب مورد نیاز برای مصارف خانگی را تأمین کرد.

تصفیه کننده آب خانگی Hydraloops به اندازه‌ یک یخچال فریزر است و به سیستم آبرسانی خانگی منزل شما وصل خواهد شد. وقتی متصل شد، وارد فاضلاب خروجی شده و به چند روش مختلف به پردازش آن می‌پردازد. آن‌ها شامل ته‌نشینی (Fedimentation)، شناورسازی (Flotation)، شناورسازی با هوای محلول (Dissolved air flotation) و گندزدایی (Foam fractionation) می‌شوند. سپس آب تحت درمان توسط یک بیوراکتور هوازی پردازش می‌شود و سرانجام با اشعه ماوراء بنفش ضدعفونی خواهد شد. مسلماً این موارد استفاده‌ زیادی دارد، اما این نوع تصفیه‌ها اغلب در مراکز تصفیه آب ترکیبی و در مقیاس‌های بزرگی انجام می‌شوند. البته آب تصفیه شده قابل شرب نیست ولی می توان از آن برای دستشویی، ماشین ظرفشویی، استخر، آبیاری، شستشوی ماشین و مصارف غیرشرب دیگر استفاده کرد.

دستگاه یاد شده آب تصفیه شده را با دمای اتاق تحویل می دهد که به صرفه جویی در مصرف انرژی منجر می شود. این یعنی در مناطقی که دمای هوا کمتر است، نیازی به گرم کردن آب نیست. شرکت سازنده اضافه می کند که این دستگاه به تنهایی سالانه حداکثر 600 کیلو وات ساعت در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

راه حل چند مرحله‌ای شرکت هیدرالوپز محرمانه است و می‌تواند راه حل برجسته‌تری از فیلتر کردن زباله‌های جامد از آب یا استفاده از مواد شیمیایی برای استریل کردن آن باشد. هر دو این روش‌ها نیازمند هزینه‌ نگهداری منظم بیشتری هستند و شاید مناسب صاحب خانه‌هایی که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند نباشند. گفته می‌شود قیمت این تصفیه کننده 4 هزار دلار است. گرچه هیدرالوپز ارزان قیمت نیست، اما با کاهش هزینه‌های ماهانه آب، سرمایه‌ی خرج شده به مرور زمان به حساب شما باز خواهد گشت.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *