اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۱ کامپیوترهای مک را برای نخستین بار همراه با چیپست ARM وارد بازار کند. طبق پیش بینی ها این شرکت در چارچوب پروژه ای به نام Kalamata سه پردازنده جدید را برای کامپیوترهای مک در دست توسعه دارد. این تراشه‌ها بر پایه پردازنده A14 طراحی خواهند شد. توان پردازشی آی‌فون‌های سال 2020 اپل نیز از طریق تراشه A14 تامین می‌شود. با این‌حال تراشه‌های ویژه کامپیوترهای مک که بر پایه پردازنده A14 طراحی می‌شوند؛ از توان پردازشی بسیار بالاتری برخوردار خواهند بود.

از مدت‌ها قبل گفته می‌شود که اپل در حال توسعه پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM برای جایگزینی تراشه‌های اینتل است که در حال حاضر در کامپیوتر های مک مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایعات مربوط به این موضوع به حداقل سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد و اخیرا تعداد گزارش‌های مربوط به عرضه نخستین کامیپوترهای مک مجهز به تراشه اختصاصی در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ بسیار بیشتر شده است.

مهاجرت اپل از تراشه های اینتل به ARM می‌تواند کنترل بیشتری روی سخت افزار آن ایجاد کند. بد نیست اشاره کنیم که اینتل به سختی می‌تواند عملکرد تراشه‌های تولیدی خود را در هر نسل آن‌ها به میزان قابل توجهی بهبود بدهد و اپل با مهاجرت به طراحی‌های ARM این فرصت را پیدا خواهد کرد که هزینه تولید خود را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

بر اساس ادعای گزارش، نخستین نمونه از این تراشه‌های سه‌گانه مجهز به 8 هسته با کارآیی بالا (و اسم رمز Firestorm) و حداقل 4 هسته کم‌توان (با اسم رمز Icestorm) جهت بهره‌وری بیش‌تر است. دومین مدل مجهز به بیش از 12 هسته پردازشی خواهد بود. جهت مقایسه جالب است بدانید که تراشه فعلی A13 اپل با وجود بهره‌گیری از طراحی 6 هسته‌ای تمامی رقبای خود را پشت سر گذاشته است.

همچنین طبق گزارشات، تراشه های جدید مک توسط شرکت TSMC روی فرایند لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می شوند. این تراشه‌ها با وجود ادغام واحد پردازش مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU) در قالب مجموعه‌ای یکپارچه، الگویی از پیاده‌سازی یک سیستم کامل بر روی تراشه به‌شمار می‌روند و از این منظر مشابه با تراشه‌های فعلی سری A هستند. کامپیوترهای مک مبتنی بر پردازنده های ARM همچنان سیستم عامل macOS را اجرا خواهند کرد و خبری از iOS در آنها نخواهد بود. این در واقع همان رویکردی است که مایکروسافت با پردازنده های ARM کوالکام در مورد لپ تاپ های ویندوزی اتخاذ کرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *