کوالکام به تازگی از جدیدترین تراشه خود با نام اسنپدراگون 690 رونمایی کرده است. این اولین تراشه از سری 6 تراشه‌های پردازنده کوالکام است که به فناوری 5G مجهز شده است. این تراشه بر پایه تراشه اسنپدراگون 675 و با معماری 8 نانومتری توسعه یافته و مودم X51 که در دل آن جای گرفته را می‌توان نقطه عطفی بر محصولات کوالکام در حوزه میان‌رده دانست.

اسپدراگون 690 اصلاحات متعددی نسبت به چیپست‌های فعلی سری 6 داشته و به گفته کوالکام عملکرد پردازنده مرکزی 20 درصد بهتر و رندر گرافیکی آن 60 درصد سریع تر از چیپست اسنپدراگون 675 است. پیش‌بینی کارشناسان این است که شرکت‌هایی که تمرکز بیشتری بر روی محصولات میان‌رده دارند، مثلاً شارپ، TCL، HMD، LG و موتورولا مشتریان اصلی این تراشه خواهند بود.

اسنپدراگون 690 به لطف بهره مندی از مودم جدید اسنپدراگون X51 و با توجه به اینکه چیپست‌های سری 6 معمولاً در گوشی‌های میان رده و اقتصادی به کار می‌روند، پشتیبانی از شبکه 5G را برای طیف گسترده‌ای از گوشی‌ها امکان پذیر می‌کند. تا پیش از معرفی این محصول، پشتیبانی از شبکه 5G تنها به چیپست‌های سری 8 کوالکام از جمله اسنپدراگون 885 و همچنین چیپست‌های نیمه گرانقیمت اسنپدراگون 765 و 768G محدود می‌شد.

از سایر امکاناتی که این تراشه میان‌رده می‌توان به امکان ضبط ویدیو HDR با کیفیت 4K و با سرعت 30 فریم بر ثانیه اشاره کرد. این تراشه همچنین در بخش دوربین به سازندگان این امکان را می‌دهد که از یک ماژول دوربین 192 مگاپیکسلی استفاده کنند. البته احتمالاً تمامی تولیدکنندگان گوشی هوشمند ترجیح می‌دهند به جای استفاده از چنین سنسوری، از چند سنسور با رزولوشن پایین‌تر استفاده کنند. این چیپست از نمایشگرهای با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و همچنین تصویربرداری 4K HDR پشتیبانی می‌کند که برای اولین بار در سری 6 امکان پذیر شده اند.

در انتها، تراشه اسنپدراگون 690 از فناوری Quick Charge 4+ بهره می‌برد و  به لطف داشتن فناوری FastConnect 6200 شرکت کوالکام، از Wi-Fi 6 هم پشتیبانی می‌کند. پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال جاری میلادی اولین گوشی‌های مجهز به چیپست اسنپدراگون 690 از راه برسند. HMD، موتورولا، شارپ و TCL از جمله شرکت‌هایی هستند که قصد دارند گوشی‌های جدید خود را با این چیپست روانه بازار کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *