کامپیوتر

اپل نسخه 27 اینچی iMac را با تراشه سریعتر و نمایشگر بهتر بروزرسانی کرد

اپل در اقدامی نسخه جدید 27 اینچی دسکتاپ iMac خود را با پردازنده سریعتر، نمایشگر با نانوبافت و حافظه SSD سریعتر رونمایی کرد. اولین تغییر بزرگ و مهم iMac 2020، مهاجرت به پردازنده‌های نسل دهمی اینتل است. مدل 27 اینچی iMac 2020 را می‌توان با چهار پردازنده مختلف ساخت اینتل انتخاب کرد.

مدل پایه از یک پردازنده شش هسته‌ای Core i5 با فرکانس پایه و بوست به ترتیب 3.1 و 4.5 گیگاهرتز بهره می‌برد. مدل میانی به پردازنده Core i5 سریع‌تر با فرکانس پایه و بوست به ترتیب 3.3 و 4.8 گیگاهرتز مجهز است. مدل رده بالا از یک پردازنده هشت هسته‌ای Core i7 اینتل با فرکانس پایه و بوست به ترتیب 3.8 و 5.0 گیگاهرتز بهره می‌برد. با این حال هر دو مدل میانی و رده بالا با پردازنده 10 هسته‌ای Core i9 اینتل با فرکانس پایه و بوست به ترتیب 3.6 و 5.0 گیگاهرتز نیز قابل انتخاب هستند.

اپل از پردازنده‌های گرافیکی جدید نیز استفاده کرده است. مدل پایه و میانی از پردازنده گرافیکی مجزا AMD Radeon Pro 5300 با 4 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR6 بهره می‌برند. اما مدل رده بالا به پردازنده گرافیکی سریع‌تر Radeon Pro 5500 XT با 8 گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز است. در عین حال می‌توان پردازنده گرافیکی Radeon Pro 5700 را با 8 گیگابایت حافظه GDDR6 یا Radeon Pro 5700 XT را با 16 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR6 انتخاب کرد.

اپل در 27 اینچی iMac 2020 از تراشه امنیتی T2 خو د استفاده کرده که داده‌های ذخیره شده بر روی حافظه SSD را به منظور افزایش امنیت رمزنگاری می‌کند. همچنین تراشه مزبور قابلیت امنیتی Secure boot را ارائه می‌کند. همچنین پوشش نمایشگر nano-texture که در نمایشگرهای گران‌قیمت Pro Display XDR دیده بودیم نیز برای آی‌مک ۲۷ اینچی جدید قابل انتخاب است که 500 دلار این کامپیوتر را گران‌تر می‌کند. قیمت مدل 27 اینچی iMac جدید از 1799 دلار آغاز می‌شود و از همین هفته نیز تحویل آن شروع خواهد شد. iMac کوچک‌تر و 21.5 اینچی که تغییرات خاصی نسبت به نسل قبل نداشته با قیمت پایه 1099 دلار عرضه شده و از هفته آینده به خریداران تحویل داده می‌شود.

وبکم جدید احتمالا جذاب‌ترین چیزی است که به این کامپیوترها راه پیدا کرده است. در کنار دوربین جدید، چیپست Apple T2 هم حالا به آی‌مک 27 اینچی آمده که در پردازش تصاویر وبکم هم کارآمد خواهد بود. آنطور که اپل می‌گوید، این چیپست امکان تشخیص چهره در فیلم‌برداری، تنظیم روشنایی و Tone Mapping در حین فیلم‌برداری کاربردی است. همچنین اپل می‌گوید بهبودهای ایجاد شده برای این دوربین جدید، در تمامی اپلیکیشن‌های ویدیوکنفرانس قابل استفاده است و تنها محدود به فیس‌تایم نیست.

تنها تغییر مدل 21.5 اینچی iMac به ارتقای حافظه ذخیره سازی به SSD محدود می‌شود. حالا کلیه مدل‌ها به 256 گیگابایت حافظه SSD مجهز هستند، با این حال امکان سفارش آن با 1 ترابایت حافظه هیبریدی SSHD نیز وجود دارد. اپل هزینه اضافی بابت تغییر حافظه به SSHD دریافت نمی‌کند. مدل پایه iMac Pro های جدید 2020 حالا از پردازنده 10 هسته‌ای Xeon اینتل بهره می‌برد و همان 5,000 دلار نسل قبل قیمت دارد که با پردازنده 8 هسته‌ای عرضه شده بود. سایر ویژگی‌های iMac Pro جدید مشابه نسل قبل است و تغییرات آن صرفاً به به‌کارگیری پردازنده سریع‌تر محدود می‌شود.

این در حالی است که مدل 27 اینچی iMac از پردازنده مرکزی سریع‌تر، پردازنده گرافیکی بهتر، صفحه نمایش بهتر و حافظه داخلی بیشتر بهره می‌برد. البته iMac Pro هنوز مزایای خود را دارد که می‌توان مواردی چون کولر بهتر، تعداد بیشتری هسته پردازشی و حافظه رم بیشتر را برشمرد.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا