اینتل به تازگی پردازنده گرافیکی مجزای Iris Xe Max خود برای لپ‌تاپ معرفی کرد. این گرافیک با فناوری Intel Deep Link همراه شده تا کارایی گرافیک مجتمع، گرافیک مجزاء و پردازنده مرکزی را با یکدیگر ادغام کند. Xe Max در ترکیب با گرافیک مجتمع عملکردی بهتری در امور گرافیکی و هوش مصنوعی نسبت به Nvidia GeForce MX350 ارائه می‌دهد.

تراشه گرافیک Intel Iris Xe Max مجهز به 96 واحد اجرایی (EU) بوده و با فرکانس 1.65 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. این پردازنده از حافظه گرافیکی LPDDR4X پشتیبانی نموده و نخستین لپ‌تاپ‌های مجهز به این GPU دارای 4 گیگابایت حافظه‌داخلی با پهنای باند 68 گیگابایت برثانیه خواهند بود. این لپ‌تاپ‌ها از امروز قابل دسترس بوده و شامل ایسر سوئیفت 3x، ایسوس ویووبوک فلیپ TP470 و دستگاه 2 منظوره Dell Inspiron 15 7000 هستند.

کلیه این نوت ‌بوک‌ها نه ‌تنها مجهز به GPU های Iris Xe Max شرکت اینتل هستند؛ بلکه از پردازنده های موبایلی نسل یازدهم سری Tiger Lake همراه با تراشه گرافیکی یکپارچه Xe نیز بهره می‌گیرند. دسترسی به تراشه و کارت گرافیکی سری Xe به‌صورت همزمان به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق قابلیت جدید اینتل موسوم به Deep Link از توانمندی هر دوی آنها به‌صورت توامان بهره‌مند شوند.

Deep Link بیانگر روشی است که امکان برقراری ارتباط مطلوب میان GPUها و CPUهای سری Xe را فراهم نموده و حداکثر کارآیی ممکن را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین این مشخصه نحوه تقسیم توان مصرفی میان پردازنده و کارت گرافیکی را تنظیم می‌کند. قابلیت تقسیم دینامیکی توان در مشخصه Deep Link بدان معناست که در زمان عدم استفاده از GPU انرژی موردنیاز آن به سوی CPU منتقل خواهد شد. بر اساس ادعای اینتل چنین قابلیتی موجب ارتقاء حداکثر 20 درصدی عملکرد پردازنده نسبت به یک لپ‌تاپ دارای GPU انویدیا MX350 می‌شود.

مشخصه Deep Link نویدبخش ارتقاء چشمگیر کارآیی دستگاه در زمینه تولید محتوای گرافیکی و رمزنگاری ویدیو خواهد بود. در واقع اکنون بر اساس آزمایشات اینتل عملکرد دستگاه در زمینه تولید محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی نسبت به لپ‌تاپی مجهز به CPU مشابه و کارت گرافیکی انویدیا MX350 حدودا 7 برابر سریع‌تر شده است. همچنین سرعت عملکرد دستگاه در زمینه رمزنگاری نیز در مقایسه با کارت گرافیکی RTX 2080 حدودا 1.8 برابر شده است.

نوت بوک مجهز به Intel Iris Xe MAX در 8 از 10 سناریو مدل Nvidia GeForce MX 350 را شکست می‌دهد. این موضوع نیست اتفاق خوبیست که اینتل بنچمارک‌های مخصوصی را انتخاب نکرده و حتی مثال‌های را نیز به نمایش گذاشته که MX 350 می‌تواند Iris Xe Max را شکست دهد (به مانند Borderlands 3 و Gears Tactics). با این حال گرافیک Iris Xe Max عملکرد بهتری در گیمینگ داشته و در برخی بازی‌های سنگین AAA به مانند Metro Exodus کاملا MX350 را شکست می‌دهد.

در بارهای کاری مربوط به هوش مصنوعی ما شاهد سناریوی بسیار جالبی هستیم. از آنجایی که Iris Xe Max از DL Boost و همچنین Deep Link بهره می‌برد، نوت بوک مجهز به Xe Max بسیار بالاتر از کلاس خود عمل کرده و حتی گرافیک پرچمدار موبایل GeForce RTX 2080 را نیز شکست می‌دهد. در رمزنگاری، بنچمارک‌های اینتل نشان می‌دهند که راهکار بر پایه Deep Link تا 78 درصد سریع‌تر از RTX 2080 خواهد بود. تکنولوژی Deep Link می‌تواند رویاهای کاربران را به واقعیت تبدیل کند. بهینه سازی کامل منابع موجود بدون تقریبا هیچ هدر رفتی باعث خواهد شد شاهد قدرت بسیار بیشتری باشیم. بهترین قسمت ماجرا اینجاست که شاید Deep Link را در برخی بازی‌ها نیز مشاهده کنیم.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *