بررسیموبایل و تبلت
موضوعات داغ

بررسی گوشی اپل آیفون 12 پرو

آیفون 12 پرو یک گوشی هوشمند جذاب بوده که به نظر می رسد تا پلی بین آینده و گذشته باشد. به نوعی این گوشی ما را یادآور نسل های قدیمی یعنی آیفون 4 و 5 می اندازد، اما در عین حال، تصدیق گرایش های فن آوری مدرن و با جسارت قدم در قلمرو جدیدی مانند شبکه 5G می گذارد. از برخی جهات ، این یک پیشرفت تکراری نسبت به آیفون 11 پرو است، اما در برخی دیگر، یک حرکت بسیار قابل توجه، البته ظریف می باشد. معمولا چنین تغییرات کوچک ولی مهمی با استقبال خوبی روبرو می شوند ولی سوال اصلی اینجاست که آیا آیفون 12 پرو به اندازه ای جذاب هست که کاربران را مجاب به تعویض آیفون خود کند؟

از جمله تغییراتی که در آیفون 12 پرو می توان مشاهده کرد، شامل طراحی جدید، دوربین بهبودیافته و پشتیبانی از شبکه 5G است. برای سایر کاربران شرایط پیچیده تر از این حرفاست. معمولا ارتقای هر ساله گوشی چیزی جز هدر دادن پول نیست و اگر حالا هم صاحب یک آیفون 11 پرو هستید، توصیه می کنیم آن را نگه دارید. راستش را بخواهید این توصیه برای دارندگان آیفون XS و آیفون X هم صدق می کند، چون این گوشی ها نیز هنوز سرعت بسیار خوبی دارند و به راحتی می توانند نیاز هر کاربری را مرتفع سازند. اما اگر تقاضای قدرت بیشتر پردازنده و کیفیت بهتر عکس ها را دارید، بنابراین می توانید به خرید آیفون 12 پرو فکر کنید. حالا بیایید با هم این آیفون 1000 دلاری و گران قیمت را بررسی کنیم و بفهمیم که آیا پرداخت چنین مبلغ هنگفتی برای خرید آیفون 12 پرو، به امکاناتش می ارز یا خیر.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 146.7 در 71.5 در 7.4 میلیمتر؛ 189 گرم؛ گواهی IP68؛ فریم استیل ضدزنگ.
  • صفحه نمایش: 6.1 اینچ Retina XDR OLED، رزولوشن 1170 در 2532 پیکسل، تراکم پیکسل 460ppi، روشنایی 600 نیت، نرخ نمونه برداری لمسی 120 هرتز، پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10 و True Tone.
  • تراشه: اپل A14 Bionic (فرآیند 5 نانومتری)
  • حافظه: 6 گیگابایت رم؛ 128/256/512 گیگابایت حافظه ذخیره سازی.
  • دوربین پشتی: سه گانه 12 مگاپیکسلی؛ سنسور اصلی: دیافراگم f/1.6، قابلیت OIS و Dual Pixel AF، اولتراواید: دیافراگم f/2.4، زاویه دید 120 درجه، تله فوتو: دیافراگم f/2.0 و OIS و زوم دو برابری. قابلیت Night Mode، Smart HDR 3، Deep Fusion
  • ضبط فیلم: 2160p@60/30fps، 1080p@30/60/240fps به همراه OIS + EIS و دالبی ویژن
  • دوربین سلفی: اصلی: 12 مگاپیکسلی F/2.2 به همراه سنسور 3D TOF.
  • اتصالات: دو سیم کارت، 5G، 4G، بلوتوث 5.0، لاتینگ پورت، Wi-Fi a/b/g/n/ac/6، تراشه Apple U1
  • باتری: 2815 میلی آمپر ساعت؛ شارژ سریع 20 وات، شارژ بیسیم 15 وات (مگ سیف)
  • سایر قابلیت ها: Face ID با دوربین TrueDepth، اسپیکرهای استریو و Taptic Engine.

طراحی و کیفیت ساخت

بعد از چندین نسل عرضه آیفون هایی شبیه به هم، سرانجام اپل تصمیم گرفت دستی به طراحی آیفون هایش ببرد. این دستگاه نسبت به نسل یازدهم باریک تر و سبک تر شده، ولی این کاهش ها چندان زیاد نیست. به طور کلی همه ابعاد آیفون 12 پرو کاهش یافته و این یک بهبود مثبت و مهم است. طراحی این دستگاه به راستی زیباست.

با اینکه زبان طراحی آن با آیفون های چهار و پنج یکسان است ولی اگر آن را در دست بگیرید، متوجه تفاوت های بنیادین آن خواهید شد. اما تغییر اصلی این آیفون نسبت به نسل های قبلی، فریم جدید و تخت فلزی است. این طراحی لبه دار، برداشتن گوشی از روی میز را ساده تر و امکان سر خوردن و افتادنش را کمتر کرده ولی از طرفی به اندازه نسل های قبل در دست راحت نیست.

اینکه بگوییم که طراحی آیفون 12 پرو از نسل های قبلی و لبه های گردشان بهتر است یا بدتر، تنها به سلیقه کاربر بستگی دارد، اما یک چیز واضح و بدیهی است و آن هم تازه بودن طراحی و اعمال تغییرات اساسی در ظاهر دستگاه در مقابل نسل های قبلی است. این آیفون بیشتر مثل یک ابزار است و حس رسمی تر نسبت به نسل های قبلی القا می کند، چرا که آیفون های قبلی حس یک قطعه هنری ظریف و براق داشت. به هر حال اما هر دو طراحی مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

صفحه نمایش

این گوشی در بخش صفحه نمایش از آیفون 11 پرو سال گذشته تغییر زیادی نکرده است. آیفون 12 پرو اساساً از همان فناوری صفحه Super Retina XDR OLED سال گذشته برخوردار است. تغییر بزرگ در اندازه صفحه نمایش است که از 5.8 اینچ به 6.1 اینچ افزایش می یابد بدون اینکه به اندازه شاسی آیفون 12 پرو در مقایسه با مدل سال گذشته اضافه شود. همچنین رزولوشن تصویر به 2532 در 1170 پیکسل و تراکم پیکسلی 457PPI گسترش پیدا کرده است.

با استفاده از فناوری OLED در اینجا یکی از بهترین صفحه های نمایش را دارید. این ویژگی می تواند رنگ های سیاه عمیق، رنگ سفید و طیف گسترده ای از رنگ را نشان دهد، به خصوص هنگامی که فیلم HDR را مشاهده می کنید. ارتقای بزرگ دیگری که این آیفون به خود دیده، استفاده از شیشه جدیدی به اسم Ceramic Shield است. البته این سپر سرامیکی تغییری در تجربه کاربری یا کیفیت تصویر ایجاد نمی کند، بلکه به دوام و استقامت شیشه محافظ نمایشگر مربوط می شود.

اپل در تبلیغات خود مانور زیادی در رابطه با این سپر سرامیکی داده و درباره کریستال های سرامیکی با اندازه نانو و پروسه یونیزه سازی دوگانه صحبت کرده، ولی مخلص کلام این است که این  گلس محافظ  تقریبا چهار برابر محکم تر از شیشه های قبلی است و در برابر سقوط مقاومت بهتری از خود نشان می دهد.

کیفیت دوربین

برخلاف نمایشگر، در بخش دوربین آیفون 12 پرو تغییرات و ارتقاهای زیادی ایجاد شده است. در واقع قابلیت های این دوربین سه گانه یکی از دلایل اصلی برای انتخاب نسخه پرو، در مقابل نسخه استاندارد آیفون 12 است. اضافه شدن سنسور جدید LiDAR قابل ذکر است، چراکه این قطعه از فناوری اکنون به شما امکان می دهد حتی در نور کم با حالت Night روشن عکس های حالت پرتره بگیرید. کاری که LiDAR انجام می دهد این است که پرتوهای نوری نامرئی را شلیک می کند که به آن در ساختن نقشه آگاه سه بعدی از محیط کمک می کند.

به این ترتیب آیفون 12 پرو حتی در شرایط چالش برانگیز می تواند به راحتی اطلاعات عمق را جمع آوری کند. سنسور LiDAR می تواند در زمینه های خاص کاری مانند طراحی داخلی مفید واقع شود.  البته باید بیشتر صبر کنیم تا کارایی ها و اپلیکیشن های بیشتری با محوریت این سنسور در فروشگاه اپل استور عرضه شود.

به جز اضافه شدن سنسوری جدید به مجموعه دوربین پشتی، دوربین اصلی هم حالا به دیافراگم عریض تر f/1.6 و لنز 7 المانه مجهز شده است. این دو تغییر باعث شده تا دوربین اصلی 27 درصد بیشتر از نسل قبلی نور جذب کند و شفافیت و کیفیت کلی عکس های آن هم به طرز قابل توجهی بیشتر شود. این تغییرات سخت افزاری با الگوریتم های پردازش تصویر بهبود یافته و قوی تری هم همراه شده است. آیفون های قبلی با قابلیت جذاب Smart HDR خود کیفیت عکس ها را بسیار بهتر کرده بودند، بنابراین امسال هم انتظار داریم تا با یک نوآوری دیگر روبرو شویم.

درست است که تغییرات تکنیکی و سخت افزاری متعددی در ساختمان دوربین آیفون جدید کوپرتینویی ها ایجاد شده ولی راستش را بخواهید، کیفیت تصاویر ثبت شده برتری خاصی نسبت به آیفون 11 پرو ندارند. عکس های ثبت شده با دوربین آیفون 12 پرو در همه خصوصیات اصلی مثل نوردهی، جزئیات و رنگ بندی در سطح بسیار خوبی قرار دارند.

ما اگر بخواهیم این آیفون را با iPhone XS مقایسه کنیم، تفاوت ها واضح تر می شوند. در برخی صحنه ها تکنولوژی HDR و نوردهی بهتر آیفون جدید به خوبی می تواند برتری خود را نشان دهد. این برتری در عکس های شبانه هم پیداست، جایی که 12 پرو از حالت Night Mode بهره می برد. در شرایط کم نور آیفون 12 پرو نه تنها به طرز قابل توجهی از XS و نسل های قبلی بهتر است، بلکه با فاصله زیاد از نسل قبلی هم بهتر عمل می کند. حالت شب در این نسل بسیار بهتر شده و عکس ها خروجی آن کیفیت بسیار بهتری دارند. این نکته بسیار ناامید کننده است که آیفون این Night Mode بهبود یافته را به نسل قبلی نمی آورد.

نوع دوربین های این مجموعه سه گانه تفاوتی با نسل قبلی ندارد. این یعنی همان دوربین فوق عریض، اصلی و تله فوتو را در بخش پشتی مشاهده خواهید کرد. این ترکیب دوربین ها نوعی انعطاف و تنوع را در چگونگی ثبت عکس از یک صحنه به کاربر می دهد. در این بین تلاش های اپل هم بی اهمیت نیست چون این سه دوربین به حدی عالی با هم سینک و همگام هستند که حتی تنظیماتی مثل نوردهی و تراز سفیدی یک دوربین، در سایر لنز ها نیز اعمال می شود. بنابراین وقتی لنز ها و زاویه دید ها را تغییر می دهید، تغییری در خود عکس و خصوصیات آن مشاهده نخواهید کرد.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

قلب تپنده آیفون های جدید حالا مجهز به چیپست A14 Bionic شده که طبق ادعای اپل می تواند تا 50 درصد عملکرد پردازشی و گرافیکی بهتری نسبت به سال قبل را ارائه دهد. A14 Bionic از نظر فناوری به کار رفته چیپست بسیار جالب توجهی هست، چون اولین چیپست جهان است که با پروسه 5 نانومتری ساخته شده است.

این فناوری باعث می شود تا ماژول سریعتر و کم مصرف تر شود. جالب اینجاست که با وجود کوچکتر بودن باتری تعبیه شده در 12 پرو نسبت به مدل همتای سال قبل، عمر باتری به طرز قابل توجهی بیشتری شده است. قدرت پردازشی 12 پرو بسیار بالاست و iOS 14 بدون کوچکترین تاخیری اجرا می شود. البته در اکثر مواقع نمی توانید تفاوتی بین قدرت پردازشی این آیفون با آیفون XS و حتی آیفون X احساس کنید، ولی وقتی پای اجرای وظایف سنگین و چالش برانگیز وسط باشد، به راحتی می توانید قدرت چیپست جدید A14 Bionic را در دستانتان حس کنید.

iOS 14 چند ویژگی جدید به آیفون اضافه کرده که از جمله آن ها می توان به امکان اضافه کردن ویجت به صفحه اصلی و کشوی اپلیکیشن اشاره کرد. البته هیچکدام از آن ها جدید و هیجان انگیز نیست چون انواع مختلف آن ها را در سیستم عامل اندروید دیده ایم. احتمالا بزرگترین ارتقا و خبر در رابطه با آیفون های امسال، پشتیبانی از شبکه 5G است. برای اولین بار این تکنولوژی در آیفون های اپل گنجانده شده و راستش را بخواهید، جذابیت خاصی هم ندارد!

اول از همه باید بگوییم که همه المان های اولیه برای داشتن یک ارتباط سریعتر در این آیفون وجود دارد که شامل سرعت دانلود استریم بیشتر، کاهش لگ و عملکرد کلی دستگاه در اتصال به شبکه می شود. آیفون 12 پرو تعداد زیادی از باندهای مختلف شبکه 5G را تحت پوشش قرار می دهد، بنابراین اگر در منطقه ای زندگی می کنید که این شبکه پر سرعت وجود دارد، برای اتصال مشکلی نخواهید داشت.

عمر باتری

امسال اپل در کمال تعجب گنجایش باتری همه آیفون های خود را کاهش داده که همیشه یک نکته منفی محسوب می شود. اما این کاهش گنجایش به خاطر استفاده کم شدن ابعاد و به خصوص ضخامت دستگاه است. چیپست 5 نانومتری در اینجا حضور پیدا می کند و می تواند به طرز قابل توجهی انرژی کمتری مصرف کند. در واقع این پردازنده باعث شده تا عمر باتری گوشی آیفون 12 پرو با وجود باتری کوچکتر، بیشتر باشد. این برتری زمانی تحسین برانگیزتر می شود که بدانید آیفون جدیدتر نمایشگر بزرگتری هم دارد.

در تست عمر باتری ما آیفون 12 پرو توانست 12:30 دقیقه دوام آورد که تقریبا همان نتیجه ایست که با آیفون 12 به دست آمد. این شباهت جای تعجب ندارد چون هر دو دستگاه نمایشگر، باتری و تراشه یکسانی دارند. دو روز عمر باتری با استفاده عادی برای این آیفون اندکی دور از انتظار است. یعنی اگر می خواهید آیفون خود را با یک بار شارژ برای دو روز کاری کامل روشن نگه دارید، باید کمتر از حد معمول از آن استفاده کنید. یک روز و نیم اما، کاملا شدنی ست.

اما شاید عجیب ترین اتفاقی که برای آیفون های امسال افتاده، حذف شارژر از جعبه دستگاه است. این یعنی یا باید به صورت جداگانه یک شارژر بخرید و یا شارژر قبلی خود را استفاده کنید. در واقع حالا با پیشرفت تکنولوژی، شارژ وایرلس گوشی احتمالا امن ترین و بهترین راه برای پر کردن باتری اسمارت فون است. با این تکنولوژی نه درگیر کابل ها می شوید و نه نیاز است که حتما به دنبال یک آداپتور و کابل سازگار بگردید.

از این رو شارژر بیسیم MagSafe اپل یک محصول جذاب و دوست داشتنی خواهد شد. البته این شارژر بیسیم چندان به درد شارژ کردن دستگاه های دیگر نمی خورد و به خاطر استفاده از آهنربا در آن به خوبی می تواند خانواده آیفون 12 امسال را شارژ کند. اما اگر به دنبال یک شارژر بیسیم بزرگتر و جامع تر و همچنین با سرعت شارژ بیشتر هستید، می توانید به پدهای شرکت های شخص ثالث نگاهی بیندازید.

جمع بندی

پس از بررسی گوشی آیفون 12 پرو احتمالا فروش سخت تری نسبت به آیفون 12 معمولی خواهد داشت. گوشی ها یکسان به نظر می رسند و با نگاهی به ورق مشخصات، از لحاظ داخلی نیز شبیه به هم هستند. با این حال، برخی از زمینه های کلیدی وجود دارد که بیشتر ما را تحت تأثیر قرار داده است: رنگ های آیفون 12 پرو بسیار زیبا هستند، آبی آرام یکی از سایه های زیبایی است که در تلفن دیده ایم. اسکنر LiDAR، اگرچه هنوز به عنوان یک فناوری برای آیفون در ابتدای راه است، اما در حال عکاسی در نور کم بسیار مفید است و این مسئله ذخیره سازی نیز وجود دارد – شروع از 128 گیگابایت برای کاربر مدرن تلفن های هوشمند بسیار خوشایندتر از 64 گیگابایت است.

نقاط مثبت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت خوب
  • صفحه نمایش OLED عالی، بسیار روشن
  • سیستم دوربین سه گانه متنوع و پرقدرت
  • عملکرد پردازشی پیشرو در صنعت
  • بلندگوهای استریو بلند، کیفیت صدای عالی
  • LiDAR Scanner دارای کاربردهای متنوع و موارد استفاده است

نقاط منفی

  • قیمت بسیار بالا
  • حذف شارژر و هدفون از جعبه
  • عدم وجود نرخ رفرش بالاتر برای نمایشگر
  • عمر باتری کمتر از آیفون 11 پرو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا