بررسیموبایل و تبلت

بررسی شیائومی ردمی نوت 10 پرو

امروز در این مطلب گوشی هوشمند شیائومی ردمی نوت 10 پرو (نسخه هندی ردمی نوت 10 پرو مکس) را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. نسخه هندی تنها دو تفاوت با نسخه جهانی داشته و آن هم نداشتن NFC و استاندارد IP53 است. دقیقاً یک سال از عرضه گوشی های ردمی نوت 9 می گذرد، و به روزرسانی ها دقیقاً طبق برنامه می رسند.

ردمی نوت 10 پرو پیشگام نسل بعدی میان رده های مقرون به صرفه است و یکی از محبوب ترین ویژگی های مورد علاقه طرفداران را به شما می دهد – یک صفحه نمایش 120 هرتز OLED. شیائومی صفحه نمایش HRR را با قیمت ارزان ارائه داده است. گوشی های ردمی نوت 9 پرو 5G و چند گوشی ردمی K30 دارای صفحه های LCD 120 هرتز و حتی 144 هرتز بودند. به همین دلیل این دستگاه ها کاملاً محبوب شدند و بسیاری از کاربران، امیدوار به ارتقا OLED بودند و اکنون این ویژگی برتر به یک استاندارد برای سری ردمی نوت 10 تبدیل شد.

این گوشی صفحه نمایش HRR OLED بهتری را ارائه داده، اما به جای تراشه اسنپدراگون 750G 5G در ردمی نوت 9 پرو 5G، از اسنپدراگون 732G برخوردار است. بقیه موارد دیگر دوربین، بلندگو، باتری، شارژ سریع یکسان هستند. در واقع، ردمی نوت 10 پرو ممکن است بهترین تراشه میان رده را در خود جای ندهد، اما مطمئناً با یک دوربین چهارگانه جالب در پشت تحت تأثیر قرار می گیرد. دوربین اصلی از سنسور سامسونگ 108 مگاپیکسلی استفاده می کند، و در کنار آن سه سنسور 8 مگاپیکسلی اولتراواید، 5 مگاپیکسلی تله ماکرو و 2 مگاپیکسلی وجود دارد. سایر نکات جالب توجه در مورد ردمی نوت 10 پرو شامل بلندگوهای متقارن اختصاصی است – ویژگی که حتی در گرانترین تلفن ها نیز به طور گسترده در دسترس نیست (پرچمداران معمولاً از تنظیمات هیبریدی استقبال می کنند).

همچنین یک باتری خوب با ظرفیت 5،020 میلی آمپر ساعت وجود دارد که توانایی شارژ سریع 33 وات را دارد و آداپتور برق متناظر با آن همراه است. برخی از کاربران از وجود NFC، رادیو FM، بلستر IR ، جک 3.5 میلی متری و کارت microSD قدردانی خواهند کرد. در ادامه با مشخصات سخت افزاری آن آشنا خواهید شد.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 164 در 76.5 در 8.1 میلیمتر, 193 گرم; پوشش شیشه ای گوریلا گلس 5, فریم پلاستیک; استاندارد IP53
  • نمایشگر: 6.67 اینچ AMOLED, استاندارد HDR10, نرخ تازه سازی 120 هرتز, روشنایی 450-700 نیت, رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل, نسبت ابعاد 20:9, تراکم پیکسل 395ppi.
  • تراشه : کوالکام اسنپدراگون 732G (8 نانومتری)؛ گرافیک Adreno 618.
  • حافظه: 64 گیگابایت/6 گیگابایت رم, 128 گیگابایت/6 گیگابایت رم, 128 گیگابایت/ 8 گیگابایت رم; کارت microSDXC.
  • نرم افزار: اندروید 11, رابط کاربری MIUI 12.5.
  • دوربین پشتی: واید(اصلی): 108 مگاپیکسل f/1.8, معادل 25 میلیمتر, اندازه سنسور 1/1.52 اینچ, 0.7µm, PDAF; اولتراواید: 8 مگاپیکسل, f/2.2 118 درجه, اندازه سنسور 1/4.0 اینچ, 1.12µm; ماکرو: 5 مگاپیکسل, f/2.4; عمق: 2 مگاپیکسل, f/2.4.
  • دوربین جلویی: 16 مگاپیکسل, f/2.5.
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی: 4K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS; دوربین جلویی: 1080p@30fps, gyro-EIS.
  • باتری: 5,020 میلی آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 33 وات.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت; NFC; FM radio, پورت مادون قرمز; جک 3.5 میلیمتری.

ردمی نوت 10 پرو در یک جعبه کاغذی معمولی عرضه می شود و در آن تمام مواردی را که نیاز دارید به جز یک هدفون در آن قرار می دهد. بسته شامل یک آداپتور برق 33 واتی و یک کابل USB-A-C با درجه 3A است. شما همچنین یک کیف سیلیکونی شفاف با درب درپوش درگاه USB-C دریافت می کنید. و یک محافظ صفحه نازک پیدا خواهید کرد که از قبل روی نمایشگر گوشی اعمال شده است.

طراحی و کیفیت ساخت

ردمی نوت 10 پرو از جمله معدود گوشی های Redmi است که در آن امتیاز IP53 دریافت می کنید. این به این معنی است که گوشی از گرد و غبار محافظت می کند و می تواند در برابر پاشش آب و باران سبک مقاومت کند. حتی بهتر، شیائومی یک کیف سیلیکونی همراه با درب پوشش برای پورت USB ارائه داده، که باید حتی یک محافظت کلی بهتر نیز ایجاد کند.

ردمی نوت 10 پرو غیر از مهر و موم شده در برابر گرد و غبار و آب، گوشی هوشمند معمولی شماست. یک صفحه تخت گوریلا گلس 5 روی صفحه نمایش جدید 120 هرتز OLED وجود دارد، یک کمی بخش خمیده از آنچه در پشت به نظر می رسد شیشه است و یک قاب پلاستیکی براق بین این دو بخش وجود دارد. واحد بررسی گزینه Onyx Grey است که از این رنگ خاکستری تیره آفتاب پرست در پشت برخوردار است که نور را به روش های خنک و در عین حال ظریف جذب و بازتاب می کند. دیگر گزینه های موجود Glacier Blue و Gradient Bronze است.

پشت و قاب هرچند براق بوده، ولی اثر انگشت و لکه ها به راحتی می چسبند و در نهایت ظاهر را خراب می کنند. اگر این گوشی بدون کیس باشد، باید به طور مرتب آن را تمیز نگه دارید. به همین دلیل اگر قصد استفاده از کیف را ندارید گزینه نارنجی یا آبی روشن تر را به شما پیشنهاد می دهیم. قسمت جلویی دستگاه، نمایشگر 6.67 اینچ اولد با نرخ تازه سازی 120 هرتز را مشاهده خواهید کرد. این در نوت 10 پرو بسیار زیبا و زیبا به نظر می رسد، حاشیه ها برای این کلاس بسیار نازک هستند، هرچند که چانه به شکلی که در برخی از پرچمداران می بینیم اصلاح نشده است.

محافظت از صفحه نمایش توسط یک لایه گوریلا گلس 5 انجام می شود که عمدتا مسطح است و دارای لبه های 2.5 بعدی آشنا است. در انتهای آن در بالای بالا، یک پنجره مشبک بلندگو بسیار نازک خواهید دید. پشت آن یک بلندگوی جهت دار قرار دارد که هنگام مکالمه به عنوان یک گوش (صدا از طریق این شبکه جلو می آید) و یک بلندگوی استریو هنگام پخش موسیقی (صدا از دریچه بالای تلفن می آید) عمل می کند. پنل OLED دارای یک روش کوچک برای ایجاد حفره دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی است.

در ردمی نوت 10 پرو سنسور اثر انگشت زیر صفحه وجود نداشته و شیائومی هنوز به سنسور جانبی همیشه روشن متکی است. این سنسور بسیار سریع و فوق العاده دقیق است و ما هرگز آن را به عنوان گزینه دوم با نمایشگر درجه دو عوض نمی کنیم. سنسور اثر انگشت با دکمه پاور یکپارچه شده است. قاب پشتی دستگاه ماژول دوربین چهارگانه حضور داشته که به صورت پله ای به نظر می رسد. قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده و براق است، اما آنقدر لغزنده نیست که انتظار داشتیم. در سمت چپ یک سینی قابل بیرون انداختن وجود دارد و یک اسلات سه کارته است – می توانید دو کارت نانو سیم کارت و یک کارت حافظه microSD قرار دهید. تنظیم کننده میزان صدا و دکمه پاور/اثر انگشت در سمت راست قرار دارند.

قسمت فوقانی آن بسیار شلوغ به نظر می رسد – در اینجا می توانید IR blaster، میکروفون دوم، جلو پنجره بلندگو و جک 3.5 میلی متری را پیدا کنید. در پایین بلندگوی دیگر، درگاه USB-C قرار دارد. ردمی نوت 10 پرو 2 میلی متر کوتاه تر و نازک تر از ردمی نوت 9 پرو است. وزن آن 193 گرم است – یعنی 16 گرم سبکتر از مدل قبلی است. درنهایت، ردمی نوت 10 پرو نه حجیم است و نه سنگین و در دست و جیب کاملاً خوب است. حتی از نوت 9 پرو سبک تر است و اگر مدتی با نسخه قدیمی کار کرده باشید قطعاً تفاوت را احساس خواهید کرد.

صفحه نمایش

این صفحه از زمان عرضه سری ردمی نوت 9 بیشترین ارتقا را داشته است. ردمی نوت 10 پرو همان اندازه 6.67 را حفظ کرده، ولی از یک پنل OLED با کیفیت بالاتر 120 هرتز بهره می برد. رزولوشن نمایشگر 1080 در 2400 پیکسل و تراکم پیکسل 395ppi است. صفحه نمایش توسط Gorilla Glass 5 محافظت می شود.

صفحه جدید از نرخ تازه سازی تطبیقی 60 هرتز و 120 هرتز پشتیبانی می کند. این همچنین دارای یک لایه لمسی است که با سرعت نمونه برداری 240 هرتز کار کرده و صفحه نمایش به خوبی صاف و فوق العاده پاسخگو می کند. همچنین گواهینامه HDR10 وجود دارد و همراه با پشتیبانی Widevine L1 DRM، می توانید حداکثر کیفیت هر سرویس استریم را داشته باشید.

بیایید در مورد نرخ تازه سازی تطبیقی صحبت کنیم. شما می توانید از بین گزینه های نمایشگر 60 و 120 هرتز به نام نرخ تازه سازی Standard و Medium انتخاب کنید. گزینه 120 هرتز به صورت پویا کار می کند، اما به اندازه AMOLED های سامسونگ پویا نیست. صفحه ردمی نوت 10 پرو همیشه با نرخ 120 هرتز در سراسر رابط کاربری و همه اپلیکیشن های سیستم نشان داده شده، اما به دلیل صرفه جویی در مصرف باتری، وقتی تصویر ثابت است، به 60 هرتز برمی گردد. شیائومی هنگام تماشای محتوای HDR حداکثر روشنایی خودکار 700 نیت (معمولی)، دستی 450 نیت یا 1200 نیت (اوج) را تبلیغ می کند. ما همچنین حداقل روشنایی را در نقطه سفید اندازه گیری کردیم و این فقط 2.3 نیت است.

عمر باتری

ردمی نوت 10 پرو توسط باتری بزرگ 5،020 میلی آمپری تأمین می شود. در بررسی های انجام شده، استقامت باتری آن 114 ساعت بوده است. در تست های صفحه نمایش حتی هنگام استفاده از نرخ تازه سازی 120 هرتز نیز عالی عمل کرد. عمر این باتری در حالت تماشای ویدیو با نرخ 120 هرتز حدود 15 ساعت و 47 دقیقه و نرخ 60 هزتز حدود 17 ساعت و دقیقه است.

از سوی دیگر، عمر این باتری در حالت وب گردی با نرخ 120 هرتز حدود 13 ساعت و 58 دقیقه و نرخ 60 هزتز حدود 14 ساعت و 13 دقیقه است. ردمی نوت 10 پرو با آداپتور 33 وات و کابل USB-C دارای درجه 3A عرضه می شود. بنابراین، شارژر همراه شما را دقیقاً در مدت 30 دقیقه، ظرفیت باتری را از صفر به 50 درصد می رساند. یک ساعت شارژر 89 درصد باتری را پر می کند، در حالی که شارژ کامل دقیقاً به 81 دقیقه زمان نیاز دارد.

نرم افزار و رابط کاربری

ردمی نوت 10 پرو، رابط کاربری MIUI 12 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 11 را اجرا می کند که در مقایسه با نسخه های قبلی MIUI بهبود یافته است. خوشحالم که گزارش می دهم که تقریباً هیچ نوع نرم افزار پیش فرض روی نسخه جهانی تلفن نصب نشده است. این کمی تعجب آور بود زیرا این یک مشکل بزرگ در مورد مدل قبلی خود بود. علاوه بر این، ما با تبلیغات یا اعلان های ناخواسته ای روبرو نشده ایم که برخی از گوشی های MIUI از آن رنج می برند.

برخی مطمئناً خوشحال خواهند شد که یک IR blaster در آن وجود دارد و  از این طریق با برنامه Mi Remote می توانید تلویزیون و تجهیزات صوتی خانگی خود را با گوشی خود کنترل کنید. همچنین از نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی می کند و می توانید آن را زمان بندی کنید یا همیشه روشن/خاموش بگذارید. MIUI 12 دارای یک تن تم AOD است که می توانید انتخاب کنید و آن را متعلق به خودتان کنید. MIUI 12 یک کشوی اپلیکیشن اختیاری را ارائه می دهد و به طور خودکار اپلیکیشن های شما را در دسته ها سازماندهی می کند.

ویژگی جالب دیگر تقسیم سایه Notification به Notification Center و Control Center است. دقیقاً مانند آیفون ها، با کشیدن از قسمت سمت چپ صفحه برای مرکز اعلان ها یا پایین کشیدن از سمت راست برای Control Center، آنها را احضار می کنید. تم ها بخش بزرگی از MIUI بوده و در MIUI 12 نیز موجود هستند. می توانید موارد جدید را از فروشگاه Themes دانلود کنید و تصاویر پس زمینه، آهنگ های زنگ، آیکون های سیستم، فونت های سیستم و حتی سبک نمایش همیشه روشن را تغییر دهید.

شیائومی با دو گزینه اضافی برای حفظ حریم خصوصی، MIUI 12 را بهبود بخشید. اکنون، هنگام به اشتراک گذاری مواردی مانند عکس ها و فیلم ها، می توانید اطلاعات مکان و/یا فراداده های دیگر (شامل اطلاعات دستگاه) را حذف کنید و بنابراین از حریم خصوصی خود بهتر محافظت کنید. MIUI همچنین یک برنامه Security نیز ارائه می دهد. این می تواند گوشی شما را از نظر بدافزار اسکن کند، لیست سیاه شما را مدیریت کند، استفاده از داده های شما را مدیریت یا محدود کند، رفتار باتری را پیکربندی کرده و مقداری رم را آزاد کند. همچنین می تواند مجوزهای اپلیکیشن های نصب شده شما را مدیریت کند و به شما امکان می دهد رفتار باتری برنامه های انتخاب شده را تعریف کنید و محدودیت هایی را فقط برای برنامه هایی که انتخاب می کنید، اعمال می کند.

بازده و عملکرد

ردمی نوت 10 پرو مجهز به تراشه کوالکام اسنپدراگون 732G است. از نظر سخت افزاری، اسنپدراگون 732G نسبتاً نزدیک به نسخه معمولی S730 و S730G دارد. این تراشه از دو هسته Kryo 470 Gold (کورتکس-A76) با سرعت کلاک 2.3 گیگاهرتز و شش هسته Kryo 470 Silver با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز تشکیل شده است. تمام تراشه های S73x دارای گرافیک Adreno 618 یکسان هستند.

در نهایت، ردمی نوت 10 پرو دارای 64 یا 128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی UFS2.2 و 6 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 است. در آزمایشات ما، ردمی نوت 10 پرو در مجهزترین تلفن های هوشمند در پرانتز قیمت خود قرار گرفت. این گوشی عملکرد خوبی در کلاس خود دارد و از نظر قیمت نیز به اندازه کافی مجهز است. در حال حاضر تعداد کمی از بازی ها برای نمایشگرهای HRR بهینه شده اند و حتی تعداد کمی از آنها می توانند با سرعت 60 فریم بر ثانیه در نوت 10 پرو کار کنند زیرا Adreno 618 گرافیک شاخصی نیست.

کیفیت دوربین

در پشت این گوشی جدید میزبان دوربین چهارگانه هستیم. دوربین اصلی دارای سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ ایزوسل HM2 با اندازه 1/1.52 اینچ، پیکسل های 0.7µm و دیافراگم f/1.9 6P است. فیلتر رنگی Nona-Bayer است، به این معنی که 9 پیکسل سنسور در یک 2.1 میکرومتر ترکیب شده و رزولوشن خروجی آن 12 مگاپیکسل است. این تنها دوربینی است که از حالت شبانه پشتیبانی می کند.

دوربین اولتراواید از یک سنسور 8 مگاپیکسلی IMX355 سونی با دیافراگم f/2.2 استفاده می کند. دوربین ماکرو شامل سنسور 5 مگاپیکسلی OmniVision OV5675 با دیافراگم f/2.4 بوده و فوکوس خودکار در این دوربین وجود دارد و برای فاصله بین 3 سانتی متر و 10 سانتی متر کار می کند. دوربین چهام از سنسور 2 مگاپیکسلی GC02M1 برای عمق برخوردار است. در حفره وسط نمایشگر نیز دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی IMX471 سونی با دیافراگم f/2.4 حضور دارد.

دوربین اصلی به طور پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی را ذخیره می کند و دسته روشنایی روز برای این کلاس برجسته است. جزئیات فراوانی وجود دارد، حتی شاخ و برگها نیز عالی به نظر می رسند، دامنه دینامیکی عالی است اما هنوز از سطح بالایی برخوردار نیست. سطح نویز بسیار چشمگیر بوده، در حالی که کنتراست و رنگ ها بسیار طبیعی و واقعی به نظر می رسند.

عکس های گرفته با دوربین اولتراواید خوب ظاهر شدند. عکس ها از جزئیات غنی تر با گوشه ها، رنگ های دقیق، نویز به اندازه کافی کم و دامنه دینامیکی کاملاً صاف، همراه هستند. این گوشی از یک دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو بهره می برد. این بادامک دارای فوکوس خودکار است که بین 3 سانتی متر تا 10 سانتی متر کار می کند. عکس های ماکرو، رنگ های زنده و جزئیات خوبی دارند. کنتراست آنچنان عالی نیست و تصاویر نویز دارند. همچنین – باید از دوربین ماکرو برای سوژه های ساکن در محیط های بسیار روشن استفاده کنید.

نمونه های 16 مگاپیکسلی دوربین سلفی جزئیات کافی را ارائه می دهند، رنگ ها خوب هستند و کنتراست عالی است. در تصاویر پرتره سلفی، جداسازی موضوع به اندازه کافی خوب اداره می شود و تاری پس زمینه به نظر خوب می رسد. نداشتن تثبیت کننده نوری ضرر خود را هنگام عکاسی در نور کم می گیرد. دوربین اصلی از تنظیمات ISO بسیار بالا استفاده می کند – ما در حال صحبت کردن با ISO 7000 و بالاتر هستیم و نویز در همه عکس ها به طور محسوسی زیاد است.

جمع بندی

ردمی نوت 10 با برچسب قیمتی 299 دلار برای مدل میانی 6/128 گیگابایتی، به ویژه در سراسر اروپا و هند که قیمت گذاری در آنها شدید است، در یک فضای رقابتی قرار می گیرد. اگرچه 64 گیگابایت ارزانتر است، اما به دلیل محدودیت فضای ذخیره سازی، آن را توصیه نمی کنیم.

از مزایای این گوشی می توان به عناصر طراحی کاربر پسند مانند بلندگوهای استریو، پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت و کارت حافظه و همچنین جک هدفون و صفحه نمایش با دوام Gorilla Glass 5 اشاره کرد. Redmi Note 10 Pro در بحث کیفیت نمایش و پاسخگویی کلی نیز امتیاز خوبی کسب می کند. به همین ترتیب، عمر باتری خوب است و شارژ 33 وات نسبت به Redmi Note 9 Pro یک قدم بالاتر است.

نکته منفی برای Note 10 Pro شامل پوسته رابط کاربری MIUI 12 است. دوربین بسیار متنوعی و در کل کافی است، اما برای عکسبرداران، نمی تواند با Pixel 4a رقابت داشته باشد. به طور کلی، ردمی نوت 10 پرو یک پیشنهاد قدرتمند و انتخاب جذاب برای گوشی های هوشمند با ردیف بودجه بالا است.

نقاط مثبت

  • طراحی زیبا، استاندارد IP53
  • نمایشگر عالی امولد 120 هرتز، روان و پاسخگو.
  • عمر باتری برجسته، شارژ سریع
  • بلندگوهای استریو بسیار خوب
  • عملکرد قابل اعتماد ، بدون گرم شدن بیش از حد
  • همه دوربین ها در نور روز ، عکس و فیلم بسیار عالی هستند

نقاط منفی

  • چیپ ست با درجه بالاتر هیجان انگیزتر بود
  • بدون شارژ معکوس
  • کیفیت دوربین در نور کم متوسط است
  • نبود Night Mode برای دوربین اولتراواید
  • EIS فقط با وضوح 1080p کار می کند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا