محققان دانشگاه صنعتی چالمرز باتری سازه ای تولید کرده اند که ادعا می کنند ده برابر بهتر از تمام نسخه های قبلی است. باتری ساختاری حاوی فیبر کربن است که همزمان به عنوان الکترود، رسانا و مواد تحمل کننده بار عمل می کند. دانشمندان می گویند این موفقیت تحقیقاتی زمینه را برای آنچه آنها ذخیره انرژی “Massless” در وسایل نقلیه و سایر فناوری ها می خوانند، فراهم می کند.

چالشی که امروزه با وسایل برقی مانند اتومبیل و هواپیما فراگرفته، این است که باتری ها قسمت قابل توجهی از وزن خودرو را تشکیل می دهند. با وجود وزن قابل توجه باتری ها، آنها هیچ عملکرد تحمل بار را انجام نمی دهند. یک باتری ساختاری هم به عنوان منبع تغذیه و هم به عنوان بخشی از ساختار خودرو کار می کند. به عنوان مثال، باتری ساختاری می تواند بدنه خودرو یا بدنه هواپیما باشد.

باتری های سازه ای به عنوان ذخیره انرژی “بدون جرم” توصیف می شوند زیرا وقتی باتری می تواند بخشی از ساختار تحمل کننده باشد، وزن آن از بین می رود. طبق محاسبات، محققان معتقدند که یک باتری سازه ای می تواند به طور قابل توجهی وزن یک وسیله نقلیه الکتریکی را کاهش دهد. محققان می گویند این باتری ها علاوه بر سفت و محکم بودن، توانایی بسیار خوبی در ذخیره انرژی از نظر شیمیایی دارند. دانشمندان از سال 2007 روی باتری های سازه ای کار کرده اند، اما نتوانسته اند باتری هایی با ویژگی های الکتریکی و مکانیکی خوب تولید کنند.

این پیشرفت یک گام مهم رو به جلو بوده و این تیم باتری سازه ای با ویژگی هایی ارائه می دهند که از نظر ظرفیت ذخیره سازی، سختی و مقاومت بسیار بیشتر از هر چیزی است که قبلاً دیده شده بود. عملکرد چند منظوره آن ده برابر بیشتر از نمونه های اولیه ساخت باتری است. تیمی که باتری تهیه کرده اند دارای چگالی انرژی 24 وات بر کیلوگرم است که تقریباً 20 درصد ظرفیت را در مقایسه با باتری های لیتیوم یون موجود امروزی فراهم می کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *