سال 2021 اکنون سال بزرگی برای موسیقی بدون افت کیفیت بوده است، زیرا اپل در جریان پخش با کیفیت بالاتر قرار گرفته و آمازون دیگر پریمیوم اضافی برای آن دریافت نمی کند. اما یکی از چالش های اصلی در مواجهه با صدای لاسلس، نحوه پخش بی سیم آن (با وفاداری کامل) بر روی ایربادز و هدفون بی سیم است. کوالکام فکر می کند با apptX Lossless جدید که بخشی از برنامه Snapdragon Sound این شرکت بوده، راه حلی پیدا کرده است.

این کدک در واقع ادامه راه و افزونه‌ای برای کدک aptX Adaptive محسوب می‌شود. به ادعای کوالکام این کدک می‌توانید استریم صدای با کیفیت CD (16 بیتی 44.1 کیلوهرتزی) را از طریق بلوتوث ممکن کند. اولین دستگاه با این فناوری قرار است ابتدای سال 2022 به بازار عرضه شود. این کدک نیازمند فناوری Snapdragon Sound است و هم گوشی و هم هدفون یا ایرباد بی‌سیم باید از آن پشتیبانی کنند. این درحالیست که LDAC به‌صورت نرم‌افزاری در همه گوشی‌های اندرویدی فعال است.

به گفته کوالکام، اسنپ‌دراگون ساوند به‌صورت خودکار منبع با صدای لاسلس را تشخیص داده و آن را با سرعت دیتا بسیار بالاتر از aptX HD استریم می‌کند. گفتنی است از نظر عددی aptX Lossless در بخش نرخ بیت (bitrate) توانسته LDAC سونی را شکست دهد. این کدک جدید سرعتی معادل یک مگابیت برثانیه داشته درحالی که این رقم در LDAC حداکثر 990 کیلوبیت بر ثانیه است.

مانند سایر کدک های بلوتوث، برای استفاده از این کیفیت، پشتیبانی تنها گوشی، تبلت یا رایانه شما از این فناوری کافی نیست و علاوه بر آن به یک جفت هدفون سازگار با کدک aptX هم نیاز دارید. کوالکام می‌گوید اولین هدفون‌هایی که از فرمت aptX Lossless  پشتیبانی می‌کنند اواخر امسال وارد بازار می‌شوند. پیش از این، آسان‌ترین راهی که می‌توانستید از طریق بلوتوث به اتصال بدون افت کیفیت برسید، فناوری‌های LDAC و DSEE سونی بود. این استانداردها هرچند به خوبی کار می‌کنند اما باز هم برای بهره مندی از آن‌ها نیاز به یک جفت هدفون سونی دارید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *