گوناگون

طراحی پارچه ای با قابلیت حس کردن و واکنش به کاربر توسط محققان MIT

تولید نساجی ممکن است یکی از قدیمی ترین فناوری هایی باشد که بشر می شناسد، اما تطبیق پیشرفت های عصر اطلاعات با پوشاک ما آسان نبوده است. مطمئناً ما تلاش هایی مانند پروژه Jacquard گوگل را مشاهده کرده ایم که سعی کرده، لباس ها را وارد دوران مدرن کند، اما این تلاش ها چندان موفقیت آمیز نبوده است.

با این حال باعث توقف تیمی از محققان موسسه فناوری ماساچوست و سوئد نشده است. محققان یک الیاف هوشمند ایجاد کرده اند که می تواند حرکت کاربر را حس کرده و به آن پاسخ دهد. پارچه نرم روباتیک که OmniFiber نام داشته، دارای یک کانال مرکزی توخالی است که به یک محیط سیال اجازه می دهد از طریق آن حرکت کند.

با کمک هوای فشرده، الیاف می توانند در صورت نیاز خم شوند، کشیده شوند، پیچ خورده و پالس دهند. این چیزی است که به آنها امکان می دهد بازخورد لمسی را در زمان واقعی ارائه دهند و آنها را شبیه به یک ماهیچه مصنوعی کند. فیبرهای ماهیچه ای مصنوعی ایده جدیدی نیستند. سایر تیم های تحقیقاتی در MIT به روش خود به این فناوری نزدیک شده اند. با این حال، چیزی که OmniFiber را قابل توجه می کند این است که برای تغییر شکل به گرما نیاز ندارد. بلافاصله این امر کاربردی تر می شود زیرا گرم شدن بیش از حد پوست مشکلی نیست. مزایای دیگری نیز دارد؛ می توان پارچه را با موادی به نسبت ارزان تهیه کرده و الیاف آن نیازی به فرآیند بافت ظریف ندارند.

تیم تصور می کند که پارچه آنها به لباس هایی راه پیدا می کند که به ورزشکاران و خوانندگان کمک می کند چگونه تنفس خود را بهتر کنترل کنند. یکی دیگر از برنامه های هیجان انگیز این است که یک لباس OmniFiber به فرد کمک می کند تا الگوی تنفس طبیعی خود را پس از بیماری تنفسی مانند COVID-19 بازیابی کند.

ممکن است مدتی طول بکشد تا ببینیم OmniFiber به دنیای واقعی راه پیدا کند، اما این به آن معنا نیست که پروژه به پایان رسیده است. Ozgun Kilic Afsar، یکی از محققانی که روی پارچه کار کرده، به MIT News گفت که قصد دارد کار بر روی این سیستم را ادامه دهد. از جمله کارهایی که او می خواهد انجام دهد توسعه یک سیستم تولیدی است که امکان ایجاد رشته های طولانی تر را می دهد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا