چیپ‌ست‌های گوشی‌های هوشمند سال به سال سریع‌تر می‌شوند، اما علیرغم بهبود مستمر در گره‌های سیلیکونی، آنها نیز داغ‌تر می‌شوند. به همین دلیل است که راه‌حل‌های خنک‌کننده با اتاق‌های بخار (معروف به لوله‌های حرارتی) به عنوان یک بخش مشترک از پشته خنک‌کننده تبدیل شده‌اند.

شیائومی فناوری Loop LiquidCool را توسعه داده است که لوله‌های حرارتی پایه را از دو طریق بهبود می‌بخشد و نتیجه آن دوبرابر راندمان خنک‌کننده است. انتظار می رود این فناوری در نیمه دوم سال 2022 در محصولات شیائومی ظاهر شود.

در اینجا نحوه کار آن آمده است (به نمودار نگاه کنید). گرمای حاصل از چیپست باعث تبخیر مایع می شود (این بخش اواپراتور است)، که گاز داغ به سمت لوله حرکت می کند تا در کندانسور خنک شود (به عنوان مثال با استفاده از قاب فلزی به عنوان یک هیت سینک) و دوباره به مایع تبدیل می شود. این مایع سپس به محفظه Refill می رود که اواپراتور را تغذیه می کند، بنابراین چرخه می تواند از نو شروع شود.

این مشابه چیزی است که در یک لوله حرارتی معمولی اتفاق می افتد، اما همانطور که گفتیم چند تفاوت عمده وجود دارد. ابتدا گاز داغ و مایع خنک جدا نگه داشته می شوند. این مورد در مورد لوله های حرارتی صدق نمی کند – در آنجا فتیله ای که مایع را حمل می کند و محفظه ای که گاز از آن عبور می کند همه در یک لوله فلزی هستند و تماس بین این دو باعث کاهش کارایی می شود.

دومین تغییر عمده استفاده از دریچه تسلا است تا اطمینان حاصل شود که گردش به درستی انجام می شود. بله، این دریچه‌ها توسط آن تسلا اختراع شده‌اند و هیچ بخش متحرکی ندارند، در عوض به طراحی هوشمندانه خود تکیه می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که مایع در یک جهت بسیار راحت‌تر از جهت دیگر جریان می‌یابد.

این تئوری نحوه عملکرد Loop LiquidCool است، اکنون در اینجا چند عمل وجود دارد. در حالی که اولین گوشی ها چند ماه دیگر است، شیائومی Mixed 4 را با جایگزینی محفظه بخار اصلی خود با سیستم Loop Liquid Cooled سفارشی کرد. پس از 30 دقیقه Genshin Impact در 60 فریم در ثانیه (حداکثر تنظیمات ویدیو)، حداکثر دمای ثبت شده 47.7 درجه سانتیگراد بود (یعنی 8.6 درجه سانتیگراد خنک تر از Mix 4 اصلاح نشده).

شیائومی می‌گوید که طراحی آن انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را طوری ساخت که اجزای دیگر را در خود جای دهد، به عنوان مثال. یک حلقه مربع شکل فضای بیشتری را برای باتری، ماژول‌های دوربین و سایر اجزا باقی می‌گذارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *