بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوشی پوکو M4 پرو 5G

برند پوکو روز به روز مدل‌های بیشتری را روانه بازار می‌کند. در کنار آن، این زیر مجموعه شیائومی راه موفقی را طی کرده است. پوکو M4 Pro، یکی از گوشی‌های جدید پوکو است. این یک ارتقاء معقول نسبت به پوکو M3 پرو با صفحه نمایش بزرگتر و رنگارنگ تر، تنظیمات دوربین پشتی بهبود یافته، شارژ سریعتر و بلندگوهای استریو است. اکنون در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی گوشی پوکو M4 پرو 5G بپردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 163.6 در 75.8 در 8.8 میلیمتر، وزن 195 گرم؛ جلو گوریلا گلس 3، فریم پلاستیک، استاندارد IP53
  • نمایشگر: 6.6 اینچ، IPS LCD، نرخ تازه سازی 90 هرتز، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، تراکم 399ppi
  • تراشه: مدیاتک دایمنسیتی 810؛ گرافیک Mali-G57 MC2
  • حافظه رم/داخلی: 4/64 گیگابایت، 6/128 گیگابایت؛ UFS 2.2; microSDXC
  • نرم افزار: اندروید 11، رابط کاربری MIUI 12.5
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل f/1.8 و PDAF؛ اولتراواید 8 مگاپیکسل f/2.2 و زاویه دید 119 درجه
  • دوربین جلویی: 16 مگاپیکسل f/2.5
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، پشتیبانی از شارژ سریع 33 وات
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت، پورت اینفرارد و جک هدفون 3.5 میلیمتری

شما نمی توانید جعبه زرد نمادین پوکو و M4 Pro 5G را اشتباه بگیرید، درست مانند گوشی های قبلی این برند که در کارتن جذابی وارد بازار می شوند. در داخل، یک آداپتور برق 33 وات، یک کابل USB با درجه 3A و یک قاب لاستیکی شفاف برای محافظت بیشتر خواهید دید.

طراحی و کیفیت ساخت

پوکو M4 پرو 5G یک نسخه کمی بازسازی شده از ردمی نوت 11 چینی است. در حالی که پوکو معمولاً به طراحی های خود متکی است، تنها تغییر زیبایی که در M4 Pro 5G مشاهده می کنیم، نمای سیاه بزرگ با نشان بزرگ پوکو است. پشت کمی خمیده دستگاه از پلاستیک مات استفاده شده و ترکیب این رنگ گرافیت سرد (که رسماً مشکی نامیده می شود) با دوربین مشکی و نگهدارنده لوگو واقعاً جالب است.

پنل پشتی گرافیتی، مطمئناً دوست‌داشتنی است، اما یک آهنربای اثرانگشت غول‌پیکر است و در عرض چند دقیقه با لکه‌ها پوشانده می‌شود. اگر طرفدار این نیستید، ممکن است بخواهید گزینه های رنگ زرد یا آبی را در نظر بگیرید، اگرچه هر دو دارای یک نقطه سیاه در طرفین هستند. به غیر از هویت پوکو در پنل پشتی، پوکو M4 پرو یک گوشی هوشمند معمولی با شیشه جلو گوریلا گلس 3، فریم و پنل پشتی پلاستیکی است.

این گوشی دارای استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش است و دارای عایق بندی مناسب در همه طرفین می باشد. این بدان معناست که پوکو M4 پرو در باران های خفیف و شهرهای مرطوب خوب خواهد بود، اما نباید زیر آب قرار گیرد. کل قسمت جلویی صفحه نمایش 6.6 اینچی جدید پوشانده که نسبت به Poco M3 Pro 5G 0.1 اینچی ارتقا یافته است. پنل جدید دارای همان حفره پانچ برای دوربین سلفی است اما با پشتیبانی از فضای رنگی جدید DCI-P3 و پاسخ سریع‌تر لمسی 240 هرتز بهبود یافته است.

در بالای صفحه نمایش، می توانید یک توری نازک گوش را ببینید. در واقع یک بلندگوی استریو در زیر آن با دو خروجی صدا وجود دارد. هنگام پخش موسیقی، می توانید صدایی که از هر دو نقطه می آید را بشنوید. به اندازه بلندگوی پایینی بلند نیست، اما جلوه استریو خوب و قانع کننده است زیرا هر دو به خوبی تنظیم شده اند.

بیایید نگاهی دیگر به پشت گوشی بیندازیم. یک جزیره دوربین بزرگ در اینجا وجود دارد، اما گمراه کننده است، زیرا فقط دو دوربین عکاسی را در خود جای داده است – دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی در بالا قرار داشته و به دنبال آن یک دوربین کوچک فوق عریض 8 مگاپیکسلی تعبیه شده است. سه سوراخ دیگر دارای فلاش LED، یک نقطه قرمز و یک آرم هوش مصنوعی هستند.

قسمت بالایی Poco M4 Pro 5G دارای یک میکروفون ثانویه، IR blaster و یکی از بلندگوهای استریو است. پایین بلندگوی قدرتمندتر دیگر، درگاه USB-C، جک 3.5 میلی متری و میکروفون اصلی پیدا می کنید. اسلات سیم‌کارت هیبریدی به تنهایی در سمت چپ پوکو M4 پرو 5G قرار دارد – دو سیم‌کارت نانو را در خود جای داده است، اما می‌توانید به جای سیم‌کارت، یک کارت microSD را در محفظه دوم قرار دهید. دکمه تنظیم صدا و کلید پاور/قفل در سمت راست قرار دارند. سطح کلید پاور به عنوان اسکنر اثر انگشت نیز عمل می کند – همیشه روشن و فوق العاده سریع است. ابعاد دستگاه 163.6 در 75.8 در 8.8 میلی‌متر و وزن 195 گرم است که 2 میلی‌متر بلندتر و 5 گرم سنگین‌تر از M3 پرو 5G می باشد.

صفحه نمایش

Poco M4 Pro 5G دارای صفحه نمایش 6.6 اینچی IPS LCD با رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل است. یک حفره پانچ کوچک برای دوربین سلفی وجود داشته و توسط ورقه گوریلا گلس 3 در برابر خط و خش و ترک محافظت می شود. نمایشگر این دستگاه همچنین از نرخ تازه سازی دینامیک 90 هرتز و فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی کرده و نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتز را ارائه می دهد.

شیائومی میزان روشنایی معمول صفحه نمایش را 450 نیت ذکر کرده است. ما 410 نیت را هنگام کنترل روشنایی به صورت دستی و 510 نیت را زمانی که حالت نور خورشید شروع می‌شود، اندازه‌گیری کردیم. در هر دو مورد، رنگ‌های سیاه عمیق را ثبت کردیم که نسبت کنتراست عالی 1500:1 را ایجاد کرد. حداقل روشنایی که در نقطه سفید اندازه گیری کردیم فقط 1.3 نیت بود!

MIUI برای پوکو دو گزینه نرخ تازه‌سازی را ارائه می‌دهد – High (90 هرتز) و Standard (60 هرتز). تنظیم High به عنوان دینامیک تبلیغ شده است – بسته به محتوای نشان داده شده، بین 50 هرتز، 60 هرتز و 90 هرتز به طور خودکار جابجا می شود. یکی از به روز رسانی های صفحه نمایش در نسبت به نسل قبلی شامل رنگ های گسترش یافته است – صفحه نمایش M4 پرو 5G اکنون از فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی می کند.

عمر باتری

پوکو M4 پرو همان باتری نسل قبلی یعنی 5000 میلی آمپر ساعتی را دارد، ولی حالا از شارژ سریع 33 وات پشتیبانی می کند. این گوشی به مدد وجود باتری بزرگ و تراشه بهینه، موفق به دوام آوری 123 ساعته در حالت استفاده ترکیبی شده است. همین موضوع، عمر باتری پوکو M4 پرو 5G را در بازه فوق العاده قرار می‌دهد. این گوشی در تست تماس 3G هم بازدهی 23:30ساعته را کسب کرده است. در کنار آن، دو تست وب گردی با رفرش ریت 90 هرتزی و پخش ویدئو بر روی این گوشی انجام شده‌اند. در این تست‌ها، M4 پرو حدود 19 و 16:30 ساعت زنده مانده است.

همان طور که ذکر کردیم، این گوشی با شارژر 33 واتی درون جعبه به دست مشتریان می‌رسد. براساس تست های انجام شده، در نیم ساعت اولیه اتصال شارژر به گوشی، 54 درصد از ظرفیت باتری آن شارژ می‌شود. همچنین برای پر شدن کامل ظرفیت باتری، می‌بایست حدود 67 دقیقه منتظر بمانید. در کل، نتایج پوکو M4 پرو 5G، بسیار خوب و مناسب بسیاری از کاربران هستند.

نرم افزار، بازده و کارایی

پوکو M4 پرو سیستم عامل اندروید 11 را با رابط کاربری MIUI 12.5 با طعم پوکو اجرا می‌کند. لانچر پوکو از یک تم سیستم کمی متفاوت استفاده می کند، آیکون ها در آن گنجانده شده است، اما می توانید آن را به دلخواه تغییر دهید. قفل صفحه نمایش را از طریق سنسور اثر انگشت نصب شده در کنار آن باز می کنید. تنظیم سنسور آسان، سریع و دقت فوق العاده است.

ما به شما توصیه می‌کنیم روش باز کردن قفل را روی Press تنظیم کنید، زیرا خواننده همیشه روشن اغلب سعی می‌کند کف دست و/یا انگشتان دیگر را بخواند و در نهایت باز کردن قفل اثر انگشت را تا زمانی که پین خود را وارد نکنید غیرفعال می‌کند. قفل 2 بعدی Face Unlock نیز موجود است، اما امنیت آن بسیار کمتر از گزینه اثر انگشت است. صفحه‌ اصلی مانند همیشه کار می‌کنند – آنها با میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها پر شده‌اند. سمت چپ ترین صفحه، اگر فعال باشد، Google Discover است. این گوشی همچنین از صفحه نمایش همیشه روشن پشتیبانی نمی کند.

Poco-fied MIUI 12 یک کشوی برنامه ارائه می دهد، اما برخلاف گوشی های ردمی، نمی توانید آن را در پوکو M4 پرو غیرفعال کنید. به طور خودکار برنامه های شما را در دسته بندی ها سازماندهی می کند. اولین مورد All است، به این معنی که شامل همه اپلیکیشن ها می باشد. سپس ارتباطات، سرگرمی، عکاسی، ابزار، جدید و کسب و کار را دنبال خواهید کنید. شما می توانید این دسته ها را ویرایش کنید یا حتی آنها را به طور کلی غیرفعال کنید.

شیائومی MIUI 12 را با چند گزینه دیگر برای حفظ حریم خصوصی بهبود داده است. اکنون، هنگام اشتراک‌گذاری مواردی مانند عکس‌ها و ویدیوها، می‌توانید اطلاعات مکان و/یا سایر ابرداده‌ها (از جمله اطلاعات دستگاه) را حذف کنید و بنابراین از حریم خصوصی خود بهتر محافظت کنید. MIUI همچنین یک اپ امنیتی ارائه می دهد. می تواند گوشی شما را برای بدافزار اسکن کند، لیست سیاه شما را مدیریت کند، مصرف داده شما را مدیریت یا محدود کند، رفتار باتری را پیکربندی کند و مقداری رم را آزاد کند.

MIUI 12 پکیجی از گالری، پخش‌کننده موسیقی و ویدیوی اختصاصی فراهم می آورد. در برخی مناطق، اپ موزیک و ویدیو ممکن است گزینه‌های پخش پولی را در خود جای دهند. Mi Remote برای IR blaster و یک اپ رادیویی FM نیز در دسترس هستند. MIUI 12 برای کار بر روی نمایشگرهای HRR کاملا بهینه شده و در پوکو M4 پرو عالی به نظر می رسد.

وظایف پردازشی پوکو M4 پرو برعهده تراشه مدیاتک دایمنسیتی 810 می باشد. این تراشه براساس معماری 6 نانومتری توسعه یافته و شامل دو هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A76 و شش هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 است. پردازنده گرافیکی هنوز Mali-G57 MC2 است، اما سرعت کلاک آن از 950 مگاهرتز به 850 مگاهرتز کاهش یافته است.

همچنین این تراشه شامل یک مودم 5G و ISP بهبود یافته است. در نهایت، پوکو M4 پرو 5G در دو نسخه موجود است که همگی دارای رم LPDDR4X و حافظه داخلی UFS 2.2 هستند – 4 گیگابایت رم + 64 گیگابایت و 6 گیگابایت رم + 128 گیگابایت. امتیازات بنچمارک پردازنده عالی هستند و در واقع M4 پرو عملکردی بیش از حد کافی ارائه می دهد.

کیفیت دوربین

پوکو M4 پرو یک سنسور کمتر از M3 پرو دارد، اما با دوربین جدید عریض اصلی و یک دوربین فوق عریض، می تواند جای دوربین های عمق و ماکرو را پر کند. دوربین اصلی یک سنسور 50 مگاپیکسلی سامسونگ ایزوسل S5KJN1 با اندازه 1/2.76 اینچ و پیکسل های 0.64µm داشته که با دیافراگم f/1.8 و پشتیبانی از PDAF و Night Mode همراه است.

دوربین اولتراواید از یک سنسور 8 مگاپیکسلی سونی IMX355 با دریچه دیافراگم f/2.2 بهره می برد. دوربین سلفی نیز شامل سنسور 16 مگاپیکسلی 1/3.06 اینچی امنی ویژن OV16A1 با فیلتر Quad-Bayer و پیکسل های 1.0µm می باشد. دوربین اصلی به طور پیش فرض 12.5 مگاپیکسل را ثبت می کند و برای این کلاس اقتصادی بسیار خوب هستند. رنگ‌ها عمدتاً واقعی هستند (اینجا اواخر پاییز است، بنابراین آنقدرها رنگارنگ نیست)، کنتراست و محدوده دینامیکی قابل تقدیر هستند، و سطح نویز فوق‌العاده پایین است.

عکس‌ها از نظر جزئیات متوسط هستند و چندان شارپ نیستند، برخی از شاخ و برگ‌ها و صورت افراد ممکن است شبیه رنگ روغن به نظر برسد یا فقط آغشته شده باشد. با این حال، برای این کلاس اقتصادی، باید بگوییم که از عکس‌های پوکو M4 پرو راضی هستیم. گزینه معمولی هوش مصنوعی در پوکو M4 پرو 5G موجود است. طبق معمول، عکس‌های شما را با اشباع کردن رنگ‌ها و افزایش کنتراست بسته به صحنه‌ها – آسمان، فضای سبز، ساختمان‌ها – «بهبود» می‌دهد.

به نظر می‌رسد که عکس‌های با زوم 2 برابری نسبت به برش ساده و سطح بالا کمی ماهرتر انجام می‌شوند. آنها شارپ تر از حد انتظار هستند و کمتر از عکس های 1x پیش فرض پردازش شده اند، و اگر به یک عکس بزرگنمایی شده نیاز دارید، اکیداً توصیه می کنیم از زوم 2 برابر استفاده کنید. عکس های 50 مگاپیکسلی فقط از تصاویر 12.5 مگاپیکسلی پیش فرض ارتقا یافته اند و استفاده از حالت 50 مگاپیکسلی فایده ای ندارد. حتی برای نتایج زوم 2 برابری بهتر، زوم دیجیتال 2 برابری از منظره یاب به اندازه کافی خوب کار می کند.

عکس‌های فوق عریض 8 مگاپیکسلی به‌طور شگفت‌انگیزی دلپذیر هستند، به‌ویژه با توجه به یک گوشی ارزان قیمت مانند پوکو M4 پرو. آنها به خوبی در کل فریم و با گوشه های صاف و ماهرانه جزئیات دارند. نویز کم است، کنتراست و محدوده دینامیکی برای چنین دوربینی خوب است. به طور کلی، اینها برخی از بهترین عکس‌های فوق عریض هستند که از یک گوشی هوشمند ارزان قیمت، حتی یک گوشی هوشمند میان رده دیده‌ایم!

این گوشی فاقد حسگر عمق است و برای نقشه عمق مورد نیاز برای حالت پرتره باید به جادوی هوش مصنوعی تکیه کند. و واقعاً کار شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد، زیرا سوژه‌ها به خوبی از پس‌زمینه جدا می‌شوند. عکس های کم نور برای این کلاس خوب بود. عکس های گرفته شده، جزئیات کافی را ارائه می دهند، تا حدی به دلیل کاهش نویز نه چندان تهاجمی. رنگ ها خوب هستند، کنتراست مناسب است، در حالی که محدوده دینامیکی آنقدرها خوب نیست – معمولاً برای عکس های کم نور.

پوکو M4 پرو از فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه در تمام دوربین‌های خود پشتیبانی می‌کند و لرزشگیر الکترونیکی اختیاری برای همه دوربین‌های عکاسی در این حالت نیز در دسترس است. هیچ گزینه 4K وجود ندارد؛ فیلمبرداری 60 فریم در ثانیه فقط در دوربین اصلی پشتیبانی می شود (البته بدون EIS). کلیپ های 1080p از دوربین اصلی دارای جزئیات کافی، با محدوده دینامیکی خوب، سطح نویز کم، کنتراست و محدوده دینامیکی عالی هستند. اگرچه واضح ترین فیلمی نیست که دیده ایم، اما برای کلاس اقتصادی کافی است.

جمع بندی

پوکو M4 پرو 5G در کل یک گوشی هوشمند خوب در کلاس خودش است. این گوشی دارای صفحه نمایش بزرگ و روان، بلندگوهای استریو، عملکرد خوب، دوربین های توانمند، اتصال همه جانبه با 5G و عمر باتری طولانی مدت با شارژ سریع است. این یک دستگاه همه کاره است که دقیقاً آنچه را که وعده داده شده ارائه می دهد، نه بیشتر، نه چیزی کمتر.

مسئله این است که گوشی های ارزان قیمت 5G در حال حاضر رایج شده اند و رقابت در این رده پررونق است. این دستگاه با قیمت 230 یورو برای نسخه 4/64 و 250 یورو برای مدل 6/128 عرضه می شود. با این رنج قیمت، می توانید ریلمی 7 5G را تهیه کنید که با صفحه نمایش 120 هرتزی نرم تر، گرافیک سریع تر و حافظه پایه 128 گیگابایتی همراه است. همچنین ریلمی 8 5G در حال حاضر با قیمت 160 یورو وجود دارد.

سپس سامسونگ گلکسی A22 5G است – این گوشی در برابر پوکو M4 پرو 5G با صفحه نمایش، چیپست، باتری و مهارت های دوربین مشابه همخوانی خوبی دارد. گلکسی در برابر پاشش آب مقاوم است، هیچ بلندگوی استریو وجود ندارد و شارژ آن کند است. با این حال، قیمت آن به اندازه پوکو 230 یورو است. بدیهی است که پوکو M4 پرو 5G زمانی که صحبت از گوشی های ارزان قیمت 5G به میان می آید، بهترین محصول است.

نقاط مثبت

  • طراحی جذاب مقاوم در برابر پاشش، گزینه های رنگ سرد
  • صفحه نمایش LCD بزرگ 90 هرتزی با نسبت کنتراست عالی
  • عمر باتری فوق العاده، شارژ سریع
  • عملکرد قابل اعتماد
  • کیفیت عکس و فیلم خوب، پرتره ها بدون سنسور عمق خوب هستند
  • جک 3.5 میلی متری، اسلات microSD، دو 5G، NFC، IR blaster، رادیو FM
  • ارزان قیمت

نقاط منفی

  • صفحه نمایش 90 هرتز ممکن است به GPU فشار وارد کند
  • کیفیت صدای اسپیکر نه چندان خوب
  • بدون دوربین ماکرو، بدون فیلمبرداری 4K
  • از زمان M3 پرو 5G هیچ به‌روزرسانی عملکرد واضحی وجود ندارد
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا