موبایل و تبلت

کوالکام از تراشه اسنپدراگون 8cx نسل 3 و 7c پلاس نسل 3 رونمایی کرد

دیروز همه چیز درباره اسنپدراگون 8 نسل 1 جدید بود، امروز کوالکام روی پلتفرم های دیگر تمرکز کرده است. این شرکت از تراشه اسنپدراگون 8cx نسل 3 رونمایی کرده که لپ تاپ ویندوزی مبتنی بر آرم را هدف قرار داده است.

اسنپدراگون 8cx نسل 3 یک محصول پرچمدار است. کوالکام جزئیات سخت افزاری را مخفی نگه داشته، بنابراین ما نمی دانیم چه هسته های پردازنده در آن استفاده شده است. تنها می دانیم که این یک چیپست 5 نانومتری است (اولین چیپست در جهان برای دستگاه های ویندوزی)، در حالی که هر دو 8cx نسل 1 و نسل 2 براساس 7 نانومتری بودند.

این شرکت همچنین فاش کرد که تراشه جدید 85 درصد افزایش عملکرد چند هسته‌ای را در مقایسه با نسل قبلی خود به همراه 60 درصد افزایش عملکرد گرافیک ارائه می‌کند. همچنین، واحد پردازش عصبی ارتقا یافته و اکنون بیش از 29 ترافلاپس را ارائه می دهد که سه برابر آنچه تراشه قبلی می توانست مدیریت کند. کوالکام اشاره کرد که می توان از آن در طراحی های بدون فن استفاده کرد. این شرکت همچنین به عمر باتری چند روزه خود می بالد، اما مشخصاً این به هر لپ تاپ بستگی دارد.

اسنپدراگون 8cx نسل 3 به بسیاری از پیشرفت‌ها موجود در تراشه‌های گوشی‌های هوشمند، از جمله مودم‌های پیشرفته، مجهز شده است. کوالکام در مورد 5G تنظیمات مختلفی را به سازندگان لپ‌تاپ ارائه می‌کند – گزینه بالای قفسه مودم X65 است که می‌تواند تا 10 گیگابیت بر ثانیه سرعت دانلود را ارائه دهد، X55 قدیمی‌تر گزینه میانی با سرعت 7.5 گیگابیت در ثانیه است، سپس X62 در 4.4 گیگابیت بر ثانیه اتصال محلی شامل Wi-Fi 6 و آخرین Wi-Fi 6E می باشد.

ویژگی‌های دیگری مانند حذف اکو با هوش مصنوعی و سرکوب نویز وجود دارد (این جایی است که NPU بی‌نظیر وارد عمل می‌شود). همچنین، این تراشه از چندین دوربین پشتیبانی می کند، به عنوان مثال، می تواند دوربین های جلو و عقب را به طور همزمان برای ارائه آنلاین در دفتر یا مدرسه به اشتراک بگذارد. کار/مطالعه در خانه یکی از موارد مهم این نسل است، همانطور که کار در حال حرکت نیز مورد توجه قرار می گیرد.

اسنپدراگون 7c پلاس نسل 3 برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی مقرون‌به‌صرفه طراحی شده است. این پردازنده بر روی یک فرآیند 6 نانومتری ساخته شده (تراشه 7c Gen 2 یک تراشه 8 نانومتری بود) و پیشرفت های عمده ای در عملکرد نسبت به نسل قبلی خود ارائه می دهد – 60 درصد CPU و 70 درصد GPU سریعتر. البته کوالکام مقایسه مستقیمی بین 8cx و 7c پلاس انجام نداد. واحد پردازش عصبی آن 6.5 ترافلاپس قدرت محاسباتی AI را ارائه می دهد که یک پیشرفت جزئی (از 5 ترافلاپس) است.

اتصال بی‌سیم نیز افزایش چشمگیری داشته است – اکنون از 5G پشتیبانی می‌کند. با مودم X53 می تواند سرعت دانلود تا 3.7 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. این تراشه از Wi-Fi 6E و همچنین با سرعت 2.9 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. طبق گفته کوالکام، اولین لپ‌تاپ‌های ویندوز 11 با اسنپدراگون 8cx نسل 3 و 7c پلاس نسل 3 در نیمه اول سال 2022 عرضه خواهند شد.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا