سخت افزار

لینوکس 5.16 یک خبر عالی برای کاربران AMD Ryzen است

کرنل 5.16 جدید لینوکس که قرار است پشتیبانی از درگاه‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری جدید را فراهم آورد، بر اساس اعلام سایت فورونیکس عملکرد شتاب دهنده‌های پردازشی AMD را تا حد زیادی بهبود بخشیده که خبر خوبی برای دارندگان این APU ها به شمار می‌رود.

در آزمایش مقایسه ای اخیر که توسط فورونیکس انجام شد، APU های رایزن آزمایش شده تا 28 درصد افزایش عملکرد را نسبت به هسته 5.15 نشان دادند. این افزایش 28 درصدی در بازی Xonotic با وضوح 4K با تنظیمات پایین ثبت شده است. سایر بازی‌ها و بنچمارک‌ها نیز پیشرفت‌های قابل توجهی را در لینوکس 5.16 در محدوده 10 تا 20 درصد نشان داده‌اند.

این اولین مجموعه از آزمایش‌ها بر روی لپ‌تاپ لنوو تینک پد T14s Gen2 با رایزن 7 پرو 5850U انجام شد که یک پردازنده هشت هسته ای مبتنی بر Zen 3 با 16 رشته است که متعلق به سری APU Cezanne AMD است. برای مشاهده اینکه آیا افزایش عملکرد در سایر معماری‌های Zen ادامه دارد یا خیر، یک Ryzen 5 5500U نیز مورد آزمایش قرار گرفت و یک بار دیگر افزایش عملکرد قابل توجهی وجود دارد. تصویر زیر پیشرفت های 5500U با استفاده از لینوکس 5.16 را نشان می دهد.

باید به این نکته اشاره کنیم که کرنل لینوکس 5.16 با بهبودهای زیادی از جمله درایورهای جدید مخصوص پردازنده‌های گرافیکی AMD روبرو شده که البته هیچکدام از این بهبودها برای پردازنده‌های گرافیکی Vega نبوده‌اند، اما عملکرد این محصولات نیز نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است. این موضوع را باید خبر خوبی برای دارندگان لپ تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ای سری رایزن دانست و می‌توان به آن‌ها توصیه کرد که سیستم خود را به آخرین نسخه کرنل لینوکس 5.16 ارتقا دهند.

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا